Wat is er nieuw

Ph waarde te hoog

• Onderwerp starter Onderwerp starter Karin
  • Startdatum Startdatum
K

Karin

Guest
Vanmiddag ging ik naar lfs om waterwaardes te meten ivm dat mijn planten niet veel groeide (ondanks voeding aan wortels, profito en easycarbo).
Ze kwamen met waardes:
Ph 10
Kh 5
Gh 5

Deze waardes zijn dmv druppeltest getest.

zelf vind ik het raar zo’n hoge waarde. De mensen op de chat vonden het ook raar en daardoor is er twijfel of de lfs goed getest is...

Wat zou het kunnen zijn?

Een foutje is snel gemaakt en daarom adviseer ik ook altijd om zelf druppeltesten in huis te hebben en voor zo n 30 euro heb je al een mooi koffertje met testen.

Water wat je brengt zal flink geschud zijn en dus alle CO2 kwijt zijn en dan krijg je een pH wat sky-high is. Laat je het water een half uurtje staan zonder deksel dan zal bij KH 5 de pH naar natuurlijk balans terugkeren zo rond de 7.5.

In je aquarium zal je CO2 moeten toevoegen om hem lager te krijgen

Hebben ze ook NO3 (nitraat) en Po4 (fosfaat) gemeten, hebben planten ook nodig? Kan zijn dat je daar een tekort aan hebt. Profito is namelijk nitraat en fosfaat vrij. En die pH vind ik inderdaad wel hoog en vraag me af of die klopt.

Gr
Stefan

Hoe lang had je het water in het potje?
Het transport van aquarium water beïnvloed de werkelijke water waardes. Zo kan al snel een onjuiste waarde eruit komen.
het beste is om zelf een test set te bemachtigen.

Water wat je brengt zal flink geschud zijn en dus alle CO2 kwijt zijn en dan krijg je een pH wat sky-high is. Laat je het water een half uurtje staan zonder deksel dan zal bij KH 5 de pH naar natuurlijk balans terugkeren zo rond de 7.5.

In je aquarium zal je CO2 moeten toevoegen om hem lager te krijgen

Hoe lang had je het water in het potje?
Het transport van aquarium water beïnvloed de werkelijke water waardes. Zo kan al snel een onjuiste waarde eruit komen.
het beste is om zelf een test set te bemachtigen.
Het zou inderdaad dan van vervoer kunnen komen. Had het water net voor vertrek erin gedaan en het is zo'n 10 min fietsen. Bij het fietsen schud het natuurlijk wel veel.
Als dat invloed heeft kan ik inderdaad beter zoals iedereen aangeeft zelf een set kopen.

Hebben ze ook NO3 (nitraat) en Po4 (fosfaat) gemeten, hebben planten ook nodig? Kan zijn dat je daar een tekort aan hebt. Profito is namelijk nitraat en fosfaat vrij. En die pH vind ik inderdaad wel hoog en vraag me af of die klopt.

Gr
Stefan

Ze hebben PH, KH en GH met druppel test gedaan, en no2 en no3 met zo'n (onbetrouwbare) teststrips. Die bleven wit dus betekent erg laag of zelfs 0. P04 is zover ik weet niet getest. Misschien moet ik dan eens in die richting zoeken. Ik dacht dat no3 en po4 zelf kwam ivm belasting van vissen/voedsel vissen.

Ik dacht dat no3 en po4 zelf kwam ivm belasting van vissen/voedsel vissen.
Dit licht aan jou vis bestand. Heb je een kleine bezetting, lukt dit niet zo 1,2,3. Hier een 70liter aquarium met een kleine bezetting en PO4 bleef onmeetbaar.
nu met de juiste planten bemesting mooi in balans en de planten bloeien.

Beste ,

Dit is het pH schema bron Wiki.

Er is inderdaad een verschil meetbaar met water die je drectuit het aquarium test en het zelfde water dewelke je daar een half uur of langer laat staan in een potje . Echter je mag nog 10 jaar met een potje water staan schudden je gaat echt niet van een water met pH 7 , 7.5 naar een pH 10 gaan .
Je kan met zekerheid zeggen dat er een fout zit in het meten van dit staaltje water . Indien niet dan zou het visbestand nu al aan het hemelen zijn .

Dit licht aan jou vis bestand. Heb je een kleine bezetting, lukt dit niet zo 1,2,3. Hier een 70liter aquarium met een kleine bezetting en PO4 bleef onmeetbaar.
nu met de juiste planten bemesting mooi in balans en de planten bloeien.

Ik heb inderdaad nog maar een kleine bezetting. Op dit moment heb ik een schooltje rouwtetra's en wil het uitbreiden met platy's dit weekend en weekend erna groepje corydoras panda. Alleen weet ik nu niet of dit verstandig is met deze waardes. Behalve als het verkeerd gemeten is.

Dus ik moet dan even kijken of ik dan (tijdelijk) po4 en no3 moet toevoegen

Beste ,

Dit is het pH schema bron Wiki.

Er is inderdaad een verschil meetbaar met water die je drectuit het aquarium test en het zelfde water dewelke je daar een half uur of langer laat staan in een potje . Echter je mag nog 10 jaar met een potje water staan schudden je gaat echt niet van een water met pH 7 , 7.5 naar een pH 10 gaan .
Je kan met zekerheid zeggen dat er een fout zit in het meten van dit staaltje water . Indien niet dan zou het visbestand nu al aan het hemelen zijn .

Mijn visbestand ziet er gelukkig nog goed en gezond uit 😀

Het zou inderdaad dan van vervoer kunnen komen. Had het water net voor vertrek erin gedaan en het is zo'n 10 min fietsen. Bij het fietsen schud het natuurlijk wel veel.
De volgende keer kan je een flesje nemen, deze onder het water houden zodat alle lucht eruit is en ook onderwater de dop er op zetten, dan klots het niet en kan er nauwelijks wat uit of inkomen welke de testen kunnen beïnvloeden :!

Ik heb inderdaad nog maar een kleine bezetting. Op dit moment heb ik een schooltje rouwtetra's en wil het uitbreiden met platy's dit weekend en weekend erna groepje corydoras panda. Alleen weet ik nu niet of dit verstandig is met deze waardes. Behalve als het verkeerd gemeten is.

Beste Karin ,
Ik kan je met 100 % zekerheid zeggen dat het een meetfout is en dat je je verder geen zorgen moet maken om visjes bij te voegen zoals je op jou planning hebt .

Ja maar ligt ook aan je planten. Ik heb aardig wat planten en ook nog een kleine bezetting en dit planten trekken aardig wat van deze stoffen weg. Dus zou sowieso meten of je moet volgens EI gaan bemesten dat kan ook. Maar het handigst lijkt mij eerst gewoon even testen dan weet je zeker of je een tekort hebt of dat je het ergens anders in moet zoeken.

Ik denk dat er echt een meet fout is gebeurd. @Karin 🙂

Dank je wel allemaal voor de informatie en tips. 😀
Dan ga ik zoals gepland nieuwe vissen er toch bij doen dit weekend. Ook ga ik eens kijken naar een goede testkoffer waar ik naast de ph ook o.a. po4 en no3 goed kan meten

Dank je wel allemaal voor de informatie en tips. 😀
Dan ga ik zoals gepland nieuwe vissen er toch bij doen dit weekend. Ook ga ik eens kijken naar een goede testkoffer waar ik naast de ph ook o.a. po4 en no3 goed kan meten
Colombo heeft goeie testkoffer voor +/- 35 euro . All in one is prima plantenvoeding en zeker voor iemand die pas begint .
Nog veel genot in de hobby .

Ik ga zeker genieten. Eerst nog even juiste balans vinden tussen hoeveel voeding, licht etc

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan