Wat is er nieuw

Plaatsing doorvoeren in aquarium

bderooij

Well-known member
Lid geworden
22 augustus 2014
Leeftijd
41
Hi!

Ik ben bezig met het plannen van een nieuw aquarium, dit moet uiteraard ook gefilterd worden!
Nu wil ik doorvoeren in de bak laten maken omdat ik de buizen die je bij de meeste filters krijgt echt spuuglelijk vind in mijn bak.
Hoe kan ik deze het beste laten boren?
De uitstroom richting het filter zit voor zover ik weet meestal in de bodem, maar hoe zit dat met de instroom? Kun je die ook in de bodem zetten? Of moet je die dan weer bovenin hebben?
Ik heb me blind gezocht op het forum, maar daar gaat het meestal om overlopen voor biologen etc. en dat is weer net een stap verder (qua kosten, techniek, etc.)

Droogkamer met overloop gecombineerd hier.
Heb een vak van 20x20.
Door de overloop loopt het vuile water en in de droogkamer zitten de buizen die het schone water terug voeren de bak in

Maar jij hebt een bioloog, toch? Werkt dat ook met potfilters?

Met een gat in 1 hoek. kan het ook. Schotje ervoor / heb je een droogkamer.
En bioloog Bak met vakken, en een opvoerpomp..... is zonder potfilters

En dan zie je toch ook buizen. Dus hekel aan slangen, is onzin.
IK heb ook 1.20 en zie je geen slang. ja in de bak. 1 x de inlaat. om de bodem schoon te houden.

Kamerbak met L.Bakker onderkast.

DSC_0006.JPG

Ik weet dat er een verschil is tussen een bioloog en potfilter, daarom vraag ik of dat op dezelfde manier geïnstalleerd word. Ik wil namelijk liever geen droogkamer in mijn bak.

Je hebt een flink beplante bak, ik ga een Borneo biotoop neerzetten waar maar weinig planten inkomen. Het is dan dus moeilijker om het weg te werken.

waarom zou je precies een doorvoer willen in de bodem? icm een bioloog zie ik dat nut zeker in maar met een potfilter.. misschien voor de aanzuig zijde maar verder zul je de drukzijde wel naar boven in de bak zien te krijgen.

een doorvoer zonder overloop kamer ervoor is wel erg risico vol. stel hij gaat lekken, dan lekt je hele bak leeg. icm een overloop loopt alleen je overloop leeg.

Vandaar dat ik hier de vragen stel, ik heb er weinig ervaring mee.
Dan moet ik een andere manier zoeken om alles zo onzichtbaar mogelijk aan te sluiten.
Ik wilde een doorvoer (bodem of achterwand, dat maakt me niet zoveel uit) zodat ik de aan- en afvoer van de pomp zoveel mogelijk verborgen kan houden.
Nu heb ik wel ruimte gepland achter het aquarium(5cm), dus daar zou ik eventueel wel slangen/buizen kwijt kan, maar dan nog een goede manier zoeken om alles zo onzichtbaar mogelijk het aquarium in te krijgen.

Onzichtbaar? Kwestie van goed plaatsen en goed beplanten. Met pvc kun je meer je eigen plan trekken.

Voorbeeld.

Aanzuigbuis zijkant.

IMG_1007.jpg

Voor aanzicht.

IMG_0267.JPG

Maar zoals gezegd word het geen zwaar beplante bak, meer hout dan planten. Ik ga wel een beetje puzzelen en het inderdaad waarschijnlijk met PVC installeren.
Weer iets nieuws om me in te verdiepen!

Maar jij hebt een bioloog, toch? Werkt dat ook met potfilters?
Ik heb een bioloog ja, maar het werkt ook met potfilters.
Je kan gwn met pvc werken dan, slang pilaar erop en klaar.
De uitstroom kan je gewoon volledig slang doen als je dat zou willen en die loopt dan door je droogkamer terug

Ik ga er even over nadenken... ook even zien wat het kost om een overloop te laten plaatsen..

Ik heb hier 2 externe tetratec filters draaien. Beide zijn uitgevoerd met zwart pvc en tegen mijn (van de buitenkant zwart geverfde) achterwand valt dat zo goed als weg. Ook met amper planten zul je het dan nauwelijks zien, zonder doorvoeren oid.

Ik weet dat er een verschil is tussen een bioloog en potfilter, daarom vraag ik of dat op dezelfde manier geïnstalleerd word. Ik wil namelijk liever geen droogkamer in mijn bak.

Je hebt een flink beplante bak, ik ga een Borneo biotoop neerzetten waar maar weinig planten inkomen. Het is dan dus moeilijker om het weg te werken.
Tja, Met sturisoma aureum .die hebben graag een groot blad,om eieren af te zetten. En de naaldmeervallen ook.

Planten beheersen ook je water,he.

En de uitvoer weg werken is leuk, ik hou hem toch graag zo, dat ik kan zien wat er gebeurt. zodat ik he los kan halen.

Je kunt ook een achterwand maken van piepschuim. In de achterwand maak je een vierkant, van 15cm bij 15cm in de hoek. Dan In dat vierkan maak je op de bodem een gat met een rooster, zodat het water in het vierkant kan komen, maar de vissen niet.

In dat hok kan je de verwarming en filter aanzuiging plaatsen. Resultaat: Je ziet geen techniek.
Nadeel is wel dat je rooster echt niet mag vast lopen, anders anders gaat je filter kapot. Je kan misschien ook boven aan wel een gaatje maken, net als een overloop voor een bioloog.

Steviger is het met glas kitten. Dan heb je dus een echte overloop.

Maar ik volg je niet helemaal. Wil je een bioloog of een potfilter? Alles is mogelijk, zowel met bioloog als een potfilter. Maar dan moet je wel weten wat je wilt.
Ik zou geen bioloog nemen alleen om de reden dat je dan weinig buizen ziet. Met een potfilter kan je dat resultaat ook wel krijgen als we even mee denken.

Ik weet niet hoe groot je aquarium gaat worden, maar een bioloog heeft zeker voordelen.

Het aquarium word 120*50*50.
Er zijn twee redenen dat ik niet voor een bioloog wil gaan.
1: De kosten. De bioloog opzich gaat nog wel, maar er moet een opvoerpomp op en die zijn niet al te goedkoop.
2: Potentiele herrie. Ik heb nogal wat mensen horen klagen over geborrel en vallend water met een bioloog. Ik weet dat er veel aan te doen is, maar ik ben op dat gebied een absolute beginner, en wil niet het risico lopen dat het geluid een irritatiepunt word. De pomp van mijn huidige 80cm begint af en toe al flink te brommen en te ratelen, dat is al vrij irritant, laat staan dat er een grote pruttelende bak in de woonkamer staat.

Ik denk na over een overloop, maar moet even navragenwat dat gaat kosten om in de bak te laten plakken, als het niet de wereld is dan zal ik daar zeker over nadenken.

Over het filtreren ben ik, zoals je kunt lezen, nog niet helemaal uit wat ik wil. Het moet allemaal niet al te duur gaan worden, maar het moet wel goed zijn. Als een bioloog de juiste keuze is dan zal dat het worden, maar als een potfilter hetzelfde resultaat geeft en minder kosten met zich meebrengt dan ga ik daar voor.
Het mooiste is als ik alles zoveel mogelijk onzichtbaar kan wegwerken, wat dat betreft zou een bioloog de juiste keuze zijn gezien ik dan zelfs de verwarming daarin kan wegwerken, maar ik wil zoals gezegd geen irritatiepunten in de huiskamer introduceren die het genot van het aquarium gaan wegnemen.

1. Opvoerpomp is rond de €80. alles bij elkaar ben je zo'n €250 kwijt goed ik, (vulling, pomp, PVC, bioloog zelf)
2. Ik heb em op mijn slaapkamer staan en hij is stiller dan een potfilter en ik was ook een beginner.

Maar goed, 120x50x50 is ook prima te filteren met een potfilter.

Overloop hoeft niet duur te zijn. Volgens mij was die van mij €15,-. Alleen de kam was erg duur, die kon je verschuiven, wat voor mij wel een pre was. Maar die kan je zelf ook kopen.

Ik zou als ik jou was eerst even de keus maken wat je wil, pot filter of bioloog. Dan kan je daarna de rest uitdenken. En iets weg werken is niet zo moeilijk als je zelf een achterwand gaat maken. Zowel met ene bioloog als een potfilter niet.

Ik wil er eigenlijk geen achterwant in, dus dat valt al snel af. Het is de bedoeling om de achterkant en linkerkant van de bak zwart te schilderen met schoolbordverf, dus eventueel leidingen achter de bak zijn ook nog wel mogelijk, dan maak ik er een (verwijderbare) lijst omheen die de boel verbergt. Er blijft sowieso een paar centimeter achter de bak over dus daar zit het punt niet.

Ik ben er al redelijk over uit dat ik een potfilter wil nemen, voor de prijs van de opvoerpomp alleen heb je al een leuk model. Eventueel als het niet genoeg is een tweede plaatsen is dan ook niet meer zo'n probleem.

Ik heb nog even om erover na te denken, omdat ik eerst het meubel ga maken kan ik nog alle kanten op voor ik het allemaal moet gaan vaststellen. Pas als ik de bak bestel moet ik weten of er doorvoeren, overlopen en al dat soort ongein in moeten.

Een overloop met een doorvoer is voor een potfilter natuurlijk ook altijd beter qua stroming. Dan haal je het maximale pomp vermogen er uit.
Je moet dan wel een overloop plaatsen. Evt. kan je daar ook een bodem aanzuiging in verwerken, dat heb ik ook. Is opzich niet zo moeilijk.

Ik zou als ik jou was al enkele bedrijven (in de buurt) vragen wat een overloop kost. Dan heb je dat al in kaart.
Voordelen van een overloop is dat je daar ook je verwarming in kan plaatsen en je overloop zwart kan schilderen (moet er wel epoxy overheen omdat het in je aquarium komt).
Dan zie je niet van de buizen en verwarming en loopt het wel goed door.

Waar het uitkomt zal je dan wel zien, maar dat kan je minimaal maken door waar het water uit komt gewoon boven aan te doen.

Ik ga er even goed over nadenken. Als het niet te duur is om te laten plaatsen dan is het zeker het overwegen waard, ik wil toch al met PVC aan de gang dus dat komt dan goed uit. Ik zal in dat geval nog wel veel vragen komen stellen over het aansluiten van de hele boel.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan