Wat is er nieuw

Pistia stratiotes (watersla) verboden

Stijn S

Well-known member
Lid geworden
31 juli 2022
Leeftijd
48
Laatst bewerkt:
In de sloot gooien is juist de reden waarom steeds meer waterplanten verboden worden… het worden dan invasieve exoten in de natuur die inheemse soorten verdrijven. Bij het restafval is het beste plan dus.. of ze zolang ze leven in je eigen bak houden lijkt me ook niet meteen een criminele daad :DD

Ik dacht dat ze onze wintertemperaturen niet aan zouden kunnen.

Die vriezen volgens mij kappot buiten... zelfde als met appelslakken, onder de 5 graden zijn die ook niet meer happy.
Omdat het ergens in spanje kan overleven mag de rest het in Europa ook niet meer hebben, achterlijke wetgeving... weer achter een bureautje bedacht waarschijnlijk.

Als het bij riool waterzuivering etc etc.
Och de regelementen.
Karpers horen er hier ook niet in net als kweekbijen,.
Hier in de bijlmer zijn de hoofdbewoners exotisch maar daarmede kom je bij de gemeente niet,,, echt terecht, eerder op een schavot.
Eigenlijk prachtig spul om in een biologies filter te benutten en kan vervolgens easy op de kompost.

Deze regelgeving is Europees....dus zowel voor de zuidelijke landen waar dit een probleem is, als voor de noordelijke landen waar het in de winter kapotvriest. Hmmm...wanneer was de laatste strenge vorst hier in Nederland dat we een 11 stedentocht hebben kunnen houden? Volgens mij is dat al weer in de vorige eeuw :DD

Deze regelgeving is Europees....dus zowel voor de zuidelijke landen waar dit een probleem is, als voor de noordelijke landen waar het in de winter kapotvriest. Hmmm...wanneer was de laatste strenge vorst hier in Nederland dat we een 11 stedentocht hebben kunnen houden? Volgens mij is dat al weer in de vorige eeuw :DD
Tja vaak hebben we een paar dagen lichte tot matige vorst maar ja ik weet niet welke temp ze kunnen verdragen. Als ze bij -2 al afsterven dan overleven ze de winter niet denk ik.

Als er 1x per zomer ergens in een meer of sloot gedumpt wordt kan het daar al schade aanrichten. O.a. voor waterschappen die het moeten en ruimen en daar kosten voor maken.. dat betalen we uiteindelijk weer via de belastingen.

Dus ja, het vriest kapot, maar het kan in een lange zomer ook behoorlijke problemen veroorzaken..

Laatst bewerkt:
Wil je ervan af, dan wordt geadviseerd het bij het restafval te deponeren. We leven in de EU, soms wordt beleid doorgevoerd op Europees niveau, soms op landelijk niveau. Snap ik soms niks van.
Net als met bepaalde (huis)dieren die op zo’n soort lijst staan: uitsterfbeleid. Ik kan mijn overschot nog in een van mijn andere aquaria doen, totdat ze daar ook de bak uitgroeien, dan wordt het restafval.

Als er 1x per zomer ergens in een meer of sloot gedumpt wordt kan het daar al schade aanrichten. O.a. voor waterschappen die het moeten en ruimen en daar kosten voor maken.. dat betalen we uiteindelijk weer via de belastingen.

Dus ja, het vriest kapot, maar het kan in een lange zomer ook behoorlijke problemen veroorzaken..
Goed punt.
Afgezien hiervan, kan het feit dat de exoot explosief groeit, andere inheemse, kwetsbare soorten verdringen, zelfs al is het maar één zomer. Juist wij, aquarianen, zouden moeten weten hoe kwetsbaar een natuurlijk evenwicht is.
Dus: zorg ervoor dat het zich niet verspreiden kan, houdt het zolang het duurt en genieter van, en vernietig het daarna.

Ik vindt zo n lijst erg leuk maar ja als hobbyist ga je dat niet eerst nakijken als je via via of MP wat van die plantjes kan overkopen. Dat de lfs het niet meer kan en mag verkopen is duidelijk en die behoren het ook te weten maar ja de gemiddelde aquariaan zal het vaak niet weten.

Nu wel.
Al zijn wij natuurlijk geen gemiddelde aquarianen....😳

Los van de discussie of het terecht / logisch is dat het hier wordt verboden.. ik gooi mijn snoei afval gewoon in de groenbak.. het is echt nooit in me opgekomen naar een sloot te gaan en het daar in te mikken..

Nee ik ook niet Coen maar die mensen gunnen de planten nog een verder leven of nieuwe kans denk ik zonder de gevolgen te weten of te overzien. De sloot zit 6 meter vanaf onze deur maar ik heb er nog nooit iets ingegooid behalve oud grind.

Mensen dumpen van alles: sjouwen hele massa’s afval naar een of andere parkeerplaats of naar het bos. En kijk eens naar alle exotische dieren en tuinplanten die her en der te zien zijn: halsbandparkieten, (roodwang)schildpadden, Japanse duizendknoop zijn maar enkele voorbeelden.
In het verleden heb ik mijn roodwangschildpadden ook afgegeven aan de tuinman van een landgoed, daar was een vijver die vol zat met zulke schildpadden. We waren ons toen nog van geen kwaad bewust.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan