Wat is er nieuw

Ph verlagen co2 vs. zuurstof

E

Emsj3

Guest
Gastromyzon punctulatus (steenkruiper) vraagje 🙂

Nou hebben ze het liefst een ph van 6.5 - 7. Maar ze zijn heel gevoelig voor co2 omdat ze in zuurstofrijk water moeten. Co2 verdrijft de zuurstof. We hebben al wat stroming op de bodem gericht voor zuurstof aanvoer.
Iemand ervaring met deze visjes en hoe je het beste co2 kan toevoegen/ph verlagen.
We filteren over turf. Gebruiken alleen osmose water met gh+ en kh+. Hebben catappa en elzenproppen. Maar ph blijft alleen op lichte dosis easy carbo rond de 7.5 hangen. Kh is 3.

Bedankt!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Oja die is best handig. Kh is 3
 
Is ook enkel voor plantenvoeding 🙂 maar hoorde dat een steenkruiper niet tegen co2 kan vandaar mijn vraag wat te doen
 
Hoeveel turf heb je erin?
Wanneer heb je die voor het laatst gewisseld?
 
CO2 verdrijft de zuurstof?? Nou dan moet je er wel zeer veel in pompen.

Normaal gesproken verhoogt CO2 juist het zuurstof gehalte. Waarom? Omdat planten harder groeien met CO2 dan zonder.
Dus je krijgt veel meer zuurstof in het water. Zoveel zelfs, dat gedurende de nacht er nog voldoende zuurstof beschikbaar blijft.

Carbo heeft geen invloed op de ph hoor.

klopt.

Bij een KH van drie zou je pH wel lager mogen.
De pH verlaging van elzenproppen en catappa is eigenlijk nihil!
Beter er turf voor gebruiken. En een beetje CO2 voor de planten.
 
Ik denk dat Emsj bedoeld dat zuurstofsteenjes co2 uit de bak kunnen verjagen maar dat komt dan meer door de oppervlaktebeweging die dit veroorzaakt waardoor je uitwisseling van gassen gaat krijgen. Hoe meer beweging aan het oppervlak des te sneller je uitwisseling van gassen krijgt.
 
Hoeveel turf zou ik nu even niet durven zeggen zou ik thuis moeten kijken. Zit er sinds een week in dus moet nog goed zijn denk ik zo 🙂

Van meerdere aquaria winkels begreep ik dat het toevoegen van co2 dodelijk kan zijn voor de steenkruipers omdat het de zuurstof verdrijft. Luchtsteentjes gebruik ik niet.

Was benieuwd of iemand ervaring heeft met deze vissen 🙂
 
Hoeveel turf zou ik nu even niet durven zeggen zou ik thuis moeten kijken. Zit er sinds een week in dus moet nog goed zijn denk ik zo 🙂
Dan zou ik nog even afwachten, turf werkt niet zo heel snel.😉
Van meerdere aquaria winkels begreep ik dat het toevoegen van co2 dodelijk kan zijn voor de steenkruipers omdat het de zuurstof verdrijft. Luchtsteentjes gebruik ik niet.
Door het luchtsteentje krijg je meer oppervlakte beweging, waardoor en meer uitwisseling van gassen plaatsvind tussen het water en de lucht😉
 
OK dan wacht ik dat nog even af met de turf.

Ik durf nu geen co2 te gaan toevoegen omdat ze zeggen dat ze dan dood kunnen gaan 🙁
 
OK dan wacht ik dat nog even af met de turf.

Ik durf nu geen co2 te gaan toevoegen omdat ze zeggen dat ze dan dood kunnen gaan 🙁
Alle vissen kunnen doodgaan door toevoegen van co2.

Maar je moet de co2 niet gebruiken om je ph een heel stuk te laten dalen, want dan moet je er heel wat in pompen. En dan gaan je vissen wel dood. Maar je kunt rustig co2 toevoegen voor de planten, als je dat maar niet teveel doet, lijkt mij😉
 
Maar ph blijft alleen op lichte dosis easy carbo rond de 7.5


Dit komt dus niet door de carbo maar door het filteren over turf. Als de ph wat lager moet kun je wat meer turf toevoegen.
 
Dit komt dus niet door de carbo maar door het filteren over turf. Als de ph wat lager moet kun je wat meer turf toevoegen.
Turf trekt de Ph maar vrij beperkt omlaag als je water te hard is.
Als je je Ph serieus wilt verlagen is de beste combi (in mijn ogen) turf en osmose water.
 
Turf trekt de Ph maar vrij beperkt omlaag als je water te hard is.
Als je je Ph serieus wilt verlagen is de beste combi (in mijn ogen) turf en osmose water.
Gebruiken ze ook:😉

Gebruiken alleen osmose water met gh+ en kh+. Hebben catappa en elzenproppen. Maar ph blijft alleen op lichte dosis easy carbo rond de 7.5 hangen. Kh is 3.
 
Turf trekt de Ph maar vrij beperkt omlaag als je water te hard is.
Als je je Ph serieus wilt verlagen is de beste combi (in mijn ogen) turf en osmose water.

Door een hoge kh zal de ph inderdaad minder snel zakken en zal meer turf nodig zijn of deels verversen met osmose. Als je osmose gebruikt zal de kh ook rond de 0 zijn en zal in de bak dus dalen door het gebruik hiervan.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan