Pijpleidingen met potfilter


StanVPK

Member
Lid geworden
12 januari 2021
Berichten
10
Dag beste leden,

Ik ben van plan om vaste pijpleidingen te maken, en deze te koppelen aan mijn 2 potfilters (Eheim 2075 en Eheim 2224). Dit omdat dit net wat strakker eruit ziet (en ik heb een week vakantie, dus ik zoek iets om te doen).
De Eheim 2075 gebruikt 16/22 slang, en de Eheim 2224 gebruikt 12/16 slang. De eheim 2224 word uiteindelijk vervangen door een 2075.
Nu heb ik veel soortgelijke posts lopen lezen, ik ga vijverleidingen gebruiken en geen pvc elektrabuizen. Ik heb hier nog 1 vraag over:

Welke diameter leiding moet ik gebruiken? De een zegt 16mm, de ander 20mm, en de ander 36mm.

Mijn plan is om een dikkere buis van de inlaat uit te laten splitsen naar de 2 potfilters, en de uitlaat van 2 potfilters afzonderlijk te houden (stroming van beide kanten). Welke diameter zal ik gebruiken voor de afzonderlijke leidingen? En welke diameter voor de gezamelijke inlaat die uiteindelijk opsplitst?

(dus 1 inlaat en 2 uitlaat)

Hopelijk is het helder wat voor beeld ik probeer te schetsen :)
 
Leuk projectje.

Waarom vijver leiding en geen druk pvc ( of is dat hetzelfde haha)?

Ik heb 2 filters biomaster 850. Elk eigen in - en uitlaat. 25 mm druk pvc.
Ik geloof dat je met 2 verschillende filters problemen kan krijgen als je die op zelfde inlaat zet. Omdat de een harder werkt dan de ander. Zelfs met zelfde type zou ik het zelf niet doen.

Check ook mijn topic van de bak ff. Daar heb ik wat foto’s staan. Ook bij andere leden zijn er soortgelijke projecten te vinden.

Succes!
 
Leuk projectje.

Waarom vijver leiding en geen druk pvc ( of is dat hetzelfde haha)?

Ik heb 2 filters biomaster 850. Elk eigen in - en uitlaat. 25 mm druk pvc.
Ik geloof dat je met 2 verschillende filters problemen kan krijgen als je die op zelfde inlaat zet. Omdat de een harder werkt dan de ander. Zelfs met zelfde type zou ik het zelf niet doen.

Check ook mijn topic van de bak ff. Daar heb ik wat foto’s staan. Ook bij andere leden zijn er soortgelijke projecten te vinden.

Succes!

Ja met vijverleiding bedoel ik druk pvc (was het woord kwijt hahahaha).
Dan ga ik even kijken hoe ik dit ga verwerken, 2 aparte inlaten en 1 uitlaat allemaal door 1 gat.
Ik zal vanmiddag je grandioze topic doorspitten.

Bedankt voor je reactie!
 
Zeker 25mm pvc gebruiken. Dan kun je ongestraft nog wel een knietje gebruiken.
Maar waar mogelijk het liefst ronde bochten.

Nog inspiratie nodig? Nieuw project van mij. Het is op de foto nog niet compleet.

5A5D9AE9-67A5-4A87-8045-5BF7A6BB92EE.jpeg
 
Ja met vijverleiding bedoel ik druk pvc (was het woord kwijt hahahaha).
Dan ga ik even kijken hoe ik dit ga verwerken, 2 aparte inlaten en 1 uitlaat allemaal door 1 gat.
Ik zal vanmiddag je grandioze topic doorspitten.

Bedankt voor je reactie!

Je zou ook een achter het aquarium om kunnen doen als dat lukt.

Vooral tijd nemen om het plan goed uit te denken is ook een belangrijke tip. Als het eenmaal gelijmd is kan je geen kant meer op in principe 😉…
 

Terug
Bovenaan