Wat is er nieuw

pH waarde te hoog ???

• Onderwerp starter Onderwerp starter Duffy
  • Startdatum Startdatum
D

Duffy

Guest
Ik heb de pH jaren onder controle gehad, maar vindt hem nu een beetje te hoog.
Ik ben in het bezit van een Juwel rio 180 met de standaard binnen filter en een Eheim ecco 300 binnen filter. En een zuurstof pompje van Eheim.
Aquarium is voorzien van echte waterplanten.
Visbestand : 3 x maanvissen (klein soort +/- 12 cm), 5 x ancistrus, 10 x harlekijn tetra
Ik heb tijdens de Corona crisis problemen gehad met de Eheim (afgebroken clips vergrendeling) waardoor deze weken niet meer gebruikt kon worden. Bijgevolg meer water verversen.
De pomp draait momenteel weer en ik heb nu de volgende waterwaarden getest met strips :

No3 10 á 25
No2 0
GH. >8
KH. 4
pH. 7,6
Cl2. 0

Ik voeg elke dag 8ml easy carbo toe, maar heb de indruk dat de waarde niet daalt richting 7.
Als ik nu turf zou toevoegen, gaat mijn KH ook dalen welke nu al aan de lage kant is.
Ph min werkt hetzelfde als turf dacht ik.
Wat zouden jullie doen ?

CO2 erop

Ik voeg elke dag 8ml easy carbo toe, maar heb de indruk dat de waarde niet daalt richting 7.
Daar heeft Carbo geen invloed op, het is geen Co2 maar een koolstof vervanger, dus geen Co2 vervanger als de verpakking je wil laten beloven.

jup wat rjoemman zegt

co2 erop

heb ik ook gedaan
mijn ph komt ook 7,8 uit de kraan en voor mijn aankomende visbestand wilde ik het rond de 6,7-6,8 hebben
mijn kh is 5

en de co2 houd keurig de PH op zijn plek (en de controller knalt de klep dicht mocht het wel te laag zakken)

Ik zou eerst de watertest opnieuw doen met een druppeltest.
Test strips zijn niet betrouwbaar genoeg.
Als met een druppeltest ook blijkt dat de PH op 7,6 uit komt, dan zou ik inderdaad met CO2 gaan beginnen.

Ik zou ook eerst met druppels testen alvorens een bepaalde move te doen.

Ik gebruikte de strips om een snelle test te doen, zeker voor de no3 ? heb alles ook nog eens met de druppel testkoffer gedaan en mijn pH meter om te vergelijken. De waarden klopten. Ik heb tevens het water van de kraan getest: dit bleek zelfs een pH van 8 á 8,5 te hebben met de druppels en pH meter ? dus verdunnen met kraantjes water zal niet lukken. De vissen gedragen zich nog altijd normaal. En de planten groeien nog steeds. De Kh is nu zelfs 6 mijn No3 waarde lijkt me wat aan de hoge kant nl tussen de 30 en 50 ?

Wel lekker blijven verversen, maar die lagere ph dat gaat niet lukken met kraanwater...
Wordt eerder beetje osmose erbij als je het echt heel belangrijk vind

Je schrijft dat de pH jaren onder controle was.
En dat je filter problemen hebt gehad, dus meer ververst.
Ik denk dat je daarom nu een hogere pH hebt.

Bij weinig verversen krijg je oud water. En dat wordt langzaam zachter en zuurder.

Dus als je weer naar je oude ververs ritme gaat, dan zakt het weer wat.
Je kan ook nu even wat osmosewater of regenwater (euhhh moet het wel regenen) toevoegen.

Dan word het rustig wachten tot alles weer stabiliseert. Ik dacht dat de pH rond de 7 Moest zijn om het welbehagen van de vissen.

Bijlagen

• AB713CF1-C9B2-4976-86FA-625CDE9A63D7.jpeg
    AB713CF1-C9B2-4976-86FA-625CDE9A63D7.jpeg
    141 KB · Weergaven: 93
Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan