Wat is er nieuw

PH wil niet omlaag

• Onderwerp starter Onderwerp starter Julia Dierenvriend
  • Startdatum Startdatum
J

Julia Dierenvriend

Guest
Hoi,

Mijn KH in mijn aquarium is 5 en mijn PH 8. Nou heb ik een paar vissen die van lichtzuur tot redelijk zuur water houden, dus wou ik de PH graag verlagen naar 6,5.
Maar elke keer als ik een ph verlagend middeltje erin gooi (PH minus van colombo en van JBL) en ik meet het is de PH eerst mooi gedaald naar 7 (wat mijn doel is, wil het niet teveel in 1 keer verlagen),
echter is het elke keer de volgende dag alweer gestegen naar een PH van 8. Ook heb ik geprobeerd met turf in de filter te werken, maar na een week was er nog geen enkele verandering meetbaar.
Klopt dit of duurt het langer voordat je een verschil merkt met turf?

Weet iemand wat ik moet doen om mijn PH te verlagen?
Alvast bedankt!

Je kan daarbij denken aan het toevoegen van CO2. Dat moet dan wel voortdurend en op regelmatige basis zodat een stabiel CO2 level gevormd wordt. Maar misschien is het goed om wat meer over je bak te vertellen qua verlichting, aanwezige dieren en planten. En waterwaarden uiteraard het liefst zoveel mogelijk. Gemeten met zo mogelijk druppeltesten.

Ph verlagende bodem uitkiezen kan ook werken maar volgens mij is dat maar een half procentje.

Met jouw ph/kh zou je bijna geen co2 in je bak hebben. Hoe heb je dit gemeten?
En verder, wat voor bodem, filter, etc etc?

In de eerste plek moet je zorgen dat de vervuiling minimaal is. Nitraten en fosfaten hebben de neiging de Ph te doen stijgen.
Vervolgens laat je beter de Kh nog wat zakken.
Als je met ph regulerende soil wil werken hou je die zelfs beter op 0 anders vechten die toch maar tegen elkaar.
Wil je dit niet doen kan je andere ph verlagende middelen gebruiken. Elzen proppen, catappa bladeren., gewoon hout, kortweg alles wat aan een boom zit (behalve de schors) en bruin gedroogd is

Deze visjes zitten in mijn bak. Mijn bak is 80x35x40cm en 112 liter.
  • Antennebaarsje PH 5 tot 6,5 GH 0 tot 4 (v. 5 en m. 6 cm)
  • Modderkruiper PH 5 tot 6,5 KH 2 tot 4
  • Ringbandsnoekjes PH 5 tot 6,5 KH 2 tot 4
  • Kaap Lopez PH 6 tot 6,5 DH 5 tot 7
  • Vijfstreepbarbeel PH 6 tot 7,5 GH 4 tot 10 (4 tot 6 cm) (schooltje 6 of meer)
  • Neontetra PH 6,5 tot 7 KH 4 tot 10
  • Dwerg algeneter PH 6,5 tot 7 GH 4 tot 15
  • Borstelneus PH 6 tot 8 GH 5 tot 15
  • Forktail rainbowfish PH 7 tot 9
  • Petricola PH 8 tot 9
  • Gertrude regenboogvis PH 4,5 tot 7,5
  • Neon rood regenboogvis PH 6,5 tot 7,5
  • 2 soorten L-nummers
Deze filter heb ik: c-serie externe aquariumfilter 1000 l/u 18 watt
Ik gebruik een tetratest set plus (van 80 euro).
Ik heb 2 lampen:
Een Aqual leddy tube 16w sunny 220-240v 50/60hz 70 cm 6500K en 1650 Lumen
en een superfish retroled color.
Nitraat is bij mij altijd laag iets van 12.
Ik heb een planten voedingsbodem (half voedsel half zand), daarbovenop 3 mm doorsnee donker riviergrind.
Ik ga zo even alle waardes meten en geef ik ze door.

Bijlagen

• 20200510_130648.jpg
    20200510_130648.jpg
    80.1 KB · Weergaven: 102
  • 20200510_132311[1].jpg
    20200510_132311[1].jpg
    38 KB · Weergaven: 106
Als turf, Co2 en andere middelen echt niet helpen, dan zou je kunnen overwegen om eikenbladextract toe te voegen. Ik heb goede ervaring met het spul maar er zitten wel risico's aan.

Uhm ik ken de aantallen niet, maar is het niet een hele grote bezetting?

Dagelijks eikenextract toevoegen, tot de boel stabiel is, en dat herhalen na elke waterverversing, zou toch kijken naar andere oplossingen

Zover ik las bestaat dat van JBL ook eikenextract. Maar verlaagt dat de kh niet ook?

Hier de waardes die ik net heb gemeten PH=8 KH=5 Nitriet=0 Ammoniak=tussen 0 en 0,25 Nitraat=12,5 Fosfaat=0,5 ijzer=0,25

Zover ik las bestaat dat van JBL ook eikenextract. Maar verlaagt dat de kh niet ook?
Ja dat klopt die van JBL is een ph en kh verlager

Je kan daarbij denken aan het toevoegen van CO2. Dat moet dan wel voortdurend en op regelmatige basis zodat een stabiel CO2 level gevormd wordt. Maar misschien is het goed om wat meer over je bak te vertellen qua verlichting, aanwezige dieren en planten. En waterwaarden uiteraard het liefst zoveel mogelijk. Gemeten met zo mogelijk druppeltesten.
Ik heb veel planten, paar moerasplanten en paar echte waterplanten. Deze groeien uitstekend. Sommige elke week wel iets van 10 cm 😱

Uhm ik ken de aantallen niet, maar is het niet een hele grote bezetting?

Dagelijks eikenextract toevoegen, tot de boel stabiel is, en dat herhalen na elke waterverversing, zou toch kijken naar andere oplossingen
Misschien wel iets te veel 😳 Zijn wel veelal erg kleine visjes.

Ja het verlaagt de kH flink, wat ook een van de risico's is. Aan de andere kant geeft een hoge kH een buffer voor pH verlaging waardoor het TS misschien niet lukt om de pH omlaag te krijgen.

Je zou trouwens ook eens kunnen kijken of osmose water een optie is voor je

Met jouw ph/kh zou je bijna geen co2 in je bak hebben. Hoe heb je dit gemeten?
En verder, wat voor bodem, filter, etc etc?
Ja dat had ik ook gezien in een tabel. Mijn planten groeien echter wel heel goed. Dus dan zou je denken dat er toch genoeg co2 is..

Als je een voedingsbodem gebruik, dan ga ik ervan uit dat je een planten aquarium hebt.
Ja dat had ik ook gezien in een tabel. Mijn planten groeien echter wel heel goed. Dus dan zou je denken dat er toch genoeg co2 is..

Dat verklaard ook waarom de pH steeds zo hoog is.

Gedurende de nacht zal de pH stabiliseren, doordat er co2 oplost in het water. Overdag met de ledlampen gaan de planten groeien. Dan verbruiken ze alle aanwezige co2.
De pH stijgt dan tot 8. DAn zullen daarna de planten stoppen met groeien.

Dus om je planten en vissen een plezier te doen zou ik co2 gaan toevoegen.

Of het licht sterk verminderen en zo een evenwicht krijgt tussen langzame groei en co2 en pH.

Je zal denk ik toch moeten denk aan CO2 toevoeging. Vooral ook al om je CO2 level stabiel te houden. Het beste daarvoor is uiteraard CO2 in gasvorm. Flessen gas dus maar ook Bio-CO2 is een mogelijkheid. Er kan ook gedacht worden aan toevoeging van Carbo. Maar dat laatste zal je pH niet verlagen maar kan je planten groei wel helpen.

Als je een voedingsbodem gebruik, dan ga ik ervan uit dat je een planten aquarium hebt.

Dat verklaard ook waarom de pH steeds zo hoog is.

Gedurende de nacht zal de pH stabiliseren, doordat er co2 oplost in het water. Overdag met de ledlampen gaan de planten groeien. Dan verbruiken ze alle aanwezige co2.
De pH stijgt dan tot 8. DAn zullen daarna de planten stoppen met groeien.

Dus om je planten en vissen een plezier te doen zou ik co2 gaan toevoegen.

Of het licht sterk verminderen en zo een evenwicht krijgt tussen langzame groei en co2 en pH.
Dankje, dat zou best kunnen dat er geen co2 meer overblijft door de planten en daardoor de ph verhoogd. De planten groeien trouwens prima.
CO2 flessen zijn nogal duur, ik ga eerst maar eens de hoeveelheid licht verminderen, kijken of dat voldoende helpt

Laatst bewerkt door een moderator:
Je kan bioCO2 proberen. Kost bijna niks maar je kan het niet echt goed doseren. Je zou kunnen kijken of dat je probleem oplost en dan zou je altijd nog een echt CO2 systeem kunnen aanschaffen.

Dankje, dat zou best kunnen dat er geen co2 meer overblijft door de planten en daardoor de ph verhoogd. De planten groeien trouwens prima.
CO2 flessen zijn nogal duur, ik ga eerst maar eens de hoeveelheid licht verminderen, kijken of dat voldoende helpt
Op marktplaats staan vaak complete sets voor een prima prijs.

Als turf, Co2 en andere middelen echt niet helpen, dan zou je kunnen overwegen om eikenbladextract toe te voegen. Ik heb goede ervaring met het spul maar er zitten wel risico's aan.
Wat zijn de risico's? Wel handig dit erbij te vermelden als je zoiets vermeld.

Wat zijn de risico's? Wel handig dit erbij te vermelden als je zoiets vermeld.
Ik weet het niet helemaal precies meer uit mijn hoofd want het is al een aantal jaar geleden dat ik ermee werkte maar het is ten eerste een bijtend zuur dus je moet ermee oppassen voor jezelf en je omgeving, maar daarnaast verlaagt het de kH waardoor schommelingen in pH kunnen ontstaan. Daarnaast verlaagt een kleine hoeveelheid de pH in het water al heel snel dus je moet erg oppassen met doseren en in hele kleine stapjes de pH van het aquarium verlagen. Dat is wat ik me er nog van herinner.

Je kan bioCO2 proberen. Kost bijna niks maar je kan het niet echt goed doseren. Je zou kunnen kijken of dat je probleem oplost en dan zou je altijd nog een echt CO2 systeem kunnen aanschaffen.
Met het omgekeerde bakje (juiste maat) regelt het zichzelf.

Ik weet het niet helemaal precies meer uit mijn hoofd want het is al een aantal jaar geleden dat ik ermee werkte maar het is ten eerste een bijtend zuur dus je moet ermee oppassen voor jezelf en je omgeving, maar daarnaast verlaagt het de kH waardoor schommelingen in pH kunnen ontstaan. Daarnaast verlaagt een kleine hoeveelheid de pH in het water al heel snel dus je moet erg oppassen met doseren en in hele kleine stapjes de pH van het aquarium verlagen. Dat is wat ik me er nog van herinner.
Kijk dit is handig om te weten 🙂 thanks.

Kijk dit is handig om te weten 🙂 thanks.

Het is een zuur dus met teveel toedienen kan de kh en de ph flink onderuit gaan. Ook moet je telkens met verversen weer de goede hoeveelheid toevoegen dus ja ik zou dan liever voor bio co2 gaan.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan