Wat is er nieuw

Ph verlagen

Soof8

Member
Lid geworden
16 juni 2024
Berichten
9
Leeftijd
19
Hoi allemaal,

Ik heb nu al 4 weken een aquarium staan van 60 liter en de ph wil ik graag verlagen doormiddel van turf. Ik heb zelf begrepen dat ph schommelingen niet goed zijn voor vissen en deze wil ik dan ook graag vermijden. Mijn vraag is daarom hoe zorg je ervoor dat je ph niet schommelt tijdens het water verversen? Mijn kraanwater heeft een ph van 8,2 en mijn ph aquarium water zal door turf lager zijn. Moet ik het kraanwater met iets behandelen zodat het de zelfde ph heeft als mijn aquarium water? Of hoe werkt het?
 
Ik denk dat als je 10% ververst dat de schommeling wel zal meevallen en het turf trekt denk ik de ph vrij snel weer omlaag. Maar goed dit is de reden dat ik turf niet fijn vindt.
Je kan ook denken aan bio co2.
 
  • Leuk
Waarderingen: frog
Soof8
Om te beginnen moet je dan vooraf wel weten wat de Ph waarde is in de bak, dus een Ph druppeltest is wel aan te bevelen om daar achter te komen.Als je wekelijks wat water ververst zal het effect van de turf ook weer minder worden omdat het met turf behandelde aquariumwater water ook weer uit de bak verdwijnt met verversen.
E.e.a.Heeft ook weer te maken met de hoeveelheid turf die je gebruikt in een pompfilter.

Als het mogelijk is voor jou zou ik het kraanwater vooraf ( in een aparte bak of grote emmer) met turf behandelen en dit dan na een weekje in de bak loslaten als verversing's water.
Ook de reactie net gegeven door John is ook een optie.Maar een Ph druppeltest moet je wel gaan gebruiken, zeker met zo weinig water inhoud, kan snel mis gaan of anderzijds kan het lang duren eer je de gewenste Ph bereikt.
gr.bert
 
  • Leuk
Waarderingen: frog
Wat is de reden dat je je pH wilt laten zakken? Ga je vissen houden die daar niet tegen kunnen of met CO2 werken?
De makkelijkste manier om schommelingen te vermijden, is de pH van het kraanwater aan te houden.
 
Laatst bewerkt:
Ik verlaag de pH met eikenbladextract. Je moet weten welke pH jouw aquariumwater heeft en van tevoren zul je moeten uittesten hoeveel ml eikenbladextract je nodig hebt om op die pH uit te komen. Ik heb 5 ml extract nodig op 10 liter kraanwater om de pH te krijgen dat het aquariumwater ook heeft.
 
Ik denk dat als je 10% ververst dat de schommeling wel zal meevallen en het turf trekt denk ik de ph vrij snel weer omlaag. Maar goed dit is de reden dat ik turf niet fijn vindt.
Je kan ook denken aan bio co2.
Heb je bij bio co2 niet precies hetzelfde probleem?
 
Soof8
Om te beginnen moet je dan vooraf wel weten wat de Ph waarde is in de bak, dus een Ph druppeltest is wel aan te bevelen om daar achter te komen.Als je wekelijks wat water ververst zal het effect van de turf ook weer minder worden omdat het met turf behandelde aquariumwater water ook weer uit de bak verdwijnt met verversen.
E.e.a.Heeft ook weer te maken met de hoeveelheid turf die je gebruikt in een pompfilter.

Als het mogelijk is voor jou zou ik het kraanwater vooraf ( in een aparte bak of grote emmer) met turf behandelen en dit dan na een weekje in de bak loslaten als verversing's water.
Ook de reactie net gegeven door John is ook een optie.Maar een Ph druppeltest moet je wel gaan gebruiken, zeker met zo weinig water inhoud, kan snel mis gaan of anderzijds kan het lang duren eer je de gewenste Ph bereikt.
gr.bert
Bedankt voor uw tip ik ga dan toch proberen om het water te behandelen met turf. Zelf heb ik al een jbl druppeltest koffer dus dat moet goed komen.
 
Heb je bij bio co2 niet precies hetzelfde probleem?
Als je met een omgekeerd bakje werkt dan zal het teveel aan co2 ontsnappen naar het oppervlak dus ik denk dat een ph schommeling dan erg beperkt is. @triple werkt hiermee en kan dat denk ik goed vertellen.
 
Als je met een omgekeerd bakje werkt dan zal het teveel aan co2 ontsnappen naar het oppervlak dus ik denk dat een ph schommeling dan erg beperkt is. @triple werkt hiermee en kan dat denk ik goed vertellen.
Als je werkt met bio co2 en het goed afgesteld krijgt, krijg je een natuurlijk verloop in co2 gehalte.
Net voor/als je verlichting aangaat hoogste co2 gehalte/laagste ph.
Naar mate verlichting en plantenmassa/groei daalt co2 gehalte en loopt de ph iets op.
 
Dat snap ik Rinzo maar hoeveel is de ph dan voor het licht aangaat hoger dan tegen de avond want de fluctuatie moet niet te groot zijn want dat is ook een trigger voor baardalg.
 
Ph is mede afhankelijk van je kh waarde.
Maar hier start bij start verlichting een +-6,5 ph en deze loopt op tot +-6,9ph .
Volg/vertrouw op de co2 continu test en deze start groen/geel en in de loop van de dag/verlichting gaat de kleur naar groen/blauw dit is voor mijn het eindpunt.
Ondanks de co2 schommelingen ga je zeer hard moeten zoeken achter baardalg hoor.😉
 
Ja dat is best veel verschil vindt ik van 0,4 en het valt me mee als dat niet als trigger werkt.
Ik vertrouw ook altijd op de dropchecker hoor maar ja gebruik hier een controller dus die is 24/7 gelijk.
 
Stokje in hoenderhok gooien denk dat sommige elementen net beter opgenomen kunnen worden door die ph schommeling🤔
 
Dat durf ik niet te zeggen Rinzo.
 
Is zo’n digitale meter betrouwbaarder, nauwkeuriger als druppeltests?
Dat hangt ook van de soort af want je hebt ze in veel prijsklassen maar als je regelmatig even moet meten dan is het 10x makkelijker dan steeds met druppels te moeten testen.
En dan per saldo ook nog goedkoper.
 
Stokje in hoenderhok gooien denk dat sommige elementen net beter opgenomen kunnen worden door die ph schommeling🤔
Daar zit wel een kleine kern van waarheid in. Het is bekend dat voedingsstoffen een bepaalde pH verlangen om het beste door de plant worden opgenomen. Zo word magnesium steeds slechter opneembaar bij een pH< 6. Fosfaat is
het best opneembaar >6.3 daaronder word het voor de plant steeds moeilijker. Maar om dit via 'kunstmatige' fluctuaties in de pH te optimaliseren lijkt me een slecht plan, want dit doet meet kwaad dan goed. Uiteraard heb je een natuurlijk
verloop van de pH gedurende de dag, maar dat verloop is te klein om van invloed te zijn op de voedingsopname.
Maar gelukkig heeft de natuur ervoor gezorgd dat de plant zelf natuurlijke chelaten kan aanmaken om de pH rondom de wortel te verlagen of aan te passen om toch bepaalde voedingsstoffen optimaal te kunnen opnemen.

Maar zoals met elke onderwerp in relatie planten en gezondheid: hoewel elke plant erg adaptief is zijn ze toch allemaal anders en we moeten het daarom altijd hebben van gemiddelden.

hierbij een overzichtje
 

Bijlagen

  • ph-Balancing.png
    ph-Balancing.png
    471.5 KB · Weergaven: 17
Ik denk ook dat bij verreweg de meeste bakken de waarden niet onder die net genoemde 6,3 en 6 uitkomen. Zelf zit ik op ph 6.5-6.6 en dan zit je vrij goed zie ik.
 
Het is net als met watertesten; je meet alleen de waterkolom. Het zegt niets over de waardes in de bodem (voeding en pH)
Als je bv een soil gebruikt komt de pH in de bodem gemakkelijk onder de 6. Een pH van 5.7 is geen uitzondering.
Dat geld trouwens ook (voor mindere mate) voor een rijke voedingsbodem; daar is de pH in de bodem ook lager dan in de waterkolom.
 
Is dat dan geen probleem voor calcium en magnesium want dat lees ik toch in dat overzicht?
 
Ik mis nog de reden waarom je de pH wil laten zakken. Vissen die van nature in heel zuur water leven kunnen bijvoorbeeld heel goed tegen pH schommelingen. Mensen die met heel zacht water werken zijn wel eens bang voor een pH val. Dat is voor de echt zure soorten helemaal geen probleem. Daar zit ook de truc als je de pH echt wil laten zakken, werk met osmosewater waardoor je geen pH buffer hebt.
 
Is dat dan geen probleem voor calcium en magnesium want dat lees ik toch in dat overzicht?
nee, das geen probleem. Het is niet zo dat dan alle voedingsopname per direct stopt natuurlijk.
De plant gaat alleen (veel) meer energie steken om het toch te kunnen opnemen. En als het niet via de wortels gaat dan gaat het via het blad.
 
De plant gaat alleen (veel) meer energie steken om het toch te kunnen opnemen
Ik neem aan dat dit weer ten koste gaat van de opname van de andere stoffen en dat dit weer resulteert in minder groei door de extra inspanning?
De plant kan zn energie denk ik maar 1x gebruiken.
 
Heb ooit geprobeerd de pH te verlagen met Eikenbladextract (ivm Apisto's) . pH zakte zoals verwacht, maar begin vervolgens langzaam weer op te lopen richting de oorspronkelijke waarde. Ik bleef bij doseren, maar iedere keer weer hetzelfde..... Fles was na 2 weken leeg, en toen ben ik maar mee gestopt.
 
Heb ooit geprobeerd de pH te verlagen met Eikenbladextract (ivm Apisto's) . pH zakte zoals verwacht, maar begin vervolgens langzaam weer op te lopen richting de oorspronkelijke waarde. Ik bleef bij doseren, maar iedere keer weer hetzelfde..... Fles was na 2 weken leeg, en toen ben ik maar mee gestopt.
Die ervaring heb ik niet, maar misschien komt het doordat ik redelijk veel turf in mijn aquarium heb dat de pH stabiel blijft met eikenbladextract en leidingwater?
 
Volgens mij gaat de ph ook pas stijgen door verversingen.
 
AquaCafe
Help Users
      Ice78: Vroeger wel eens koraal bij hem thuis gekocht en nu is die winkel begonnen
      Terug
      Bovenaan