Wat is er nieuw

Ph verlagende bodem?

Corydorasfan

Well-known member
Lid geworden
25 december 2012
Ik heb besloten in een 60 cm bakje Crystal reds te willen houden en kweken. Ik las dat een ph verlagende bodem heel makkelijke manier is om de PH laag te houden. Is dit handig, werkt dit goed? En Waar is het goedkoop en de kwaliteit goed?

Zo donker mogelijk,o.a. die van Fluval is mooi donker de rest gaat snel richting bruin wat ook wel mooi staat hoor maar is persoonlijk natuurlijk.

Bij Aquaplants online hebben ze dat,fluval stratum.
Als je het aan de voorkant goed laag houdt heb je net genoeg aan een zak van 4 kg.

Is afhankelijk van de ph die je kraanwater heeft maar gemiddeld rond de 6/6.5 volgens mij.

Hoi,

Hoop dat je het niet erg vindt Corydorasfan dat ik even je topic 'mee gebruik'?

Ik ben ook van plan om een 60x30x30 als garnalenbak in te richten. Ik wil graag de PH-verlagende bodem gebruiken daar ik een PH heb van 7,5-8. Komt de PH met die bodem dan laag genoeg voor de garnalen? Denk aan bv. Babaultie green, snow white en nog een blauwe soort.

Hoe doe je dat dan met de verversing? PH-minus in voorbereidingswater of is dat niet nodig? In een garnalenbak moet je niet telkens bv. 30 of meer % verversen. Ik vraag me af of je bv. om de zoveel tijd kleinere hoeveelheden mag verversen met dus gewoon kraanwater...

Groetjes
Doppeke

Babaultie green kan tussen een ph waarde van 6 tot 8 ph dus daar hoef je het niet voor te doen.

In een garnalen bak hoor je normaal gesproken ook gewoon te verversen hoor. Wat bedoel je met voorbereidingswater? Je moet eerst eens weten welke garnalen en nog beter om dan te weten hoe de waardes bij de kweker zijn en die zo goed als mogelijk nabootsen.

voorbereidingswater = water dat klaarstaat om de bak in de gaan bij een verversing.

Het kan nuttig zijn kraanwater voor te behandelen met ph-minus of eikenextract, bijvoorbeeld als de waarden in de bak een stuk lager liggen, om zodoende het water waarmee ververst wordt meer te laten lijken op het aquariumwater. Voordelen:
- minder schommelingen in waterwaarden
- pH-verlagende bodem gaat dan langer mee

~ Ivo

Corydorasfan zei:
Ik heb besloten in een 60 cm bakje Crystal reds te willen houden en kweken. Ik las dat een ph verlagende bodem heel makkelijke manier is om de PH laag te houden. Is dit handig, werkt dit goed? En Waar is het goedkoop en de kwaliteit goed?

Misschien wist je het al maar zo'n bodem heeft wel een groot nadeel want ze zijn normaal gesproken binnen een jaar uitgewerkt.
Net wat Ivo al aangeeft kan je de levensduur wat verlengen door het verversingswater aan te passen.

Hoelang duurt het eigenlijk voordat de Ph ongeveer onder de 7 is? Het bakje staat sinds zaterdag en is van een Ph van 7.8 naar 7.6 gegaan.

Geen idee maar dat kan jij straks mooi vertellen! 😉

Nou inderdaad,wat is de ph van je kraanwater dan?

Hoe / waarmee meet je die ph zo snel?

Ik heb zo'n digitale Ph meter voor 😉. Handig dingetje 😛.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan