Wat is er nieuw

Plaatsing filter in- en uitstroom bij plantenbak

RezaRose

Well-known member
Lid geworden
1 juni 2022
Berichten
48
Leeftijd
32
Hallo allemaal,
Ik ben inmiddels in mijn beginnersfase tegen meerdere problemen aangelopen. In mijn 60 liter bak begon het met mijn hout dat bleef afgeven. Daarna kwam er een soort pluis op het hout (niet voldoende of juiste bacterieën). Nu begint eindelijk al dat pluis weg te trekken en los te laten.(Nu komt er alg, maargoed dat liever dat die pluis) Door het afgeven van het hout ontstaat er een soort bruinige laag op de planten. Nu met de purigen heb ik de meeste verkleuring wel onder controle. Maar de gekleurde pluis wolken zitten overal.

Nu kwam ik afgelopen week op kantoor waar de bak staat, er komt een vreselijke meur uit, die met de dag steeds erger word. Googlen googlen en nog eens googlen. Conclusie. voor mijn bak vol met planten zijn mijn 2 superfish binnenfilters niet genoeg.
Mijn filters raken helemaal vol met die gekleurde pluis meuk, en op een paar plekken blijft die meuk hangen. Onder andere in mijn hoek met planten. Die planten maken wortels die boven de grond uit komen, daar blijft alles in hangen.

Dus.. vandaag naar de winkel geweest, en een JBL profi 702 gehaald. Hopelijk dat dit de meuk uit het water kan filteren. Ik heb eerst zoveel pluismeuk en andere rommel als ik kan weg gezogen met een stofzuiger, en daarna het filter geïnstalleerd. En wat direct al een verbetering. Na een half uur dwarrelende deeltjes was mijn bakje al weer een stuk helderder en de stank al een stuk minder. TOP!

Nu... heb ik veel youtube filmpjes gekeken, maar kan er nog niet achter komen wat nou de juiste plekken zijn voor de in- en uitlaat.
Ik heb een groot stuk hout. En achter dat hout staat het vol met planten. Achter die planten heb ik nu mijn verwarmings element. In de linkerhoek had ik eerst mijn binnenfilter zitten. Dit zorgde voor een oke flow, maar al die pluismeuk blijft hangen in de planten, maakt een laagje op de bladeren. Niet goed voor de fotosynthese (zeg ik dat goed? Of is dat anders onder water??)

Ik zat misschien te denken aan de uitlaat in de linkerhoek, en dan de inlaat tussen te planten in de rechterhoek? verwarmingselement misschien onder de uitlaat?
Of is het goed om de in- en uitlaat in de linker hoek te houden? Het was namelijk wel zo dat veel rommel zich eerder onder mijn binnenfilter verzamelde.
De uitlaat in rechterhoek en rechtsdraaiende flow maken, kan eigenlijk niet. De uitstroom gooit alles dan vol in de open structuur van het hout.

Ook kan ik natuurlijk de uitlaat in de rechterhoek doen, dan wappert het door de plantjes heen. Kunnen planten hier tegen? Is dit juist goed of slecht? Misschien voorkomt het dat er achter het stuk hout zoveel rommel opstapelt.

Dit is een foto van de oude situatie met de 2 binnenfilters. Hier was hij nog mooi schoon. Je ziet al wel de pluis op het hout. Deze wordt later bruin. De planten in de achterkant zijn inmiddels een stuk voller en tot aan het waterlevel.
Wat zouden jullie doen in deze bak?
 

Bijlagen

  • 20220623_162517.jpg
    20220623_162517.jpg
    344.1 KB · Weergaven: 124
Ik zou de spraybar over de achterwand doen maar dat grote stuk hout zal op de bodem wel invloed hebben op de circulatie over de bodem.
 
2x aquaflow-100 geeft genoeg filtering en stroming en denk dus eigenlijk niet dat daar het probleem zat.
Maar wel goed dat je de JBL heb gekocht want 2 B-merk filters is zonder van de ruimte in zo'n klein bakje.
Het maakt in zo'n bakje met zo'n filter niets uit waar je de in- en uitstroom plaats. Het filter is nml krachtig genoeg.

De witte schimmel trekt vanzelf weg, je kunt het ook afhevelen met een slangetje als je daar teveel aan stoort.
Dat bruine laagje zijn diatomen ofwel bruinalg en komt o.a. door te weinig NO3, teveel organische belasting, slecht groeiende planten en hard water.

Ik zie een dropchecker. Hoe voeg jij je CO2 toe..?
Ben ook wel benieuwd naar je plantenvoeding.
 
De witte schimmel werden bruine klonten die de filters verstopte. Nu is het bijna weg en heb ik inderdaad veel alg. Wwl blij met mijn grote filter!

Ik heb een dropchecker toegevoegd omdat ik nieuwsgierig was naar wat de co2 verloopt doet in een aquarium. Ik ben niet actief co2 aan het toevoegen.

Mij ph en hardheid is inderdaad erg hoog en lijkt alleen maar hoger te worden. Ik wil opzich best c02 toevoegen, maar ik vind het wel heel erg duur. Mij hoop is ooit een low tech bak te draaien.

Behalve het nieuwe filter en goed opruimen. Wat kan ik nu nog meer doen om de planten van dat bruine laagje af te krijgen?

Ik zal zo even een foto plaatsen met hoe de bak er nu uit ziet.
 
Dat witte pluis wordt veroorzaakt door bacteriën in het hout die in aanraking komen met zuurstof. Deze bacteriën beginnen dan een afbraakproces met als rest product dat witte spul. Dat overigens vanzelf verdwijnt na een week of twee. Het is ook niet gevaarlijk, sommige dieren knabbelen er graag aan! Bruine alg of diatomen is ook iets wat bij een opstarten aquarium naar voren komt maar verdwijnt ook weer wanneer er stabiliteit in je bak ontstaat.
 
Dat witte pluis wordt veroorzaakt door bacteriën in het hout die in aanraking komen met zuurstof. Deze bacteriën beginnen dan een afbraakproces met als rest product dat witte spul. Dat overigens vanzelf verdwijnt na een week of twee. Het is ook niet gevaarlijk, sommige dieren knabbelen er graag aan! Bruine alg of diatomen is ook iets wat bij een opstarten aquarium naar voren komt maar verdwijnt ook weer wanneer er stabiliteit in je bak ontstaat.
Hij staat inmiddels al bijna 2 maanden en het is nu eigenlijk pas een beetje aan het wegtrekken. Ik vind het zelf niet storend, maar het ging wel door de hele bak heen en in de planten hangen, en het filter verstoppen. De bruine verkleuring is zo erg dat ik elke 2 weken mijn purigen moet regeneren. Of is dat bruine

Ik heb voor nu nog even de inlaat zo geplaatst zodat de meeste bende opgezogen werd, dat is nu ook gebeurd hij is al een stuk schoner dan dat hij was. De meeste bruine pluis is nu weg. De aanslag op de bladeren ziet er nu ook anders uit, Ik heb het oude filter nog even achterin gelaten zodat mijn nieuwe filter tijd heeft om op te starten.

Zoals je ziet is er veel alg op het moment. Ik wilde dit vandaag gaan schoonmaken. Vorige week heb ik de meeste planten kort geknipt, omdat deze toch vol zaten met bruine smurrie, inmiddels groeit het alweer tot aan de waterrand.

20220714_102010.jpg
20220714_102026.jpg
20220714_102048.jpg
20220714_102128.jpg


Mijn kleine vaasje zonder visjes staat nu al 4 maanden en doet het erg goed. Zit ook wel een andere bodem in.
20220714_102253-jpg.346148
 

Bijlagen

  • 20220714_102253.jpg
    20220714_102253.jpg
    132.1 KB · Weergaven: 600
Ik heb een dropchecker toegevoegd omdat ik nieuwsgierig was naar wat de co2 verloopt doet in een aquarium. Ik ben niet actief co2 aan het toevoegen.
Dan heeft een dropchecker geen nut, die gaat pas verkleuren als je kunstmatig het water wil voorien van CO2. Bio Co2 is wellicht een optie

Wat kan ik nu nog meer doen om de planten van dat bruine laagje af te krijgen?
Als de bak goed is ingedraaid en alle bacterieculturen zijn goed en sterk ontwikkeld gaat al veel schelen. Je zou tot die tijd wat meer water kunnen verversen om het teveel aan organisch afval kwijt te raken.

Wat voor bodem gebruik je en welke plantenvoeding?
 
Ik heb een soort voedingsbodem van tetra en daarboven op jbl manado. Ik gebruik daarnaast vloeibare voedingstoffen van Colombo 1 x per week.

Ik heb wel vloeibare co2 staan. Dat heb ik in het begin ook wel gedaan. Nu wat minder. Ik zal daar weer eens mee beginnen.

In het begin was de dropchecker mooi groen, nu inderdaad blauw. De zin van de dropchecker is dat ik nieuwsgierig was naar het verloop. Niet perse om de co2 op peil te houden.

Ik wilde vandaag gaan schoonmaken, maar ik kon nergens goed bij dus ik heb wat planten weggehaald en waterpest toegevoegd. Nu kan ik overal weer een beetje bij. Hopelijk heb ik niet te rigoureus gedaan... 😅
 
20220714_205158.jpg
 
Van vloeibare co2 (carbo) wordt een dc niet groen dus zonder echte co2 kan die volgens mij niet groen worden.
 
Carbo is ook eigenlijk geen plantenvoeding maar een anti-algenmiddel
Je mag ook zeggen dat het vergif is.

Dat je vissen er nog niet aan dood gaan, betekend niet dat je doelbewust een giftige substantie in je aquarium moet mikken.
 
Van vloeibare co2 (carbo) wordt een dc niet groen dus zonder echte co2 kan die volgens mij niet groen worden.
Dat hoeft ook niet 🙂
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan