Wat is er nieuw

Plaats extern filter ( hoger, gelijk of lager).

• Onderwerp starter Onderwerp starter Fishy303
  • Startdatum Startdatum
F

Fishy303

Guest
Moet een extern filter persee lager als het aquarium zelf staan, of mag het externe filter ook op gelijke hoogte staan als het aquarium zelf?

Ik ben geen techneut maar volgens mij mag op gelijke hoogte ook. De "experts" zullen dat vast beter weten.

Ik heb een nano bakje gehad met een extern klein filter (classic 150) op gelijke hoogte.

Leuk is anders....

Liever lager doen, zodat je een hevel kan maken om hem te vullen.

De meeste buiten filters zijn bij mijn weten niet "zelf aanzuigend".
Daarom beter het filter lager zetten, door de hevel werking kun je je zuigleiding vol zetten en stroomt er altijd water in je zuigleiding en naar de pomp.

Mvg
Kees

Dat is beter, maar wellicht is dat niet mogelijk bij de TS :S.

Hoeft niet veel te zijn , als de ingang van je pompkop maar net onder of in het ergste geval gelijk is met je water nivo.

in verband met de hevelende werking is het goed om de pompkop lager te hebben als je waterniveau. je moet voor jezelf kijken of je dit bij gevuld aquarium of bij een waterverversing van belang vind. als je je pomp gewoon wil laten draaien bij een verversing, zou ik net onder het niveau gaan zitten van je normale hoogte tijdens een verversing. pomp is niet geschikt op water omhoog te zuigen, dus dat moet je wel zien te voorkomen, mijns inziens.

IK heb ze er ook naast staan.
Eheim Ecco,, is ook stuk lager dan de waterlijn.
Dat is de eheim ecco 2232, de 2233, staat een stuk lager.

Er bovenop is niet echt wat lijkt mij. Een pomp is er voor gemaakt om het omhoog te pompen. Niet om het naar zich toe te 'trekken'.
Er naast moet kunnen lijkt mij. Gewoon proberen, en in de gaten houden.

Trouwens een tip, wat een beetje offtopic is, maar misschien wel handig.
Sluit je externe filter aan zoals je het wilt, maar doe er nog geen water in.

Als hij dan eenmaal staat zoals hij moet staan, kan je even zuigen aan het buisje waar het water uit komt (of pompen met JBL, maar dat werkt vaak minder goed).

Je filter loopt dan vol met water uit het aquarium, en jij moet wachten tot hij helemaal vol is, verder niets.

Stekker er in en gaan!! Heel soms zuig ik nog een keertje om hem op gang te helpen. Maar in principe is dat niet nodig.

Een fout die ik, en ik denk nog wel meer maakten is eerst je filter vullen met water, en dan de stekker er in doen. Dit werkt niet echt.

Om deze reden zou ik hem ook onder je water niveau aanbevelen neer te zetten.

Ik vul ze gelijk, tot het water uit de tuutjes komt.
Dan vul ik de instroom slang(met kraantje dicht.
Zet hem op de pomp.
sluit de uitstroom aan (met kraantje open..
Dan stekker erin en kraantje open.

De rotor staat dan al vol onder water.

Even off topic maar Bertus, hoe vul jij de instroom slang?

Ik zit daar altijd zo mee te kloten, moet in de kast kruipen, mijn nek 180 graden draaien en kan dan net aan de slang zuigen om hem vol te krijgen. Doe ik dat niet dan doet de pomp het niet.

Mijn vader heeft sinds kort de 4+ daar zit een hevelknop op, maar op die van mij de experience lijn, zit dat niet.

Het makkelijke van Eheim pompen is de snelkoppeling.

Als ik de pomp heb ontkoppeld dan houd ik mijn vinger op de aanvoer koppeling (dus vanuit het aquarium naar pomp) en open dan de kraan van de retour (van pomp naar het aquarium). Als de retour slang leeg is. Kun je de kraan sluiten, duim van de aanvoer. Pomp weer terug zetten en aansluiten. Kraan openen. Doordat de aanvoer slang vol staat en de retour slang leeg is. Zal de filterpot zichzelf vol hevelen. Totdat alle slangen gevuld zijn. Dan kun je hem weer aanzetten.

Sanneke80 zei:
Even off topic maar Bertus, hoe vul jij de instroom slang?

Ik zit daar altijd zo mee te kloten, moet in de kast kruipen, mijn nek 180 graden draaien en kan dan net aan de slang zuigen om hem vol te krijgen. Doe ik dat niet dan doet de pomp het niet.

Mijn vader heeft sinds kort de 4+ daar zit een hevelknop op, maar op die van mij de experience lijn, zit dat niet.

Die zit toch al vol? als je afkoppelt? kraantjes dicht, water blijft erin.

Wat je zou kunnen proberen is een motor van een intern filtertje op de korf aansluiting zetten en het water er doorheen persen. Of anders het filter tijdelijk op een lager punt vasthouden en daar de hevel activeren. Zodra dat klaar is en hij loopt, kun je 'm op gelijk niveau zetten.

Houd er wel rekening mee dat je risico loopt dat hij niet meer rondpompt als er wat lucht in het filter komt, terwijl hij dat er wel doordrukt als hij op een lager punt staat (ervaring mee).

De slang even in een emmer die je lager dan de bak houdt en dan loopt het water zo hoor.

jessicapilon zei:
De slang even in een emmer die je lager dan de bak houdt en dan loopt het water zo hoor.

Wel in de slang, maar als je een classic op gelijk nivo met de bak zet gaat deze niet stromen. De pompkop zit bovenin. Je moet dus wel de mogelijkheid hebben om de kop lager te brengen.

Ja dat is zo. Ik zuig het doorgaans even aan met de mond 😉.

Het filter draait 🙂
Het filter is vanmiddag binnen gekomen.

Heb het filter op een tafeltje gezet, naast het dressoir, zo'n 50cm lager dan het aquarium zelf.

Heb het filter zelf gevuld met water tot ik het boven het filtermateriaal uit zag komen.
Vervolgens heb ik het filter via de pomp-knop vol laten lopen, toen de stekker er in en na enkele minuten lucht pompen ( belletjes), loopt hij nu als een zonnetje 🙂

Ik hoor het filter amper, hij is muisstil.

Heb hem in een plastic curver bak gezet ( de bak is 30cm hoog) en in de bak ligt een anti-slip matje om de trillingen eventueel te absorberen.
De bak staat weer op een tafeltje.

Het filter staat dus 50cm lager dan het aquarium en hier werkt dat prima.

Ik heb een jaar geleden eens een zeer gedateerd artikel gelezen over de werking van potfilters.
Hierin werd ook heel duidelijk uitgelegd waarom het beter is een potfilter altijd lager te zetten dan het aquarium.
Kort samengevat was de doorstroom maximaal, als het filter geheel onder het aquarium stond. Had met de wet van communicerende vaten te maken.
Ik had graag de link naar het artikel willen geven. Maar na lang zoeken, heb ik het artikel niet meer kunnen vinden.

biljoenblik zei:
Ik heb een jaar geleden eens een zeer gedateerd artikel gelezen over de werking van potfilters.
Hierin werd ook heel duidelijk uitgelegd waarom het beter is een potfilter altijd lager te zetten dan het aquarium.
Kort samengevat was de doorstroom maximaal, als het filter geheel onder het aquarium stond. Had met de wet van communicerende vaten te maken.
Ik had graag de link naar het artikel willen geven. Maar na lang zoeken, heb ik het artikel niet meer kunnen vinden.

Het filter staat precies onder aquarium-niveau.
Het filter staat onder het aquarium zelf ( naast het aquarium op een tafeltje in mijn geval).
Dus dat zit dan wel goed, denk ik 🙂

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan