Plaatsing invoer- en afvoerbuizen filters


R

Ronald GH

Guest
Misschien kunnen jullie mij van wat advies voorzien?

Ik merk dat ik in mijn Rio 300 wat plekken heb waar de stroming niet optimaal is. Ik heb het idee dat een aantal planten niet genoeg CO2 krijgen en verder ontstaat, juist op deze plekken wat alg (nog wel te overzien overigens).
Momenteel gebruik ik een extern filter (1700 l) met een spraybar over de lengterichting van de bak. Door de achterwand is het plaatsen van een spraybar op de achterzijde van het aquarium niet mogelijk. Het filter is regelbaar en draait op max.
Ik wil nu een tweede filter plaatsen en dan aan beide (korte) zijden van het aquarium een spraybar en een aanvoer plaatsen. Mijn idee is om de linker spraybar richting wateroppervlak te plaatsen en de ander in een hoek van ongeveer 220 graden schuin omlaag. Op de rechter uitvoer zit mijn CO2 difuser zodat de co2 naar beneden wordt gestuwd. Het filter van de rechter spraybar wil ik op een lager vermogen zetten. Volgens mij zou je op deze manier een rondgaande stroming moet kunnen creeeren ondanks tegenover elkaar geplaatste uitvoeren. Of zit ik er naast?
Denken jullie dat dit gaat werken? Alvast bedankt voor jullie reacties!

Groet!

PS: OK, het is geen hoogstaande technische tekening, maar voor het idee.... :D

Filters.jpg
 
Tja. Ik ben geen fan van spraybars. Ik vind dat ze flow belemmerend werken.

Ik heb een netto 300 liter bak. 1 pomp, welke netto 475 liter/uur doet.
Door de pomp gaat CO2 via inline diffuser.
Water komt op 2 plekken in de bak. Rechts en midden. Gewoon een knietje. 1 cm onderwater. Richting vooruit onder 45 graden. Dus ze wijzen richting links. Rechts zit de aanzuig.

Ik heb een zeer rustige stroming. En het water komt overal.
Dus ik zou het niet zo ingewikkeld maken.

En die filter. 1-2 keer de bak per uur is meer dan genoeg.
 
Zou een wavemaker/powerhead niet een eenvoudigere oplossing zijn om wat meer stroming te creëren ?
 
Je hebt denk ik snel weer teveel stroming in een bak;)
 
Ik heb zelf tot gisteravond twee spraybars over mijn achterwand gehad. In basis was ik hier heel tevreden mee, behalve dat ik het optisch zeker niet de schoonheidsprijs vond hebben. Omdat ik wil kijken hoe ik het binnenkort in een grotere bak ga aanpakken heb ik gisteravond de spraybars verwijderd en heb ik de uitstromen nu gewoon met een knietje.

1 x uitstroom links achterin, 1cm onder water en spuit langs de achterwand naar rechts
1 x uitstroom rechts achterin, 1 cm onder water en spuit naar rechtsvoor
1 x inlaat links achter onderin
1 x inlaat rechts achter onderin

Wat ik op dit moment waarneem is dat er een mooie rondgaande stroming door de bak ontstaat (rechtsom bij mij).
Ik zie minder mulm liggen op de plekken waar dit eerst het geval was.
Ik vind de bak duidelijk helderder worden, al kan ik dit niet zomaar verklaren

Terug naar jouw voorstel, kan dit werken, ja vast.
Ik denk dat het kijken, proberen en puzzelen de oplossing blijft. Iedere bak, inrichting en "hardscape" is toch weer anders.

1 ding durf ik wel te stellen, 2 x een knie is heel veel minder opvallend als een spraybar, ongeacht de locatie :)
 
Ik denk dat het kijken, proberen en puzzelen de oplossing blijft. Iedere bak, inrichting en "hardscape" is toch weer anders.

Bedankt voor jullie reacties! Misschien qua filters (Eheim 450 en 600) wat overdreven in een Rio 300 maar ik heb er toch een tweede filter opgezet (de 600). Ik vond wat extra filtermateriaal en een backup, mocht er een onverhoopt een keer een filter uitvallen, toch wel een fijn idee. Bovendien, mocht ik toch nog eens groter gaan... :br:

Ik ben wat aan het stoeien geweest met de in- en uitlaten en de regelbare stroomsnelheid van de filters en heb volgens mij een aardige stroming op alle plekken in de bak kunnen creëren. Ik heb de sproeibar rechts laten zitten op de zijruit, ongeveer 5 cm onder water met de stroming schuin op het wateroppervlak gericht. De uitlaat van net andere filter heb ik links in de hoek geplaatst. Deze is middels een kniegewrichtje tegen de linkerruit schuin naar onder gericht. Het filter van deze uitlaat staat iets minder fanatiek ingesteld. Aan beide zijden zit in de hoek een aanvoer net boven de bodem.

Het enige waaraan ik twijfel is of het niet handiger zou zijn om de CO2 diffuser op de linkerkant te zetten. Maar vooralsnog lijkt de CO2 verdeling goed en wacht ik dus even met het wisselen van slangen ivm de onrust die dat weer met zich meebrengt. Al blijft natuurlijk altijd de vraag welk deel wordt opgenomen door de planten en hoeveel er verdwijnt uit de bak.

Ik ben nu sinds een week of twee wat aan het testen met het toedienen van NO3 en PO4... gaat ook langzaam de goede kant op. Wordt vervolgd!
 

Terug
Bovenaan