PH wil niet omlaag.

K

kAnAr1e

Guest
Hallo geachte forumleden! Ik heb samen met mijn vriendin nu een jaar een meter bak draaien met een netto waterinhoud van ong 150 liter. Omdat ik de PH graag wat naar beneden zou willen krijgen (tussen de 6,5-7) heb ik van de week turf granulaat van Sera aangeschaft en deze in het filter van de pomp geplaatst. De eerste 3 dagen is de KH met 2 punten gezakt en de GH met 1 punt. Echter is de PH nog niet gedaald. Nu heb ik begrepen dat de KH eerst rond de 4 zou moeten zijn voordat de PH zou gaan zakken. Nu heb ik al 3 dagen een KH van 4, maar zie nog geen verandering van de PH. Doe ik iets verkeerd (misschien meer turf) of moet ik gewoon wat meer geduld hebben?

Waterwaardes voor het over turf filteren:

Ph=7,5
Gh=7
Kh=6
NH3=0
Po4=0,5
No2=0
No3=10

waterwaardes na 4 dagen over turf filteren:

Ph=7,5
Gh=6
Kh=4
NH3=0
Po4=0,5
No2=0
No3=10
 
Meer turf zou kunnen helpen maar waarom ga je niet co2 of bio co2 gebruiken dan?? Turf verkleurd je water ook nogeens.
 
Bedankt voor de snelle reactie! Ik vindt persoonlijk de verkleuring van het water juist mooi! Maar loop ik niet het risico dat de Kh nog verder gaat zakken wanneer ik meer turf ga gebruiken? Momenteel heb ik niet de financien om een co2 installatie aan te schaffen, dus dat is even geen optie. Misschien een domme vraag, maar wat is bio co2 precies?

mvgr
 
Het verlagen van de kh en PH moet je in kleine stappen doen.
Vaak wordt , om de kh te verlagen, bij het verversen het leidingwater gemengd met regenwater . Het regenwater heeft namelijk een lage kh en lage geleidbaarheid en op deze manier kan je goedkoop de kh naar beneden brengen. JBL heeft grove turfkorrels in een verpakking die geschikt is voor , dacht ik, 800 liter. Als je kh lager is geworden kan je met deze korrels je PH naar beneden brengen en vrij goed stabiliseren.
Je hebt in dit geval geen CO2 , bio of geen bio, nodig en het scheelt flink in de kosten.

Succes met je aquarium.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Naast de reeds toegepaste turf toevoeging, kan je idd ook middels CO2 of osmose/regenwater je KH en GH omlaag brengen. Regenwater is tegenwoordig dubieus gezien de verontreiniging welke hierin kan zitten.

Zelf gebruik ik HS Aqua Oak Bark Extract om toe te voegen aan mijn leidingwater tijdens een waterwissel. Dit om de PH van rond de 7,5 naar de 6,8 te brengen. Bij aanschaf van grote verpakking (5l) is dit redelijk te doen, maar ook zeker een kostenpost.

Verder pas ik zelf wel nog CO2 toe, en daarmee heb ik een stabiele waarde rond de 6,7.

Voor CO2 zou je ook MP kunnen overwegen, dit kan aanzienlijk in de kosten schelen.
 
Een belangrijke voorvraag is nog niet letterlijk gesteld: waarom precies wil je de pH omlaag hebben?
 
Regenwater dat je opvangt na een lange tijd van droogte bevat meer luchtverontreiniging dan regenwater dat je opvangt als het al enige tijd geregend heeft. Natuurlijk maakt het ook wat uit waar je dat regenwater opvangt. In de buurt van een industriegebied in het westen van ons land geeft een groter risico in de buurt van het stroomdallandschap van de Drentse A met bijbehorende bossen.

Hier in Drenthe durf ik dat wel aan.

Ik ben trouwens wel benieuwd wat je op de vraag van Ivo antwoordT.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Echter is de PH nog niet gedaald. Nu heb ik begrepen dat de KH eerst rond de 4 zou moeten zijn voordat de PH zou gaan zakken.
Ik heb hier een kh van 7 en bij de garnalen gebruik ik ook wat turf in een pantykous. Dat gaat vrij makkelijk bij een kh van 7 hoor. Wel is het zo dat bij een hoge kh er meer nodig is om het te verlagen maar het is niet zo dat de ph niet zou zakken met een kh van 7 en het gebruik van turf.
 
Wat je ook moet uitsluiten is dat je andere PH verhogende zaken in je aquarium hebt. Meestal moet het lukken om met turf de PH naar net onder de 7 te krijgen, maar als er andere factoren aanwezig zijn in het water die de PH omhoog drijven, dan kan het zijn dat je niet op het gewenste evenwicht uitkomt.......
 
Mascha&Ivo zei:
Een belangrijke voorvraag is nog niet letterlijk gesteld: waarom precies wil je de pH omlaag hebben?

Vanwege de voordelen die het zuurdere water heeft. Het is beter voor het vissen bestand wat wij hebben (Z Amerika)en het schijnt ook beter te zijn ivm bijvoorbeeld ziektes. Ons bestand bestaad uit 10 marmer bijlzalmen, 3 Apistogramma cacatuoides (1m/2V) en 21 blauwe tetra en 7 corydoras julii (exucuses, ik weet zo de Latijnse namen niet)

jessicapilon zei:
Echter is de PH nog niet gedaald. Nu heb ik begrepen dat de KH eerst rond de 4 zou moeten zijn voordat de PH zou gaan zakken.
Ik heb hier een kh van 7 en bij de garnalen gebruik ik ook wat turf in een pantykous. Dat gaat vrij makkelijk bij een kh van 7 hoor. Wel is het zo dat bij een hoge kh er meer nodig is om het te verlagen maar het is niet zo dat de ph niet zou zakken met een kh van 7 en het gebruik van turf.

Ok ok, dat dacht ik begrepen te hebben. Dat heeft toch te maken met het bufferend vermogen van de kH? Hoe hoger de kH, des te meer bufferend vermogen je toch hebt?

sschot zei:
Wat je ook moet uitsluiten is dat je andere PH verhogende zaken in je aquarium hebt. Meestal moet het lukken om met turf de PH naar net onder de 7 te krijgen, maar als er andere factoren aanwezig zijn in het water die de PH omhoog drijven, dan kan het zijn dat je niet op het gewenste evenwicht uitkomt.......

Wat voor een soort invloeden bedoel je hiermee? Ben nog een beginner op het gebied van aquaria :)

Sorry voor de late reactie, maar ik had gisteren geen tijd meer :p
 
Maar 1 vraag was nog niet beantwoord: Wanneer ik nu nog extra turf zou toevoegen voor een daling in de pH, zal de kH dan nog meer omlaag gaan, of valt dat wel mee?
 
kAnAr1e zei:
Mascha&Ivo zei:
Een belangrijke voorvraag is nog niet letterlijk gesteld: waarom precies wil je de pH omlaag hebben?

Vanwege de voordelen die het zuurdere water heeft. Het is beter voor het vissen bestand wat wij hebben (Z Amerika)en het schijnt ook beter te zijn ivm bijvoorbeeld ziektes.
Je wilt het voor de vissen dis. Mooi!
In dat geval wil je dan dus meer bereiken dan alleen de pH omlaag: ook zachter water (KH en GH omlaag dus).
Dan kom je dus niet uit bij CO2 maar bij turf, bladeren bijmengen regen- of osmosewater of een combinatie daarvan. Lees met dat in het achterhoofd het uitstekende bericht van Jos Hut nog even terug.
En onhoud ook: turf heeft ook een bufferende werking.
 
Je wilt het voor de vissen dis. Mooi!
In dat geval wil je dan dus meer bereiken dan alleen de pH omlaag: ook zachter water (KH en GH omlaag dus).
Dan kom je dus niet uit bij CO2 maar bij turf, bladeren bijmengen regen- of osmosewater of een combinatie daarvan. Lees met dat in het achterhoofd het uitstekende bericht van Jos Hut nog even terug.
En onhoud ook: turf heeft ook een bufferende werking.

Zeker wil ik het beste voor de vissen :) Ik vindt persoonlijk dat het je plicht is wanneer je een aquarium houd. De vissen hebben natuurlijk al een beperkte ruimte, dus dan moet je er wel alles aan doen om het ze zo goed mogelijk naar de zin te maken.

Ik neem aan dat het regenwater dan wel eerst moet gefilterd moet worden? En wbt het osmose water verhaal... Wat is de werking dan precies? Sorry voor alle vragen hoor.. :p
 
Mascha&Ivo zei:
kAnAr1e zei:
Mascha&Ivo zei:
Een belangrijke voorvraag is nog niet letterlijk gesteld: waarom precies wil je de pH omlaag hebben?

Vanwege de voordelen die het zuurdere water heeft. Het is beter voor het vissen bestand wat wij hebben (Z Amerika)en het schijnt ook beter te zijn ivm bijvoorbeeld ziektes.
Je wilt het voor de vissen dis. Mooi!
In dat geval wil je dan dus meer bereiken dan alleen de pH omlaag: ook zachter water (KH en GH omlaag dus).
Dan kom je dus niet uit bij CO2 maar bij turf, bladeren bijmengen regen- of osmosewater of een combinatie daarvan. Lees met dat in het achterhoofd het uitstekende bericht van Jos Hut nog even terug.
En onhoud ook: turf heeft ook een bufferende werking.

:thumbs:
 
Osmose water zitten geen opgeloste stoffen meer in, heeft dus geen bufferende werking meer, waardoor je makkelijker kan sturen in de pH.
Als je extra turf toevoegt zal de KH inderdaad nog zakken, dat is geen probleem voor de vissen die jij hebt. Ik heb in mijn bakken nu een KH van 1-2. Om echt overeen te komen met het natuurlijk habitat, zou het eigenlijk ongeveer 0 mogen zijn.
 
ok ok! Ik zal na de wekelijkse waterwissel van 20% wat meer turf gaan toevoegen, echter zitten de mandjes helemaal vol en kan er niks extra's bij. Ik las al iets over een pantykous vullen met turf en die in het aquarium hangen. Dit werkt dan net zo goed?

Iig iedereen heel erg bedankt voor het meedenken, het wordt erg op prijs gesteld! Ik heb weer stof om over na te denken. Zag laatst een osmose apparaat voor ong 40 eu op het internet te koop staan. Dan neig ik toch om voor deze optie te gaan. Binnenkort ga ik samenwonen met mijn vriendin en die woont in Oosterwolde (fr). Daar is echter wel veel industrie in de buurt, dus dan lijkt me de optie van Osmose water mij het beste. Nogmaals, iedereen bedankt!!

mvgr, - Maarten -
 
Ik doe het ook in een pantykous hoor bij de garnalen en dat werkt daar prima.
Bij osmoseapparaat.nl heb je voor 4 tientjes al een nieuwe met volledige garantie en die is prima hoor. Toevallig heb ik ook zo n model hier.
 
Check! Dan hang ik bij de volgende water wissel een pantykous met extra turf in de bak.

jessicapilon zei:
Ik doe het ook in een pantykous hoor bij de garnalen en dat werkt daar prima.
Bij osmoseapparaat.nl heb je voor 4 tientjes al een nieuwe met volledige garantie en die is prima hoor. Toevallig heb ik ook zo n model hier.

bedoel je zoiets als dit?: https://www.osmoseapparaat.nl/osmopure/ ... GwodLw4AXQ
 
Ja die bedoel ik dus. Dan heb je een nieuwe en nog eens de volledige garantie voor het geval dat.
 
Wellicht gemist, maar kun je de waterwaarden uit de kraan eens meten (KH, GH, pH) ?
 
jessicapilon zei:
Ja die bedoel ik dus. Dan heb je een nieuwe en nog eens de volledige garantie voor het geval dat.

Check! Dan ga ik overwegen deze halen. Zal eerst nog even wat verder inlezen in dit onderwerp. Las net in een ander topic dat de combinatie van turf en osmose water wordt afgeraden vanwege een eventuele zuurgraad val? Zou je me daar iets over kunnen vertellen?

Mascha&Ivo zei:
Wellicht gemist, maar kun je de waterwaarden uit de kraan eens meten (KH, GH, pH) ?

Nee, die had ik nog niet vermeld.. Heb zojuist even getest: pH=7,5 kH=6 gH=7 dacht ik, kon deze nu niet meten, want die druppeltest is op :p
 
Terug
Bovenaan