Wat is er nieuw

Ph verlagende bodem

• Onderwerp starter Onderwerp starter Nelis97
  • Startdatum Startdatum
N

Nelis97

Guest
Hallo allemaal,

Ik heb ongeveer een jaar lang een aquarium leeg staan met de afmeting: 60*30*30.
Nu heb ik besloten om de bak weer eens opnieuw op te starten en heb een beetje op dit forum rond gekeken om een aantal opties te bekijken wat ik er precies in wil/kan hebben.

Nu kwam ik tot de conclusie dat ik Crystal red en Crystal black garnalen wel erg mooi vind en heb er al veel over gelezen. Ik las dat een PH verlagende bodem aan te raden is. Maar daar zijn natuurlijk verschillende soorten in. Welke van de volgende drie raden jullie aan?
(De bodem moet ook voedzaam zijn voor planten)

- Ada (welk soort?)
- Akadama
- Flora-base van Colombo

En waarom raden jullie deze bodem aan?

Alvast bedankt,

Niels

Ikzelf heb er een maar die was binnen 3 maanden uitgewerkt waardoor mijn Ph omhoog schoot en bijna al mijn garnalen het loodje hebben gelegd, ik weet niet hoe dat met Akadama zit.

Oke weet je welk merk dat is? Want dan koop ik die namelijk niet haha.

Zijn er verder nog mensen met ervaring met een van deze 3 bodems? Dan hoor ik het graag.

Gr
Niels

Ik heb zelf o.a. ervaring met de Flora-Base en is een prima bodem,verlaagt de ph goed en planten doen het ook prima.
Stratum van Fluval is ook een prima bedekking.

Ik had de Fluval Substraat/Soil voor garnalen, ik vind het zonde van het geld, wel een mooie bodem maar die ph verlagende functie zou een jaar mee kunnen en die was dus al gestopt met 3 maanden :S

Dat heeft er ook mee te maken met welk water je ververst. Stel je bodem brengt je water naar een ph van 6, maar je ververst met water dat een ph van 8 heeft. Dan moet je bodem ik zal maar zeggen "hard werken".

Hoe dichter de ph van het water dat je ververst bij de ph waarde van de bodem zit, hoe langer dat de bodem zijn werk kan doen🙂

Precies, al is ook de KH erg van belang hierin.
Zelfde principe geldt ook goed voor degenen die over turf filteren.

~ Ivo

Ververste je vaak en veel? hoeveel liter bodem was het en hoeveel liter inhoud had de bak?

Na m'n vraag bedacht ik me ineens dat je het weleens over je 60cm kon hebben idd 😉 :stom:
Hoeveel liter ververste je dan?

Bizar hoor.
Normaal wordt de werking ook geleidelijk minder,bij mij kweekte de garnalen zelfs gewoon door toen de bodem uitgewerkt was.

Haha oke, dan word het denk ik flora-base. Ik hoor het graag als mensen nog iets toe te voegen hebben.

In ieder geval bedankt allemaal!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan