Wat is er nieuw

ph waarde cr.

• Onderwerp starter Onderwerp starter marc.ensing
  • Startdatum Startdatum
M

marc.ensing

Guest
hallo,

ik ben bezig met de opstart van een dennerle nano cube 30 voor crystal reds.

mijn planten gaan per dag achteruit dus besloot mn water te laten testen.
nu is mijn ph waarde rond de 6, en volgens de verkoper echt veel te laag.

de rest was goed werd me verteld.

kan door deze lage ph waarde mijn planten kapot gaan?
en hoe krijg ik mn ph goed op peil voor de garnalen?

heb een ph verlagende bodem, en vandaag de helft van mn water ververst.

Rond de 6 of minder dan 6? Er zijn meer zaken die noodzakelijk zijn voor planten.

Ik neem aan omdat je zegt dat de bak aan het opstarten is dat de planten ook nieuw zijn toch?
Als dat zo is kan het zijn dat ze nog aan het onderwater leven moeten wennen en dan is het normaal dat ze eerst achteruit gaan.

Heb hier CR's op een PH van 6,5 zitten, dit met behulp van een PH verlagende bodem. Heb enkel Javamos en Flamemos als plantjes erin. Begon met tien stuks en heb er nu 60+.

Euh geen idee. 😀 Meet dat bakje eigenlijk niet. 🙂

Gaat bij jou goed Lex, dus meet jij niet..logisch.

Bij TS gaan de planten niet goed (kan gewoon opstarten zijn), en heeft Marc te horen gekregen dat zijn ph waarde niet okee is. Maar zonder kh waarde kan niemand hier een uitspraak over doen.

Kan straks wel eens de KH gaan meten, voordat ik ga verversen. 🙂

Ik heb ze ook op ph verlagende bodem met een ph van 6 en kh van 0-1.
Daar zit mos in met Crypto en Javavaren en drijvers. Doen het al maanden goed maar ik vul de Gh van het osmosewater dat ik gebruik wel aan met mineralen.

Mijns inziens kunnen de vragen wel degelijk worden beantwoord:

Kunnen planten door pH 6 kapot gaan? Jup er zijn planten die je daar absoluut geen plezier mee doet (ongeacht de KH, waarmee niet gezegd is dat de KH onbelangrijk is). Dat is echter geen zekerheid. Iets als javavaren moet het kunnen handelen, eikenbladvaren zeker ook. Ligt er dus ook aan welke planten.
Welke pH voor CR garnalen? Op het forum wordt doorgaans aangeraden de waarden uit de bak van degenen waar ze worden aangekocht te benaderen.

~ Ivo

t zijn cryptos die kapot gaan. (planten zijn inderdaad nieuw)
ik zelf heb geen test set, maar de lfs heeft indd met een strip gemetenen de ph was 6.2 ongeveer zei die medewerker. daardoor zouden mijn planten kapot gaan.
ik heb thuis op advies van de medewerker mijn water voor de helft ververst.

mijn ph was veelste laag in zijn ogen, en de rest was goed werd me verteld.
dus ik denk dat mijn kh stabiel is?
(waterwaarden is niet mijn sterke punt, wil er nog wel meer over leren en zelf straks meten)

bedankt voor alle reacties.
vind t fijn dat zoveel mensen op dit forum helpen altijd.

Aha, Crypto's! Dat verklaart:
Crypto's zijn plantjes waar je (i) geduld mee moet hebben en (ii) vanaf moet blijven. Oftewel: lekker laten afsterven en wachten tot ze weer opkomen. Afstervende bladeren niet verwijderen, dat is de plant die voedingsstoffen terug eruit haalt om daar mee later weer te kunnen groeien. Zorg er wel voor dat ze voeding bij hun wortels (in de buurt) hebben. Heb je dat?

PS: als de beste man jouw pH al te laag vindt, vertel hem dan maar niet over de pH 4,9 in onze Zuidoost-Azie bak anders krijgt 'ie nog een inzinking.

ik ben blij met dit bericht haha.

jaa mn cryptos gaan helemaal stuk, en de man schrok van mn lage ph.
ik heb geen voeding bij de wortels, maar durf ook niet teveel toe te voegen omdat ik overal lees dat garnalen hier gevoelig voor kunnen zijn. tips voor voeding?

ik hoop dat de plantjes bij trekken dan.
maar een ph van 6.5 lijkt mij mooi en daar zit ik dan zn 0.3 vanaf.
dat moet haalbaar zijn om dit op peil te krijgen toch?

Precies...doen wat Ivo of Mascha 😉 zegt. De crypto's lijken vaak compleet af te sterven. Laat ze met rust en kleibolletje oid bij de wortels steken.

Zou me niet te druk maken over deze phwaarde 😉

nogmaals bedankt voor de reacties.
ik zal de bak gewoon met rust laten nu, en volgende week weer ergens laten testen met druppels.

misschien kunnen dan de eerste bewoners er wel in.

mvg

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan