Plaatsing omgekeerd bakje BIO CO2


Kardinaaltje1

Well-known member
Lid geworden
24 juli 2009
Berichten
106
Leeftijd
29
Locatie
Utrecht
Hallo allemaal,

Ik vraag het me al een tijdje af. Ik heb mijn omgekeerde bakje van mijn BIO CO2 installatie boven het uitstroompijpje hangen. Het water wordt er dus onderdoor geblazen. Maar ik vraag me af of op deze manier wel de CO2 door in mijn hele bak komt. Het valt me op dat er luchtbelletjes op de achterwand zitten maar bijv. niet op de planten of ergens anders in het aquarium. Is het misschien verstandig om het bakje te verplaatsen? Of is het misschien een idee om de slang van mijn BIO CO2 op de uitstroom te plaatsen (voormalig O2 diffusor) ?

Hoop dat jullie mij kunnen helpen en of tips kunnen geven.

Kardinaaltje1
 
Volgens mij heb je het bakje op een prima plek. Heb je al eens gemeten hoeveel co2 je in je bak hebt.
 
Ga ik morgen of vrijdag weer doen! :)
 
Ik wil graag toch nog even terugkomen op dit topic.

Heb mijn bio co2 nu inmiddels 3 weken draaien maar een echt groot verschil zie ik nog niet wat betreft mijn plantengroei.

Ook blijven de bellen nog steeds op mijn achterwand en filterhuis 'hangen'. Heb net toevallig een enkele bel op mijn rode cabomba gezien, maar ook deze plant staat in de buurt van mijn omgekeerde bakje net zoals het filterhuis. Ik heb het idee dat de Co2 niet door de hele bak wordt verspreid. Of heb ik het fout?

Wat verder misschien nog interessant is:

De verlichting: Ik maak gebruik van 2x 45 watt T5 Juwel day en nature MET reflector.

Afmetingen van het omgekeerde bakje: 10x7 cm.

Kan het zijn dat mijn omgekeerde bakje te groot of te klein is?

Ik heb voor de duidelijkheid nog 2 foto's gemaakt.

133563_0_82_img_98041.jpg


559276_0_82_img_9799.jpg


Alvast bedankt :)
 
moet je wel even vermelden hoe groot je aquarium is, bakje moet ongeveer 1% van oppervlakte zijn.
 
Het is een Rio 180, 101x41x50.
 
1% zou dan zijn ongeveer 10x4
 
Neem aan dat je 10% bedoeld?
 
Wat zijn de juiste afmetingen? :oops:
 
oppervlakte rio 180 = 100x40=4000:100=40
40 cm2 is de oppervlakte van je bak
dus bakje grote zoals visje@water al een geeft 10cm bij 4cm of andere maat als je maar op die 40cm2 uit komt
dat geld voor de 1% oplossing
bij 2% verdubbel je de oppervlakte van je bakje dus wordt het dan 20x4=80 =bakje van 10 bij 8 cm of andere maat als je maar op de 80 uit komt

met dank aan jones die mij in het verleden dit haarfijn heeft uitgelegd :D

groetjes

jaap
 
Ja 40 klopt hoor. Dus een bakje van 10x4 of bv 6x7. Moet ongeveer 1% zijn van het oopervlak.
Maar ik vind het vreemd dat je overal belletjes ziet. Normaal komt de co2 in het omgekeerde bakje terecht en wordt netjes door het water opgenomen. Het overtollige gaat in de vorm van een grote bel naar het oppervlak toe.

ik heb het ook veel gebruikt maar had nooit deze grote hoeveelheid belletjes.
Wat zijn de waterwaarden dan?? Als je de ph en kh weet is de co2 zo te berekenen.

Volgens mij hangt hij ook prima want de uitstroom blaast het water ahw door de bak heen. Ik zou eerst eens de ph en kh meten. Waar die belletjes weg komen weet ik ziet want ik heb dit bij de bio co2 nooit zo gezien.
En als je het bakje nu eens links van de uitstroon plaatst?? Dat is dus waar je nu die Valisneria bladtoppen hebt op de foto. Ik had het bakje ook meestal naast de uitstroom. Mss dat dit helpt?
 
Bedankt voor de berekeningen allemaal :)

Gebruik nu een voormalig filet american bakje van 10 bij 7. Dit ga ik dus veranderen naar een bakje van 10 bij 4.

Voor de ph en kh moet ik nog even een nieuw testsetje halen, dacht zelf aan de koffer van Sera. :help:

Ook ga ik het bakje eens verplaatsen, dus tegen het filter aan ipv de achterwand. Ik zal jullie op de hoogte houden wat betreft de waterwaardes en eventuele veranderingen.

Kardinaaltje1
 
wat de test koffer betreft jbl lees ik ook hele goede berichten over
en zover ik begrepen heb van andere posten werkt deze makkelijker en nauwkeuriger
nog een bijkomend voordeel als er eens een flesje test vloeistof leeg is kan je deze vervangen door alleen een flesje
anders als bij Sera je een compleet setje dus vloeistof en testbuis moet kopen zover ik weet

groetjes

jaap
 
Ja bij JBL kun je vrij goedkoop navullingen kopen hoor.
Ik hoor het graag of de verandering wat opleverd. En ook de waarden.
 
Bedankt voor de reactie's.

Als ik het zo hoor ga ik ook even bij JBL- afdeling kijken :D

Kardinaaltje1
 

Terug
Bovenaan