Wat is er nieuw

Plaatsing filter in- en uitstroom bij plantenbak

RezaRose

Well-known member
Lid geworden
1 juni 2022
Berichten
48
Leeftijd
32
Hallo allemaal,
Ik ben inmiddels in mijn beginnersfase tegen meerdere problemen aangelopen. In mijn 60 liter bak begon het met mijn hout dat bleef afgeven. Daarna kwam er een soort pluis op het hout (niet voldoende of juiste bacterieën). Nu begint eindelijk al dat pluis weg te trekken en los te laten.(Nu komt er alg, maargoed dat liever dat die pluis) Door het afgeven van het hout ontstaat er een soort bruinige laag op de planten. Nu met de purigen heb ik de meeste verkleuring wel onder controle. Maar de gekleurde pluis wolken zitten overal.

Nu kwam ik afgelopen week op kantoor waar de bak staat, er komt een vreselijke meur uit, die met de dag steeds erger word. Googlen googlen en nog eens googlen. Conclusie. voor mijn bak vol met planten zijn mijn 2 superfish binnenfilters niet genoeg.
Mijn filters raken helemaal vol met die gekleurde pluis meuk, en op een paar plekken blijft die meuk hangen. Onder andere in mijn hoek met planten. Die planten maken wortels die boven de grond uit komen, daar blijft alles in hangen.

Dus.. vandaag naar de winkel geweest, en een JBL profi 702 gehaald. Hopelijk dat dit de meuk uit het water kan filteren. Ik heb eerst zoveel pluismeuk en andere rommel als ik kan weg gezogen met een stofzuiger, en daarna het filter geïnstalleerd. En wat direct al een verbetering. Na een half uur dwarrelende deeltjes was mijn bakje al weer een stuk helderder en de stank al een stuk minder. TOP!

Nu... heb ik veel youtube filmpjes gekeken, maar kan er nog niet achter komen wat nou de juiste plekken zijn voor de in- en uitlaat.