Wat is er nieuw

plaatsing filter

teuthor

Active member
Lid geworden
28 juni 2016
Leeftijd
49
ik ben noob....maar druk bezig om te leren hahaha

ik heb een buitenfilter....het plan was om hem naast mijn bak te zetten. maar ik vraag me af of hij niet juist onder mijn bak moet staan....net als bij communicerende vaten zeg maar.

ik ga nu ook proefdraaien leeg....hoeveel uur per dag moet mijn licht dan aan??

thnx alvast

Als ik me goed herinner staat in de handleiding van mijn extern filter dat het lager moet staan dan het waterniveau van het aquarium.

Wat bedoel je met proefdraaien? Alleen zien of alles werkt of ga je dan de bak ook indraaien (een bacteriecultuur opbouwen)? In dat laatste geval zou ik zelf beginnen met 8 uur licht per dag, maar het hangt ook van de sterkte van de lampen af. Bij zwak licht zou dat meer mogen zijn.

Misschien is het handig als je even een foto plaatst van de situatie, bak met filter. Dan kijken we even mee.

proefdraaien leeg....hoeveel uur per dag moet mijn licht dan aan

Als het zonder planten is en enkel bedoeld is voor het opbouwen van een bacteriecultuur kan je de lichten gewoon uitlaten, dan loop je geen risico op algen tijdens de indraaiperiode 😉
Van zodra je planten toevoegt kan je beginnen met 7 of 8 uur licht per dag (beetje afhankelijk van de lichtsterkte, de plantenmassa en het plantenbestand)

Buitenfilter best onder de bak inderdaad, of toch lager dan het aanzuigpunt in de bak.

Zonder planten is licht niet van belang maar met dan zou ik 8-9 uur ze aandoen.

bedankt voor de reacties....proefdraaien betekent in mijn geval het testen van mijn zelfgemaakte inrichting...voor dat ik bacterie ga opbouwen...ik wil eerst 2 weken draaien dan testen op bijv gif etc...kijken of er niks stuk gaat of andere problemen zijn....onderweg naar dit punt heb ik al diverse verassingen gehad. ik ben enthousiast aan de gang gegaan en mn slangen op maat gesneden....maar dus niet onder het waterniveau...morgen ga ik nieuwe slang halen en dan zet ik mn filter omlaag....en idd honeybadger ik zit niet op alg te wachten. het plan is nu in principe...2 weken draaien...testen...leeghalen...vullen en bacterie opbouwen etc.

mn inrichting is evt te bekijken in "zelfbouw projecten" op dit forum...net geplaatst.

de bak is nu troebel omdat er ff geen filter op zit maar alleen een pomp om het water te laten bewegen...dus daar een foto van heeft niet zoveel zin denk ik....ik ontdek net dat er iets verschil zit in het waterniveau...hij staat net niet waterpas het scheelt ongeveer 3mm....van achter naar voor gezien....en dan is het voor iets hoger

is dit alarmerend of een beetje jammer??

Als je de bak nog een keer gaat leeg halen of mss net 1/4de in laat kan je de bak misschien waterpas zetten.

Als je de bak nog een keer gaat leeg halen of mss net 1/4de in laat kan je de bak misschien waterpas zetten.
Altispinosa bedoelt dat je het meubel waterpas moet zetten. Als je de bak niet volledig ondersteunt, bvb. door één kant met wat stukjes papier omhoog te brengen, dan krijg je gegarandeerd problemen met de dichtingen. Het gebeurt waarschijnlijk ook op het slechtst mogelijke ogenblik (al is dat niet gegarandeerd) :petjeaf:

De plaats van de pomp t.o.v. je bak maakt niets uit ZOLANG je geen lucht in de pomp of aanzuigleiding hebt (je moet ze ook geen verdiep hoger zetten hé). Maar net om die lucht te vermijden is het WEL veel handiger om de pomp lager te zetten dan het waterniveau (naast het aquarium kan dus).

Veel plezier met je aquarium. Onthou dat geduld de voornaamste eigenschap van een aquariaan is.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan