Wat is er nieuw

PH waarde

Koi1206

Well-known member
Lid geworden
1 mei 2020
Welk zijn volgens jullie de idiale pH waarde voor een goed bepland gezelschapsaquarium?

Er is geen ideale pH waarde. Het is ook niet zo relevant voor de meeste planten.
De CO2 concentratie is veel belangrijker.

Zelf heb ik 6.4 momenteel, maar ik denk dat mijn planten het ook prima zouden doen bij een pH van 8, zolang je maar voldoende CO2 (en bemesting) toevoegt.

Je moet denk ik meer kijken naar de ph die je bewoners vragen.

Kan je het co2 gehalte ook anders meten dan met een drop checker? En wanneer geef je voldoende plantenmest? Planten in het oog houden? En welke Kh waarde

Er zijn geen "standaard" antwoorden op je vragen. Hoeveel plantenvoeding, de juiste pH dat soort dingen hangen allemaal af van wat je in je bak hebt zitten. De CO2 kan je volgens mij berekenen aan de hand van de pH en KH maar ik weet daar de formule niet voor. Moet je even online zoeken. Hou wel rekening dat je KH, pH en CO2 continu kunnen veranderen en je dus continu zou moeten meten als je geen dropchecker gebruikt.

CO2 tabel.jpg

CO2 berekenen is niet zo moeilijk, je kan hem aflezen in de bovenstaande tabel.

Ik heb een PH van 7.5 met een KH waarde van 9. Volgens de tabel zit ik dan op 9. Wat is die 9? Volgens mijn JBL CO2 direct test zit ik op 32...

Ik heb een PH van 7.5 met een KH waarde van 9. Volgens de tabel zit ik dan op 9. Wat is die 9? Volgens mijn JBL CO2 direct test zit ik op 32...
wat zegt je dropchecker?

9 milligram per liter (mg/L)

Ik zit op 108 mg/L volgens die tabel.

Maar dan moet je dus wel 100% zeker weten dat je pH meting en je KH meting nauwkeurig is. Daar zit het probleem. Dat is nog niet zo eenvoudig.

Daarom is het verstandiger om gewoon naar je planten te kijken en de aanwezigheid van bepaalde algen die aangeven dat er te weinig CO2 aanwezig is. Daar kun je dan op anticiperen tot je goede groei hebt en geen algen meer.

Laatst bewerkt:
Probleem is een beetje dat de KH meting niet de KH meet maar het zuurbindend vermogen. Vooral degenen die gebruik maken van soil die de waterwaardes beïnvloed, hebben last van een test die niet goed werkt.....de tabel is op zich prima, alleen de test setjes meten wat anders dan ze aangeven.

In dit topic werd verwezen naar hier. Maar andersom lijkt me ook nuttig. De vragen ivm onduidelijkheden en problemen met CO2-bepaling a.d.h.v. de tabel komen daar ook aan bod. Dus mss interessant om eens door te nemen. Hier leg ik bijvoorbeeld de methode uit om een betrouwbare CO2-bepaling te doen met kH- en pH-meting ondanks bepaalde hypothetische niet-(bi)carbonaat-buffers die de kH-test zouden kunnen beïnvloeden.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan