Ph verlagende bodem


E

Erwin1992

Guest
Beste allemaal,

Ik wil in mijn aqua 40 crystal red garnalen gaan houden, maar heb nog niet zo veel ervaring met deze beestjes. Ik lees en hoor dat een ph verlagende bodem nodig is. Is dat zo? Mijn ph zit zo rond de 6,8 en lees dat cr"s een ph rond de 5 � 7,2 accepteren. Kunnen deze garnalen tevens ook samen met kleine Boraras visjes en andere garnalen ?

Kortom wie kan me wat info geven.
 
Ik heb ze zonder ph verlagende bodem, wel met regenwater. Ph is 6,5
Het handigste is om ze gewoon zo te houden als de kweker waar je ze haalt.
Kan wel met boraras, maar ik vind een aqua40 wel wat te klein voor visjes.
 
Ik ben het ook eens met de voorgangers. Een ph van 5 heb ik nog nooit gelezen hoor. dat is denk ik erg laag. Het beste is dus vragen op welke ph ze zitten bij de kweker als dat kan.
Ze kennen ook samen met andere garnalen maar wel oppassen dat ze niet kunnen kruisen hoor.
 
Erwin ,

Met jou ph waarde van 6.8 gaat het wel goed.
Alleen als je hoge gradaties cr/bl en kingkong hebt .
Overleven de jongen het niet of nauwelijks.

Ik heb de hoge gradaties op een ph van 6 zitten en dat gaat prima dit dmv een ph verlagende bodem en osmose water.
De lage gradaties van a en lager zitten bij mij op leidingwater met een ph van 7.4 en gaat goed
Volgens mij hebben bora's een ph van 7 nodig maar daar zijn de meningen over verdeelt.

En een aqua 40 is te klein voor bora,s

Gr bob
 
Te klein? Oh ik las dat 40cm minimale bak maat is.

Neem aan dat het toevoegen van bio CO2 geen nare effecten gaat opleveren voor de beestjes ?
 
Nee is verder niet heel erg, pas wel op dat je niet te veel co2 in dat bakje pompt. Dan krijgt het wel nare effecten :p.
 
Teveel co2 kan erg nare gevolgen hebben hoor. Dat klopt helemaal.
 
Ja ik wilde gaan starten met bio co2, dat is toch een stuk onschadelijker dan echte?
 
Erwin1992 zei:
Te klein? Oh ik las dat 40cm minimale bak maat is.

Neem aan dat het toevoegen van bio CO2 geen nare effecten gaat opleveren voor de beestjes ?

Als het een aqua40 van superfish is dan is het geen 40cm iig en de inhoud zit tussen de 20 a 25 liter.

Hoeft geen nare effecten te geven maar zonder is het veiligst natuurlijk.
 
Hoe werkt zo'n pH verlagende bodem eigenlijk? Is het een soort turf? Verandert het nog meer dan alleen de pH? Hoeveel verlaagd het de pH precies?
 
Zijn soort van kleibolletjes en naast de ph verlagen ze de andere waarden ook en het bevat voeding voor de planten.

Is afhankelijk van het merk wat je neemt en de hardheid van je kraanwater hoeveel de bodem precies verlaagt.

Een groot nadeel is dat de bodems nog geen jaar meegaan want dan zijn ze uitgewerkt.
 
Erwin1992 zei:
Ja ik wilde gaan starten met bio co2, dat is toch een stuk onschadelijker dan echte?

Uh, juist niet. In beide gevallen pomp je precies hetzelfde in de bak, CO2.
Alleen met een CO2-set kun je het aantal bellen per minuut instellen.
Iets dat met bio-co2 niet kan, omdat je daar vast zit op de reactiesnelheid van de suiker en de gist. En daar zit nog wel eens wat schommeling in.
 
De ph verlagende bodem gaat inderdaad 1 tot 1 1/2 jaar mee.
Als je met osmose water vult gaat de bodem 2 tot 3 jaar mee.

Ik gebruik zelf akadama maar er zijn ook andere varianten van een soort klei bolletjes.

Gr bob
 
Op de verpakking van de Flora Base van Colombo staat dat de bodem 6-12 maanden werkzaam zal zijn,ik weet inmiddels uit ervaring dat dit dichter tegen de 6 maanden zit ipv de 12 maar is inderdaad ook afhankelijk van de hoeveelheid en welk water er ververst wordt.
 

Terug
Bovenaan