Wat is er nieuw

Plaatsen nieuw filter

• Onderwerp starter Onderwerp starter PetervdVliet
  • Startdatum Startdatum
P

PetervdVliet

Guest
Ik heb een tweedehands aquarium gekregen van mijn zus voor kerst en daar zat een filterpomp bij. We hebben nieuw filtermateriaal gekocht maar hij wil niet echt goed filteren/pompen.

Dus heb ik net een nieuw filter gekocht maar mijn is door een vriend verteld dat er goede bacterische inhoud in het filter zit dat eigenlijk behouden moet blijven.

Dus nu is mijn plan de iets minder werkende filterpomp nog in het aquarium te laten maar daarnaast het nieuwe filter te monteren zodat die de kans heeft zich aan het aquarium te acclimatiseren.

Kan ik hem zo erin hangen of moet ik nog iets speciaals doen om zo'n pomp erin te hangen?

Op zich prima.. wel een week of 3 laten meedraaien.

Wat zijn de maten van dit aquarium?
Welke pomp heb je nu gekocht? En wat heb je er voor filtermedium in?

Het is een aquarium van 40 liter en de pomp is voor een aquarium voor 40 tot 80 liter.

Het is een europet aquafilter 15 binnenfilter

Geschikt voor aquaria met een inhoud van 40-80 liter water. Filtert 150-200 liter per uur.

het is deze

http://www.bol.com/nl/p/europet-aquafil ... 010746093/

Ja, 5 ticto barbeel en 5 rode minor, plus verschillende waterplanten.

Het aquarium is al een maand of 4 gevuld met vissen.

Dan oud materiaal in de nieuwe doen.

En oud opnieuw vullen, en ook mee later draaien.
Welke is dat?

Merk wel op, dat die vissen toch grotere bak vragen.

Inderdaad ja.. maar zorg eerst maar dat je filter lekker draait, is ingedraaid dus.
Kun je daarna eventueel nog iets aan de vis-samenstelling doen, als je wilt natuurlijk 😉

Een groter aquarium? Ik ben bij 2 zaken geweest en die hebben me gezegd dat er in principe 1 centimeter per liter mag zijn en dat er dus 10 vissen in mogen die ongeveer 4 centimeter kunnen worden.

Ik heb er eerst 5 odessa barbeel erin gezet en die een week of 3 laten wennen en daarna 5 rode minor erin gezet. De vissen doen het naar het zich laat aanzien goed.

En het probleem met de oude is dat hij niet al te best meer werkt, en de nieuwe is van een heel ander type dan de oude dus ik kan het filter van de oude niet in de nieuwe doen.

Daarom dacht ik met mijn niet aquarium mind, dat ik ze samen kon laten draaien voor een week of 2 tot de nieuwe pomp genoeg van de goede bacterien overgenomen had om het van de oude pomp over te nemen.

PetervdVliet zei:
Een groter aquarium? Ik ben bij 2 zaken geweest en die hebben me gezegd dat er in principe 1 centimeter per liter mag zijn en dat er dus 10 vissen in mogen die ongeveer 4 centimeter kunnen worden.
Deze vuistregel mag je vergeten..
Dan zouden er namelijk ook 2 vissen in kunnen die 20 cm worden.

Kijk ook naar gedrag, 'zwembehoefte', hoe actief zijn ze, benodigde waterwaardes, hoe is het gedrag tov andere soorten, voedingseisen etc..

Lees je altijd breed in voordat je vissen koopt, het advies van de dierenhandel is veelal zeer gekleurd door het willen handelen, logischerwijs natuurlijk.

CIMG1460.jpg

CIMG1457.jpg

zo ziet het er nu uit (10 minuten geleden) en dit is een foto van tijdens het voeren

CIMG1360.jpg

Voor zover ik het kan zien zijn ze nog niet te groot? Je kunt het filter dat niet goed werkt achter aan zien hangen.

Ziet er verder prima uit hoor.. ik begrijp dat er qua visbestand wat op aan te merken is maar ik zie hier een keurig bakje 😉
Kan misschien nog iets van beplanting bij, planten helpen je ook weer allerlei afvalstoffen op te nemen, en geven zuurstof af, is altijd goed.
Misschien iets van lagere beplanting op de voorgrond?
Grindlaag is denk ik wat aan de dikke kant, kan dat er in de loop der tijd teveel rottend vuil onderin gaat nestelen.

Ik merk maar wat zaken op hoor, als je het zat bent dan zeg je het maar 😉

Ik weet niet wat voor steen er in ligt.. maar je loopt het risico dat die misschien kalk afgeven, dus je water harder maken, waar (dacht ik) de vissen die je hebt eerder wat zachter water willen als wat uit de kraan stroomt.
Zou persoonlijk waarschijnlijk eerder kiezen voor houtsoorten.

kellemes zei:
Ziet er verder prima uit hoor.. ik begrijp dat er qua visbestand wat op aan te merken is maar ik zie hier een keurig bakje 😉
Kan misschien nog iets van beplanting bij, planten helpen je ook weer allerlei afvalstoffen op te nemen, en geven zuurstof af, is altijd goed.
Misschien iets van lagere beplanting op de voorgrond?
Grindlaag is denk ik wat aan de dikke kant, kan dat er in de loop der tijd teveel rottend vuil onderin gaat nestelen.

Er staan 5 of 6 planten in, het grind is ongeveer 3 of 4 centimeter hoog omdat aan de achterkant er eerst plantenvoedingsbodem onder zit met daarop grind. Dat is ons aangeraden voor de planten.

Ik heb dit gekocht

hs_aqua_battery_cleaner__aquariumplanten.jpg

en dit

8565_bodemreiniger_14cm.jpg

en ik ben van plan de gele gravel wassser van onder, via een kort buisje aan te sluiten op de battery cleaner om zo nog beter het grind te kunnen reinigen.

kellemes zei:
Ik merk maar wat zaken op hoor, als je het zat bent dan zeg je het maar 😉

Ik weet niet wat voor steen er in ligt.. maar je loopt het risico dat die misschien kalk afgeven, dus je water harder maken, waar (dacht ik) de vissen die je hebt eerder wat zachter water willen als wat uit de kraan stroomt.
Zou persoonlijk waarschijnlijk eerder kiezen voor houtsoorten.

Nee hoor, ik hoor graag advies want zoals je merkt, zelf heb ik er nog niet geweldig veel verstand van.

De stenen en het grind zijn eerst grondig uitgespoeld, daarna heb ik het aquarium gevuld met de plantenvoedingsbodem, daarna is het grind erin gegaan, het water (behandeld met een goedje dat het van leidingwater geschikter maakt om in een aquarium te doen), toen de planten, de stenen.

Daarna heb ik het 4 weken zonder vissen laten draaien voordat ik de odessa barbeel erin gezet heb. 2 of 3 weken daarna zijn de minors erin gegaan.

Ik doe per 4 weken 25% van het water uit de tank, verwissel het filter en was die uit in wat er uit het filter gekomen is (de bacterien) zodat alleen het vaste spul eruit is en doe dan dit zwarte filter weer in de filterbehuizing en zet dan weer het filter in het aquarium en doe dan weer 10 liter behandeld water in het aquarium. Daar gebruik ik de battery cleaner voor als een soort pomp (heb oplaadbare batterijen gekocht zodat het niet al te duur wordt) om het water in en uit het aquarium te pompen.

Beide filtertjes laten draaien en na enkel weken de oude eruit halen is een goed idee. Ik denk dat wat meer planten ook niet zal misstaan. Veel winkeliers willen erg graag verkopen, het is handiger om eerst informatie over de vis op te zoeken voordat je hem koopt.

Ik lees net op de pomp dat het voor 50 tot 80 is terwijl op het internet toch echt 40 tot 80 liter.

Nou ja, hij hangt erin en straalt goed. Ik heb hem nu op de hoogste stand, ik hoop dat dit geen kwaad kan zodat hij zo snel mogelijk begint te filtreren.

Ik neem aan dat ik na een dag of zo hem op een iets minder hardere filterstand kan zetten?

Welke is de eerste pomp? Lijkt mij toch wel een goeie te zijn.

Heb je de losse kop al eens in emmertje water laten draaien? als test, dan blaast hij zich ook schoon.
Zie je gelijk of het,de kop is, of wat anders.

pijpje? niet verstopt?

Spons niet te vuil?

Bertus zei:
Welke is de eerste pomp? Lijkt mij toch wel een goeie te zijn.

Heb je de losse kop al eens in emmertje water laten draaien? als test, dan blaast hij zich ook schoon.
Zie je gelijk of het,de kop is, of wat anders.

pijpje? niet verstopt?

Spons niet te vuil?

Nee, is pas een dikke week geleden helemaal verschoond. En het pijpje is niet verstopt, hij pompt erg weinig.

Hoe vaak moet je eigenlijk een filterpomp reinigen? Ik doe het nu om de 3 of 4 weken als ik ook het water ververs maar ik heb net gelezen dat je dat niet samen moet doen?

Pomp moet je nazien, als er weinig water uit komt, dan kan er bagger !! in zitten.

wacht je te lang ,pompt hij niet meer.

Daarom gaan er veel over op een extern filter.
Werkt 100 % betr.

Bertus zei:
Pomp moet je nazien, als er weinig water uit komt, dan kan er bagger !! in zitten.

wacht je te lang ,pompt hij niet meer.

Daarom gaan er veel over op een extern filter.
Werkt 100 % betr.

Bestaan die dan ook voor een aquarium van 40 liter?

PetervdVliet zei:
Ik lees net op de pomp dat het voor 50 tot 80 is terwijl op het internet toch echt 40 tot 80 liter.

Nou ja, hij hangt erin en straalt goed. Ik heb hem nu op de hoogste stand, ik hoop dat dit geen kwaad kan zodat hij zo snel mogelijk begint te filtreren.

Ik neem aan dat ik na een dag of zo hem op een iets minder hardere filterstand kan zetten?

Dat maakt niet uit. Het is handiger om een filter te hebben wat een beetje te krachtig is dan een filter welke te zwak is. Wanneer hij wat vies is zal de stroming wel minder worden.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan