Ph verlagen

Herbstnebel

Well-known member
Lid geworden
26 januari 2015
Berichten
999
Locatie
Provincie Oost-Vlaanderen
De zuurtegraad verlagen in je aquarium kan je op verschillende manieren. Je voegt op regelmatige basis CO� toe of je maakt gebruik van een Ph verlagende bodem, hout of katapabladeren en je kan over turf filteren.

Maar in een vijver, hoe begin je daar aan ?

Ik had dezelfde vraag ongeveer al in een ander subforum aangehaald maar misschien is de kans groter dat ik hier een antwoord krijg.

Gisteren de Ph gemeten en die bedraagd 8,5. Dat komt wsl door het harde water, de waterval die het wateropp. in beweging houdt en het gebrek aan planten.

De vissen lijken er op het eerste zicht geen hinder aan te ondervinden maar liefst zou ik de ph toch wat lager hebben, al was het maar de groei van algen tegen te gaan.

Er is een site deze dus , die zegt dat je per 500 gallons een koffietas azijn mag toevoegen om je ph te doen dalen. Na toevoeging ongeveer een half dagje wachten en opnieuw beginnen als de ph nog lager moet.

Azijn is geen vergif voor mensen maar misschien wel voor goudvissen ??? Zouden jullie je hieraan wagen ?
 
Ik weet niet hoe het zit met azijn, maar in mijn aquarium gebruik ik altijd een paar druppels eikenbladextract en dat werkt heel goed voor mij. Het haalt geen mineralen uit het water, dus het water zal hard blijven, maar het verlaagd wel de carbonaathardheid. Deze werkt als een buffer tegen pH schommelingen en mag daarom niet te ver zakken. Maar je kan de pH wel enkele graden laten zakken voordat de kH zo laag wordt. Hoe ver wil je de pH omlaag halen?
 
Ik zou em willen verlagen tot ergens tussen de 7 en 7,5.
Met azijn zou ik wel eens durven experimenteren in de vijver, 4 tassen op bijna 5000 liter water zou geen kwaad mogen kunnen. Maar eerst ga ik het internet erover afschuimen om zeker te zijn dat het geen nadelige gevolgen kan hebben.

Het feit dat er hier niemand op reageert verontrust me een beetje maar dat wil natuurlijk nog niks zeggen.
 
Blijkbaar is het hier 6 jaar geleden al eens ter sprake gekomen en op schonevijver.nl staat er ook iets over gedocumenteerd.
Ze hebben het hier wel over natuurazijn en alcoholazijn.
Zal eens een fles natuurazijn in huis halen, doseren en toevoegen aan de vijver. Ik post hier dan wel de resultaten.
 
Terug
Bovenaan