Wat is er nieuw

ph waarde stijgt erg snachts, is dit erg?

Avana

Well-known member
Lid geworden
16 januari 2022
Berichten
176
Leeftijd
60
Ik heb sinds kort een co2 installatie met ph controller. Die heb ik ingesteld op 6,9 (Kh4). Gisteravond heb ik hem nu uitgezet want hij blijft de hele nacht co2 geven en dat leek me niet gezond voor de vissen en mijn portemonnee. Vanmorgen was de PH 7.6 dat is wel een heel groot verschil (dit was altijd de standaard Ph voordat ik met Co2 begon..). Moet ik me hier zorgen over maken of kan dit geen kwaad?
Gisteren mijn water getest met druppeltest. No2 en NH3 - 0. Gh heb ik navulling voor moeten bestellen, dus niet kunnen meten.
240 liter, veel planten, weinig vissen
 
Normaliter moet de ph stabiel worden gehouden als je met een controller werkt. Hoe kan de ph dan van 6.9 naar 7.6 gaan want als hij boven de 6.9 komt dan zou de co2 al moeten aanslaan en hem dus op peil houden. Ik heb hem ingesteld op 6.75 en hij slaat aan zodra de ph 6.8 is en weer uit op 6.7.
 
Ik heb sinds kort een co2 installatie met ph controller. Die heb ik ingesteld op 6,9 (Kh4). Gisteravond heb ik hem nu uitgezet want hij blijft de hele nacht co2 geven en dat leek me niet gezond voor de vissen en mijn portemonnee. Vanmorgen was de PH 7.6 dat is wel een heel groot verschil (dit was altijd de standaard Ph voordat ik met Co2 begon..). Moet ik me hier zorgen over maken of kan dit geen kwaad?
Gisteren mijn water getest met druppeltest. No2 en NH3 - 0. Gh heb ik navulling voor moeten bestellen, dus niet kunnen meten.
240 liter, veel planten, weinig vissen
Wanneer je de beschikking hebt over een CO2 automatisch systeem moet je deze in de nacht niet stopzetten. In de nacht zullen je planten weinig CO2 vragen en dus zal er een weinig toegevoegd worden waar nodig. Dit zorgt ervoor dat je CO2 level op een stabiel niveau blijft en je niet plotseling veel moet bijvullen. Dat laatste maakt dat je een zeer onstabiel CO2 niveau creëert iets waar met name baardalgen je dankbaar voor zullen zijn. Een automatisch systeem aanlaten dus.
 
Normaliter moet de ph stabiel worden gehouden als je met een controller werkt. Hoe kan de ph dan van 6.9 naar 7.6 gaan want als hij boven de 6.9 komt dan zou de co2 al moeten aanslaan en hem dus op peil houden. Ik heb hem ingesteld op 6.75 en hij slaat aan zodra de ph 6.8 is en weer uit op 6.7.
Met alle respect; wil je mijn info hierboven nog een keer lezen 😊
 
O jee ja je had hem uit en dat had ik gemist. Maar goed zoals Ben zegt gewoon uitlaten want anders krijg je instabiele waarden. Ik heb ook zonder controller gewerkt maar dan moet je hem ook eerder dan het licht laten aangaan want anders is de co bij het aangaan van het licht niet op nivo.
Ik denk dat je daarom zonder controller meer/eerder in de ochtend moet toevoegen om weer de co2 op nivo te krijgen.
 
Ok ik wil hem wel snachts laten aanstaan. Maar vergas ik mijn vissen dan niet? 160 bellen per minuut.
 
Je co2 loopt door tot de gewenste waarde is bereikt dus je zult niet meer co2 in je bak krijgen als overdag. Stel je stelt hem in op 6.7 dan zal de co2 toevoer niet starten als je ph deze waarde heeft bereikt.
Het is juist de bedoeling met een controller om hem 24/7 aan te hebben.
 
Je co2 loopt door tot de gewenste waarde is bereikt dus je zult niet meer co2 in je bak krijgen als overdag. Stel je stelt hem in op 6.7 dan zal de co2 toevoer niet starten als je ph deze waarde heeft bereikt.
Het is juist de bedoeling met een controller om hem 24/7 aan te hebben.
Ik ga hem aan laten staan. Ik ben hier eigenlijk over gaan nadenken toen ik rode kieuwen bij een goerami zag. Ik dacht misschien snachts te weinig zuurstof. Ik moet dan een andere oorzaak gaan zoeken.
 
O jee ja je had hem uit en dat had ik gemist. Maar goed zoals Ben zegt gewoon uitlaten want anders krijg je instabiele waarden. Ik heb ook zonder controller gewerkt maar dan moet je hem ook eerder dan het licht laten aangaan want anders is de co bij het aangaan van het licht niet op nivo.
Ik denk dat je daarom zonder controller meer/eerder in de ochtend moet toevoegen om weer de co2 op nivo te krijgen.
Niet gewoon uitlaten maar áán laten staan anders krijg je wisselende waarden.🙂😉
 
Niet gewoon uitlaten maar áán laten staan anders krijg je wisselende waarden.🙂😉
Ja ik heb het begrepen ☺️
 
Ik ga hem aan laten staan. Ik ben hier eigenlijk over gaan nadenken toen ik rode kieuwen bij een goerami zag. Ik dacht misschien snachts te weinig zuurstof. Ik moet dan een andere oorzaak gaan zoeken.
Waarom kom je op het idee dat er 's nachts te weinig zuurstof zou zijn? Je moet wel iets raars doen om te weinig zuurstof in je bak te hebben. Er is altijd een uitwisseling tussen een bovenlaag en het water in je bak v.w.b. zuurstof en ook bijvoorbeeld je CO2.
 
Omdat ik dacht mijn planten produceren co2 en ik voeg ook nog co2 toe + een goerami met rood iets bij de kieuwen. Don’t shoot me, I am learning 😅
 
Niet gewoon uitlaten maar áán laten staan anders krijg je wisselende waarden.🙂😉
Haha, ja dat schreef je ook maar ja omdat de TS hem uit deed raakte ik natuurlijk helemaal in de war.
 
Omdat ik dacht mijn planten produceren co2 en ik voeg ook nog co2 toe + een goerami met rood iets bij de kieuwen. Don’t shoot me, I am learning 😅
De pH controller zorgt ervoor dat de co2 niet verder oploopt. De pH controller meet de pH, co2 verlaagt de pH. Als de pH een bepaald punt heeft bereikt stopt de toevoer van CO2. Wanneer je planten in de nacht co2 produceren ipv zuurstof zal de controller dus eerder afslaan 🙂
Wanneer je wat oppervlakte beweging hebt zou ik mij niet teveel zorgen maken.
Die rode kieuwen kunnen door heel veel andere dingen komen, bijvoorbeeld nitriet.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan