Wat is er nieuw

Ph verlagende bodem

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Guppy101
  • Startdatum Startdatum
G

Guppy101

Guest
hallo

Over 3 maanden heb ik mij 30 garnalen gekocht waarvan ik er nu nog slechts 15 zie. 8 vermiste en 7 doden. (Een paar door transport of door waterwissel, maar ook een drietal waar geen reden te achterhalen is). Ook heb ik na 3 maanden nog steeds geen kweek. Het zijn nogthans vuurgarnalen die zogenaamd gemakkelijk zijn, maar hier heb ik toch de indruk dat er iets niet ok is.

Ik hou dus de laatste tijd mijn waterwaarden in de gaten en het valt mij op dat mijn kh in het begin, bij opstart, rond 2,3 was en nu is deze rond de 10. Waardoor ik mij nu begin af te vragen of ik nu niet met een ph verlagende bodem zit die in het begin mineralen buffert om ze nadien stilletjes aan vrij te laten.
In dit geval ga ik het ene en het ander moeten veranderen aan mijn verversbeleid. Mijn bodem is pro soil van aquatic nature.

Voorlopig ververs ik 25% van mijn aquarium wekelijks met 50% kraanwater en 50% osmose water.

Zijn er hier nog mensen die ervaring hebben met ph verlagende bodems? Ik hoor het graag, want ik zou graag mijn garnalen houden en ze aan de kweek krijgen.

Bedankt cecile
 
Het kan wel maar vuurgarnalen doen het niet heel goed op een lage ph,ik zou eens proberen om enkel kraanwater te gebruiken.
Dus vanaf nu de verversingen alleen met kraanwater doen.
 
Ik ben het met John eens en je had eigenlijk beter een gewone bodem kunnen nemen.

Welke bodem gebruik je? Soms kweken ze inderdaad manden niet dus dat is opzich nog niet zo raar hoor. Ik ververs zelf meestal maar 10% want 25% is wel veel vindt ik voor garnalen want die houden niet van schommelingen.

Hoe heb je de waarden gemeten?
 
De w
Het kan wel maar vuurgarnalen doen het niet heel goed op een lage ph,ik zou eens proberen om enkel kraanwater te gebruiken.
Dus vanaf nu de verversingen alleen met kraanwater doen.


Ok, maar gaat dan mijn kh nog meer in de lucht niet schieten? Staat nu al op 10.

Ook is de kwaliteit van ons kraanwater erg slecht. De gh ervan is rond de 20.

Had ik het toen geweten had ik zeker niet voor die soil gekozen maar ik wist toen niet dat er verschillende soorten waren. Ik had mij ingelicht over visbestand en planten maar niet over de bodem en in de winkel hebben ze ermij ook niets over gezegd. 🙁
 
Ik ben het met John eens en je had eigenlijk beter een gewone bodem kunnen nemen.

Welke bodem gebruik je? Soms kweken ze inderdaad manden niet dus dat is opzich nog niet zo raar hoor. Ik ververs zelf meestal maar 10% want 25% is wel veel vindt ik voor garnalen want die houden niet van schommelingen.

Hoe heb je de waarden gemeten?

Bodem is pro soil van aquatic nature en ik heb de tests met druppeltest gedaan van jbl.
 
Geen idee wat de waterwaarden gaan doen maar nu werkt het niet met hetgeen wat je doet iig dus gewoon uitproberen.
Volledig overgaan op kraanwater en dan vervolgens niet meer van die grote wissels doen maar net wat John zegt naar 10-15% gaan.
Zit er een verwarmingselement in het bakje of hoe zit het met de temperatuur?
 
Wat is de kh van je kraanwater dan?
 
Ik heb een bakje staan met Blue dream en een ander bakje met vuurtjes.
De vuurtjes zitten op zand met kraanwater PH 7.8 temp 20 graden en doe daar 1x per maand een waterwissel bij. Die fokken de pan uit, het aqaurium draait al weer een jaar.
De blue dreams (30 stuks) zitten op zand met osmosewater geminiraliseerd met GH en KH+ tot een TDS van 180 PH van 6.9 temp 22 graden dit aquarium draait 4 maanden en sinds vorige week heb ik de eerste 3 zwanger. Hier om de 2 weken een 10% waterwissel.
Ook een Crystal reds bakje draaid 1,5 jaar met sinds 2,5 week een PH verlagende bodem 100% osmose met GH+ PH 5.5 KH 0 GH 6. daar nog weinig ukkies van gehad 2x tot nu toe. Ik hoop met de nieuwe bodem meer geluk te krijgen.

Soms heeft een bak wat langer nodig om op gang te komen.
Heb je planten en mossen in je bak?
Vuurtjes hebben weinig eisen en kunnen zelfs in een buitenvijver overleven.

Post eens een foto van je bak?
 
Laatst bewerkt:
Haha nee geen cannabis dan zou ik op het verkeerde forum zitten.
Blue dream of ook wel blue velvet genoemd, garnalen dus 😀
$_83.JPG


Cannabis 'Bluedream' ? Daar heb ik de schuur vol mee staan, maar wat bedoel jij?
 
Schitterend! Heb jij om die reden ook de achtergrond blauw gemaakt, of is dit toeval?
 
Ik denk kwa inrichting dat mijn garnalen niet te klagen hebben. Planten genoeg 😀.

Ik heb ook een co2 systeem besteld. Deze komt volgende week toe .

Ik wil er graag een grasmatje in krijgen maar het lukt nu niet echt. Of erg traag.
 
Ik ben ook net terug van de lfs en heb dus geinformeert over mijn bodem.

Het gaat hier dus degelijk om een ph verlagende bodem. De reden waarom mijn kh zo hoog is omdat mijn bodem nu de mineralen terug loslaat die hij gebuffert heeft in het begin. En door kraanwater toe te voegen komt er nog eens een extra lading mineralen bij. Zij raden aan om die kh terug omlaag te krijgen aan de hand van osmose water. Eens de kh naar 3 of 4 dan is het goed maar ik moet mijn gh in de gaten houden en eventueel mineralen bijdoen met gh +. De gh zou tss 6 en 8 moeten zijn.

Dit zijn de waarden die ik zou moeten hebben als dit soort bodem optimaal wil werken.

Of dit iets zal veranderen voor mijn garnalen dat betwijfelen ze. Sommige garnalen hebben namelijk een winterstop. En dat er af en toe eens eentje sneuvelt is niet abnormaal.

Ik ga alleszins minder grote waterwissels doen. We zien dan wel wat er van voort komt.
 
Ik denk dat het juist een negatief effect op de garnalen gaat hebben,perfect voor taiwan bee garnalen bv maar totaal niet voor vuurgarnalen.
Heb er hier ook een aantal op een ph verlagende bodem zitten met osmosewater en de jonge vuurgarnalen houden het nog wel een tijdje maar uiteindelijk gaan de grotere allemaal dood.
 
Dus eigenlijk past dit soort bodems niet voor vuurgarnalen dan als ik het zo lees?

Moest juist lukken dat ik zo een bodem gekocht heb.

Ik ga dan proberen om een kleine waterwissel doen met enkel kraanwater dan en eens meten. Maar ik vrees dat die kh nog meer de lucht in gaat schieten dan. Hopelijk kan het geen kwaad voor mijn andere vissen. Ik heb nog 2 honinggoeramis, 2 pangio kuhlis en 11 kubotai visjes.
 
Dit is wat Backplay ooit zei over die bodem en kraanwater



Als je met kraanwater ververst gaan b.v. de carbonaten reageren met de H+ in je bodem, waardoor er een vrije plaats word gecreëerd omdat de H+ weg valt. Op die vrije plaats gaat er zich een kation hechten, en de kans is groot dat het calcium of magnesium word. Dus als je met kraanwater ververst verlies je op deze manier zowel een deel van je KH en GH. Het grote nadeel hiervan is dat je hierdoor telkens H+ verliest waardoor de pH dus stilaan zal stijgen. En door die stijgen gaan er ook van alle andere voedingsstoffen verwisseld worden.
Als je met osmose en GH+ ververst ga je dat verlies van H+ niet/miniem hebben en word er dus geen plaats vrijgemaakt voor b.v. calcium, waardoor je GH stabiel blijft.
Hopelijk is het wat duidelijk.
 
Dus eigenlijk past dit soort bodems niet voor vuurgarnalen dan als ik het zo lees?

Moest juist lukken dat ik zo een bodem gekocht heb.

Het kan wel met zo'n bodem maar is helemaal niet nodig voor vuurgarnalen.
In het verleden heb ik ze ook gehad op een ph verlagende bodem en dan verder alleen kraanwater,toen ging de kweek wel goed dus vandaar mijn advies in een eerder bericht om dat eens te proberen.
Heb toen nooit de waterwaarden gemeten want vond ik totaal niet belangrijk,misschien waren ze in theorie totaal niet geschikt bv maar de garnalen kweekten goed snap je?
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan