Wat is er nieuw

Pijlvisje, puntjes

Badje

Member
Lid geworden
8 april 2022
Leeftijd
24
Beste,
Ik heb dit pijlvisje al een maand in mijn aquarium en ik merkte vandaag dat het visje witte puntjes heeft dat echt op de huid van de vis zitten, de vis ademt of zwemt niet raar en eet goed mee.
Mijn andere vissen hebben niks van de puntjes of iets dergelijks
Water waarder zijn ook allemaal goed
NH3 is 0
No2 is 0

Bedankt alvast voor de hulp 🙂

Bijlagen

• EE871FCB-0A96-47C4-AD9E-F9ACBCF125D5.jpeg
    EE871FCB-0A96-47C4-AD9E-F9ACBCF125D5.jpeg
    174.5 KB · Weergaven: 116
Lijkt mij een klassiek voorbeeld van witte stip.
De behandeling ervan is niet moeilijk en niet moeilijk te vinden op dit forum.

Het is wel een zeewatervis en volgens mij kun je daar niet zomaar van alles bijgooien ivm de medebewoners en eventuele koralen. Misschien dat @lbakker met zijn ervaring er meer van kan zeggen.

Lijkt mij ook overduidelijk witte stip.
In zoutwater hoeft dit niet meteen een groot probleem te zijn maar het is wel rede om de komende tijd de dieren goed in de gaten te houden.
Medicatie gebruik kan eigenlijk alleen als het een aquarium is met alleen vissen, garnalen, slakken, koralen en andere dieren kunnen hier meestal heel slecht tegen. Het enige dat echt helpt om stip te verhelpen is een medicijn op basis van koper, hiervoor zal je dus een apart bakje moeten plaatsen met basis techniek waarin je de medicatie kan toevoegen, dit bakje hoeft niet heel groot te zijn zolang je maar zorgt voor wat schuilplaatsen (pvc buis bijvoorbeeld) en regelmatige waterwissels.

Maar zolang de vis nu nog normaal actief rond zwemt en eet zou ik eerst het volgende doen:

- Blijf de vissen goed voeren met goed voer. (Waterwaarden zoals no3 en po4 zijn nu minder belangrijk). Zolang de dieren actief zijn en blijven eten komen ze er zelf wel overheen.
- Doe rustig aan met onderhoud in het aquarium. Er is nog nooit een aquarium gecrasht doordat een paar weken de ramen niet gepoetst zijn of doordat een waterwissel overgeslagen is, wel voorkom je hiermee mogelijke, onnodige stress.
- regelmatig voeren en voeg eventueel extra vitamine toe aan het voer. (had ik al gezegd maar dit is gewoon belangrijk!!!)
- Wacht af.......... meestal komt het hiermee vanzelf goed, een gezonde vis kan zonder stress prima zelf stip overwinnin.

Vaak wordt een uv filter aangeraden maar dit helpt alleen ter preventie, daar is het nu dus te laat voor.

Kortom, veel rust en regelmatig goed voeren (ook niet overdrijven natuurlijk).

Succes.

Oohhja, ook een zoetwater bad zou ik niet doen. Dit geeft heel veel stress voor het toch al verzwakte dier en kan hem daardoor net het laatste zetje de afgrond in geven.

Lijkt mij ook overduidelijk witte stip.
In zoutwater hoeft dit niet meteen een groot probleem te zijn maar het is wel rede om de komende tijd de dieren goed in de gaten te houden.
Medicatie gebruik kan eigenlijk alleen als het een aquarium is met alleen vissen, garnalen, slakken, koralen en andere dieren kunnen hier meestal heel slecht tegen. Het enige dat echt helpt om stip te verhelpen is een medicijn op basis van koper, hiervoor zal je dus een apart bakje moeten plaatsen met basis techniek waarin je de medicatie kan toevoegen, dit bakje hoeft niet heel groot te zijn zolang je maar zorgt voor wat schuilplaatsen (pvc buis bijvoorbeeld) en regelmatige waterwissels.

Maar zolang de vis nu nog normaal actief rond zwemt en eet zou ik eerst het volgende doen:

- Blijf de vissen goed voeren met goed voer. (Waterwaarden zoals no3 en po4 zijn nu minder belangrijk). Zolang de dieren actief zijn en blijven eten komen ze er zelf wel overheen.
- Doe rustig aan met onderhoud in het aquarium. Er is nog nooit een aquarium gecrasht doordat een paar weken de ramen niet gepoetst zijn of doordat een waterwissel overgeslagen is, wel voorkom je hiermee mogelijke, onnodige stress.
- regelmatig voeren en voeg eventueel extra vitamine toe aan het voer. (had ik al gezegd maar dit is gewoon belangrijk!!!)
- Wacht af.......... meestal komt het hiermee vanzelf goed, een gezonde vis kan zonder stress prima zelf stip overwinnin.

Vaak wordt een uv filter aangeraden maar dit helpt alleen ter preventie, daar is het nu dus te laat voor.

Kortom, veel rust en regelmatig goed voeren (ook niet overdrijven natuurlijk).

Succes.
Ik hou het nu in de gaten maar zag alleen de stippen anders echt donker blauw licht en nu zie ik niks, nu ga ik idd even afwachten en zien wat er gebeurd voordat ik wat ga toevoegen 🙂

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan