Wat is er nieuw

ph verlagen

vissen

Well-known member
Lid geworden
20 januari 2010
Berichten
247
Hallo allemaal,
Ik ben net tot de conclusie gekomen dat mijn PH 8 is terwijl ik met een testtrip 6,8 heb gemeten.

Mijn vraag is hoe kan ik dit op een makkelijke manier omlaag krijgen naar een PH van 6-6,4?

Ik heb een aquarium van 180 liter.
 
Dat kan met turf of co2. Waarmee is die ph van 8 dan gemeten? Co2 gebruik je eigenlijk als voeding voor de planten en dat verlaagt daarbij ook je ph.
Turf verlaagd echter ook je gh en kh weer.
 
Okee, mijn PH is gemeten met een druppeltest. Ik gebruik geen co2 en ga hier ook niet aan beginnen.

Ik wil graag hemigrammus bleheri houden en ik daar wil ik graag wat zuurder water voor hebben. Hij mag ook wat bruiner worden.

Ik heb al meer dan 7 jaar een aquarium maar heb alle vissen altijd gewoon op kraanwater gehouden. Maar wil nu meer een Zuid Amerikaans biotoop waar dus ook de juiste waterwaardes kloppen.
 
Dan zou je turf of turfgranulaat kunnen gebruiken en dat kleurt ook het water wat bruinig.
 
Maar ik kan niet filteren over turf want dit kan ik nergens in mijn pomp kwijt.

Ik had wel gelezen over catappa bladeren of elzenproppen. Kan je deze ook gebruiken?

En zoja heb je hier dan veel van nodig?
Ik hoef het namelijk niet me hele bodem vol mee leggen. Lijkt me niet zo mooi.
 
Je kan ook gebruik maken van eikenextract. Dit is een "natuurlijk" product wat de kh en ph omlaag brengt en waarmee je deze waarden moet kunnen bereiken. Echter waarom is je PH 8? Wat is de PH van je kraanwater?

Turf kan je in zak/kous evt. ook in een hoekje van het aquarium hangen/leggen als je het niet in je filter kwijt kunt.
 
urf kan je in zak/kous evt. ook in een hoekje van het aquarium hangen/leggen als je het niet in je filter kwijt kunt.


Ik heb het ook in een pantykous in de bak hangen.
 
De PH van mijn kraanwater is 8.
 
weet je zeker dat het goed gemeten is? probeer het anders nog is te meten.

gemiddeld zit het tussen de 7 en 7,5 in aquariums.

weet je ook de KH van het water?

heb je stenen in de bak zitten? wat voor bodembedekking gebruik je?
 
Hier is de ph uit de kraan ook 8 maar ja dat verschilt nogal landelijk.
 
Ik heb het zeker goed gemeten. Ik heb geen stenen in me bak en als mijn bodem is zand.
 
Die kan best 8 zijn want dat is hier net zo zoals ik al aangaf. ik verlaag het met turfgranulaat bij de garnalen naar 7.2 ongeveer.
 
Ik heb inmiddels een ander aquarium waar volgens mij wel turf in kan. Het is een rio 240 met interne filter. Hoe doen jullie dit in deze pomp?
 
Je kan ook gebruik maken van eikenextract. Dit is een "natuurlijk" product wat de kh en ph omlaag brengt en waarmee je deze waarden moet kunnen bereiken.
Maar waarvan de waarden wel gaan schommelen...
De pH en KH die je met eikenextract omlaag heb gebracht, zullen willen gaan herstellen, met genoemde schommelingen als gevolg.
Eikenextract in het aquarium gebruiken is alleen weggelegd voor mensen die zeker weten waar ze mee bezig zijn en daartoe ook nog eens de juiste tools hebben.
 
Maar waarvan de waarden wel gaan schommelen...
De pH en KH die je met eikenextract omlaag heb gebracht, zullen willen gaan herstellen, met genoemde schommelingen als gevolg.
Eikenextract in het aquarium gebruiken is alleen weggelegd voor mensen die zeker weten waar ze mee bezig zijn en daartoe ook nog eens de juiste tools hebben.


Goed advies en ik zou hier ook niet zomaar aan beginnen.
 
Dit was ik ook niet van plan. Vind het gebruik van truf een stuk veiliger.

Heb ook gezien dat je filterzakken kan kopen waar je het turf in kan doen. Daar heb ik denk ik wel ruimte voor in me filter. Weet alleen niet hoeveek turf het is.

Heb online goedkoop turf gezien. Heeft iemand ervaring met turf van het merk APO?
 
Die emmer van 5 liter? Prima spul, hebben wij lang naar tevredenheid gebruikt.
 
Die emmer van 5 liter bedoel ik ja🙂
Ik heb meerdere malen gelezen dat roodneuszalmen het beter doen bij een lagrre PH en KH dus vandaar dat ik wil beginnen aan turf.
 
Nu heb ik mijn turfgranulaat binnen van APO. Alleen staat er nergens op de verpakking hoeveel je nodig hebt.
Mijn aquarium is 240 liter met een PH van 8.

Is turf verder schadelijk voor je vissen? In de zin van dat mijn vissen geen last hebben dat de PH opeens van bijvoorbeeld 8 naar 7 gaat?
 
1e vraag weet ik niet.

2e:

Tis niet dat je binnen een uur een hele punt daalt in PH.

Als jij ergens vissen haalt op ph8 en jij zet ze over op ph7 gaat dat ook binnen een uurtje overwennen.

Moet uiteraard niet te vaak gebeuren maar ze zullen er in dit geval weinig last van hebben hoor.
 
Dat kan met turf of co2. Waarmee is die ph van 8 dan gemeten? Co2 gebruik je eigenlijk als voeding voor de planten en dat verlaagt daarbij ook je ph.
Turf verlaagd echter ook je gh en kh weer.
Sorry dat ik inbreek op dit topic maar bedoel je dat CO2 de PH verlaagt of de goede groei van de planten wat veroorzaakt wordt door de CO2?
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan