Wat is er nieuw

PH wil maar niet dalen

F

Fabienne Hulsbos

Guest
Beste lezers,

ik heb een vraag over mijn garnalen aquarium. Ik heb een 30 liter aquarium met een PH verlagende bodem van JBL. Dit aquarium is al zo een 2 maanden aan het indraaien, maar de PH gaat maar niet omlaag. Ik gebruik gedestilleerd water waar niks aan toegevoegd is. Ik probeer de laatste 7 dagen om de PH te verlagen met PH minus, wat de PH en KH zou moeten laten dalen. Dit werkt echter niet. Elke keer als ik het toevoeg Daalt de PH met 0,5 , maar de volgende dag is de PH weer net zo hoog als eerst. Mijn PH is nu 7,6 maar ik wil naar 6,5. Mijn garnalen zijn al onderweg dus de PH moet zo snel mogelijk naar 6,5 gaan. Hoe kan ik dit op een goede manier voor elkaar krijgen?
het is dus een 30 liter met een pompje en een verwarming er zit gestileerd water in en een PH verlagende bodem, verder staan er wat plantjes in en een stukje spiderwood.
Wie kan mij helpen?


(Liever niet filteren over turf, want wil geen waterverkleuring)

verder heb ik al eens eerder geprobeerd om catappa bladeren te gebruiken en door middel van CO2 toevoegen, maar ook dit had geen effect.
 
Wat me bevreemd is dat co2 geen effect heeft want door toediening hiervan zou normaliter de ph wel moeten zakken. Altijd met co2 opletten want garnalen zijn nogal gevoelig. Maar goed waarom de bodem zijn werk niet doet is vreemd.
 
Wat vreemd! Hoe meet je je ph? Zou wel uitkijken met garnalen en vage middeltjes, ze vallen om minder om.
 
Weet je wel zeker dat je meting klopt?

Mocht het niet lukken, laat die pH dan lekker voor wat het is. Heb je tenminste stabiele waarden. Dat is beter dan al die middeltjes toevoegen.
 
Wat zit er verder in de bak aan hardscape?
 
Je schrijft dat je het ook geprobeerd hebt met CO2 toevoeging maar was dit wel CO2(gas)? Of gebruikte je, wat sommigen vloeibare CO2 noemen maar in werkelijkheid iets heel anders is? En als het wel CO2 was; hoe lang en hoeveel heb je gebruikt?
 
Wat vreemd! Hoe meet je je ph? Zou wel uitkijken met garnalen en vage middeltjes, ze vallen om minder om.
Ik heb een PH meter van WTW, dit is eentje die het op 0,01 kan aflezen. Dus daar ligt het waarschijnlijk niet aan. Ik gebruik het middeltje “PH/KH minus van het merk HS aqua
 
Je schrijft dat je het ook geprobeerd hebt met CO2 toevoeging maar was dit wel CO2(gas)? Of gebruikte je, wat sommigen vloeibare CO2 noemen maar in werkelijkheid iets heel anders is? En als het wel CO2 was; hoe lang en hoeveel heb je gebruikt?
Echt CO2, ongeveer 20mg/l
 
Wat zit er verder in de bak aan hardscape?
Verder eigenlijk niet zoveel er zit een garnalen huisje in een mosbolletje nog wat andere plantjes en een bruin potje die je erbij krijgt bij je planten verder dan een stukje spiderwood en PH verlagende bodem
 
Weet je wel zeker dat je meting klopt?

Mocht het niet lukken, laat die pH dan lekker voor wat het is. Heb je tenminste stabiele waarden. Dat is beter dan al die middeltjes toevoegen.
De garnalen die ik krijg komen van een PH van 6,7 kunnen ze er dan wel tegen als ze naar 7,6 gaan?
 
De garnalen die ik krijg komen van een PH van 6,7 kunnen ze er dan wel tegen als ze naar 7,6 gaan?
Jawel hoor. Zou ze in een paar uur overwennen. Gaatjes maken in de zak of telkens beetje water toevoegen
 
Hoihoi, Foto van bakje ??
Toevallig niet een (foute, ja dat kan ook) steen erin liggen ??
 
Wat je beschrijft is eigenlijk heel logisch.

Je voegt pH-min toe en je pH daalt (het evenwicht wil deze daling tegen gaan door bicarbonaten om te zetten in CO2), vervolgens wordt die CO2 langzaam verdreven. Om dit 'tekort' aan CO2 tegen te gaan worden opnieuw bicarbonaten omgezet in CO2, alleen deze keer heb je geen pH-min toegevoegd en dus gaat de pH omhoog.

Het enige vreemde aan dit verhaal is dat je schrijft dat je gedemineraliseerd water hebt gebruikt, dus je zou niet verwachten dat er (bi)carbonaten in het water zitten.

Dus meet je kH eens. Als die meetbaar is dan zit er misschien toch iets in je water waardoor die kH stijgt of gestegen is. Is dit niet zo, check dan eens met een andere pH-meter. Indien wel: Check a.d.h.v. je pH en kH wat het CO2-gehalte is. Ga er vanuit dat je CO2-gehalte na het toevoegen terug naar dit evenwicht gaat. Kijk dus bij de gewenste pH met welke kH dat CO2-gehalte overeenkomt.

Maak het verschil met de huidige kH en je weet met hoeveel graden kH de pH-min moet reageren. Is dit verschil 3 of minder, dan kan je dat gerust in 1 keer doen: deel je huidige kH door de gewenste kH. Het getal dat je nu uitkomt, daar neem je het logaritme van (pH = een logaritmische schaal). En de uitkomt trek je af van je huidige pH. Stel je wilt naar 3 °dkH en de huidige is 6°dkH dan is de verhouding 2 en log 2 = 0,3. Dus voeg pH-min toe tot je pH-waarde 0,3 lager is dan je huidige waarde en hij zal stabiliseren op de gewenste waarde.

Ik ga er dan wel vanuit dat je garnalen er nog niet inzitten.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan