Wat is er nieuw

ph verlagen via co2

flipper34

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
9 mei 2013
Berichten
4,856
Leeftijd
61
Locatie
Andijk
vraag kan het verlagen van de ph van 8 naar 7 met co2 bij een kh van 7
En is dit niet schadelijk voor de vissen
Daarnaast loopt de ph bij water wissel weer naar ph 8 kan dit kwaad voor de Balans in de bak en voor de vissen
 
Een pH van 8 geeft aan dat je redelijk hard water hebt. Welk pH niveau het best is hangt natuurlijk af van de aanwezige levende have en het plantenbestand. Het best geef je daarom zoveel mogelijk informatie.
 
Tussen een schaal in de pH zit een factor 10 in zuurgraad (logaritmisch), of dat prettig is voor je visjes kan ik niet beantwoorden. Het lijkt me beter dat je veranderingen geleidelijk doorvoert en de leefomgeving van je visjes zo stabiel mogelijk houdt.
 
Geen bak is gelijk maar hier is de ph ook 8 en de kh 7 en ik verlaag met co2 de ph naar zo n 6.85. Dat kost me wel op de meterbak 150 bellen per minuut.
 
Een pH van 8 geeft aan dat je redelijk hard water hebt. Welk pH niveau het best is hangt natuurlijk af van de aanwezige levende have en het plantenbestand. Het best geef je daarom zoveel mogelijk informatie.
Oei Ben daar vraag je me wat maar ik dacht begrepen te hebben dat een ph van 7 voor een planten bak en oa corydoras kardinaal tetra algen eters wel oké is of denk ik nu weer eens te simpel
 
Absoluut geen co2 kenner, maar persoonlijk zou ik eerst het water dmv osmose op een lagere KH/PH krijgen.

en aan de hand hiervan de co2 afstellen.

maarja 1050 liter he 😀
 
Geen bak is gelijk maar hier is de ph ook 8 en de kh 7 en ik verlaag met co2 de ph naar zo n 6.85. Dat kost me wel op de meterbak 150 bellen per minuut.
John je laat de ph dus flink zakken daarnaast realiseer ik me net dat je opmerking van binnen 3 a 4 uur de boel weer opmaat na een water wissel hier bij lange na niet gehaald wordt zou dus betekenen dat er nog gesleuteld moet worden aan de co2 toevoeging hier.
 
Ja dat doe ik al jaren Jaap op de meterbak en de 80cm icm de EI. Zit dan op de continutest op heel lichtgroen.
 
Absoluut geen co2 kenner, maar persoonlijk zou ik eerst het water dmv osmose op een lagere KH/PH krijgen.

en aan de hand hiervan de co2 afstellen.

maarja 1050 liter he 😀
Ik dus ook niet echt Richard maar ieder keer lees ik dat de kh waarde prima is om co2 toe te gaan voegen
En tja 1000 liter is een behoorlijk plas inderdaad 😀
 
Oei Ben daar vraag je me wat maar ik dacht begrepen te hebben dat een ph van 7 voor een planten bak en oa corydoras kardinaal tetra algen eters wel oké is of denk ik nu weer eens te simpel

Voor dit vissenbestand zou ik dan ook rond de 6.8 á 6.9 gaan zitten middels CO2 toevoeging.
 
Voor dit vissenbestand zou ik dan ook rond de 6.8 á 6.9 gaan zitten middels CO2 toevoeging.
Oke dus nog lager maar hoe zit het dan met je ph verhoging na een water wissel kan dat dan geen kwaad voor de vissen en balans in de bak ivb algenvorming
 
Oke dus nog lager maar hoe zit het dan met je ph verhoging na een water wissel kan dat dan geen kwaad voor de vissen en balans in de bak ivb algenvorming
Het gehalte zal direct na de wissel hoger zijn. Dat is bij mij ook zo, ik doseer overigens automatisch, het zal echter snel weer op niveau zijn. Uitgaande van één waterwissel per week lijkt dit niet zo problematisch. Een voortdurende wisselvalligheid kan natuurlijk wél voor problemen zorgen.
 
Geen bak is gelijk maar hier is de ph ook 8 en de kh 7 en ik verlaag met co2 de ph naar zo n 6.85. Dat kost me wel op de meterbak 150 bellen per minuut.

Die pH 8, is dat van het verse kraanwater? Of een aquarium dat na een nacht geen CO2 heeft gehad in de ochtend pH 8 heeft.

Is namelijk een wereld van verschil.

Het kraanwater zal namelijk niet pH 8 blijven in een natuurlijke omgeving.
 
Het gehalte zal direct na de wissel hoger zijn. Dat is bij mij ook zo, ik doseer overigens automatisch, het zal echter snel weer op niveau zijn. Uitgaande van één waterwissel per week lijkt dit niet zo problematisch. Een voortdurende wisselvalligheid kan natuurlijk wél voor problemen zorgen.
oké gaat inderdaad 1 keer per week water wissel wel fors aangezien ik EI methode volg dus denk aan zon 450-500 liter al zal dat in de toekomt toch anders moeten maar eerst de bak een goede start geven

Die pH 8, is dat van het verse kraanwater? Of een aquarium dat na een nacht geen CO2 heeft gehad in de ochtend pH 8 heeft.
Is namelijk een wereld van verschil.
Het kraanwater zal namelijk niet pH 8 blijven in een natuurlijke omgeving.
Is inderdaad de ph van het kraan water en als de co2 niet toegevoegd word blijft het 8,0
jij zegt dat het veranderd kun je me uitleggen waarom want nu :S:S😀 let ben geen chemicus :sorry:😀
 
Het water zal vanzelf verzuren. Dat komt doordat er CO2 vanuit de lucht oplost.

Ook de nitrificatie in een aquarium is een verzurend proces.

Dus een aquarium zal altijd wat zuurder zijn dan het kraanwater.

En dan dus gemeten in de ochtend voor het licht aan gaat.

Daarom was oud water ook zo gewild. De KH zakt ook.

Ik zou zelf geen CO2 gebruiken voor pH verlaging.
Alleen om op een groene indicator te komen.

Is de pH dan goed, dan heb je mazzel. Is de pH dan nog te hoog. Dan aanzuren met turf of eiken extract.
 
Het water zal vanzelf verzuren. Dat komt doordat er CO2 vanuit de lucht oplost.

Ook de nitrificatie in een aquarium is een verzurend proces.

Dus een aquarium zal altijd wat zuurder zijn dan het kraanwater.

En dan dus gemeten in de ochtend voor het licht aan gaat.

Daarom was oud water ook zo gewild. De KH zakt ook.

Ik zou zelf geen CO2 gebruiken voor pH verlaging.
Alleen om op een groene indicator te komen.

Is de pH dan goed, dan heb je mazzel. Is de pH dan nog te hoog. Dan aanzuren met turf of eiken extract.


klopt maar als je ook maar iets van een kalkhoudende steen in je aquarium hebt dan word dat effect meteen teniet gedaan.
 
klopt maar als je ook maar iets van een kalkhoudende steen in je aquarium hebt dan word dat effect meteen teniet gedaan.

Datzelfde geld bij CO2. Dat wordt dan ook hopeloos.
 
Als je turf gaat gebruiken verhoog je niet effectief de co2 zover ik weet en is de ph/kh tabel ook niet te gebruiken. Om de tabel te kunnen gebruiken moet de toevoeging co2 gerelateerd zijn heeft HVA mij altijd geleerd. Ook is het met uitwerkende turf niet echt stabiel en met een planten bak lijkt me dat niet ideaal.

Ik ben geen chemicus maar dat is wat mij is geleerd door de oude EI gids. Zijn destijds ook vele discussies al over geweest hier met HVA.
 
Het water zal vanzelf verzuren. Dat komt doordat er CO2 vanuit de lucht oplost.

Ook de nitrificatie in een aquarium is een verzurend proces.

Dus een aquarium zal altijd wat zuurder zijn dan het kraanwater.

En dan dus gemeten in de ochtend voor het licht aan gaat.

Daarom was oud water ook zo gewild. De KH zakt ook.

Ik zou zelf geen CO2 gebruiken voor pH verlaging.
Alleen om op een groene indicator te komen.

Is de pH dan goed, dan heb je mazzel. Is de pH dan nog te hoog. Dan aanzuren met turf of eiken extract.
Ik merk daar niet zo veel van de ph bijft 8 en de kh blijft 7 nu kan het best zijn dat dit door de forse waterwissel komt of het test gebeuren niet nauwkeurig genoeg is
Je geeft aan dat je zelf geen co2 zou gebruiken om de juiste ph waarde te halen is daar een rede voor
Probleem met de indicator en deze 2 jongens/meisjes
sam_0946-jpg.jpg
niet echt een combinatie is die succes vol is
Wat kalk afgifte betreft stenen getest met azijn geen reactie in de vorm van belletjes of zo iets

Als je turf gaat gebruiken verhoog je niet effectief de co2 zover ik weet en is de ph/kh tabel ook niet te gebruiken. Om de tabel te kunnen gebruiken moet de toevoeging co2 gerelateerd zijn heeft HVA mij altijd geleerd. Ook is het met uitwerkende turf niet echt stabiel en met een planten bak lijkt me dat niet ideaal.

Ik ben geen chemicus maar dat is wat mij is geleerd door de oude EI gids. Zijn destijds ook vele discussies al over geweest hier met HVA.
Kijk dat idee had ik dus ook lijkt me moeilijk te sturen met turf.
Wat ik weleens gezien heb is een bak met turf platen op de plaatsen waar de planten stonden met daarover een laag zand of grind.
Maar das iets van lang geleden denk dat er toen nog geen test middelen waren zoals nu.
Je ziet het niet niet meer trouwens de turf platen die toen gebruikt werden zijn ook niet meer verkrijgbaar.
 
Ik heb het gebruikt bij garnalen in het verleden en de ph ging dan van 8 naar 7.2 maar ik moest steeds meten want na een week steeg de ph vaak alweer en moest ik in actie komen.
Zover ik weet breken zuren de kh af en komt er co2 vrij maar dat zal vrij snel vervliegen of worden opgebruikt. Als dat proces is "uitgewerkt" dan zal de waarde weer oplopen. Althans dat is wat ik me ervan herinner.

De turfplaten ken ik nog van mn vader die het tientallen jaren gelden ook gebruikte. Die goeie oude tijd dus😉
 
Jep en die komt nooit meer terug he. Succes met het vinden van de gepaste oplossing Jaap.
 
Jep en die komt nooit meer terug he. Succes met het vinden van de gepaste oplossing Jaap.
Nou dat zeg je nu wel maar de laatste tijd gezien de veranderingen op gas en elektra gebied zou het me niets verbazen dat we over niet te lange tijd weer gaan turfsteken
om de kachel op te stoken:juggle:😀😀
 
Ben even aan het hobbyen geweest
co2.png
En tja loopt de hele week al tegen
je zou verwachten dat de co2 via de korte slang de bak in komt maar niets is minder waar via de lange weg dus :S:juggle:
Dus toch opzoek naar een regelbare verdeler
Ter info op de 250 staan twee pompen en spraybars wou de co2 uit beide laten komen voor een betere verdeling
 
Nou dat zeg je nu wel maar de laatste tijd gezien de veranderingen op gas en elektra gebied zou het me niets verbazen dat we over niet te lange tijd weer gaan turfsteken
om de kachel op te stoken:juggle:😀😀

Mij wel. Alle turf is zo langzamerhand gestoken....
 
In Nederland wel. In Siberië liggen nog miljarden tonnen turf te wachten op ontginning.
Een waarheid als een koe! Alleen denk ik nog steeds dat wij, zoals @flipper schreef, die niet gaan steken...

Maar als gezegd, je hebt gelijk, er zullen plaatsen zijn waar we nog naar het veen kunnen.

😉😉😉
 
Alleen denk ik nog steeds dat wij, zoals @flipper schreef, die niet gaan steken
Nou als strafmaatregel voor Criminelen :juggle:😀😀 of ben ik nu in de war met een ander land:engel:😀😀
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan