Wat is er nieuw

plaatsing uitlaat filter

Hancock

Well-known member
Lid geworden
18 juli 2010
Ik heb een vraagje over mijn nieuwe aquarium en de potfilters. Ik ga twee potfilters gebruiken, de eheim 1200 XL en de Eheim 350. Nu heb ik achter het aquarium en de achterwand de pvc buizen klaar. Ik stoei alleen met de plaatsing van de uitlaat beide filters. Denk ik correct wanneer recht een uitlaat met gaatjes zit en dat de linker uitlaat tegen de glazenwand moet uitstromen ? Om een goede doorstroming te krijgen ? Hoor het graag
uitlaat 1.jpg
uitlaat 2.jpg

Zolang de stroming maar 1 kant uitgaat is het goed, dus of alle uitstromen richting de rechter zijruit, of alle uitstromen richting de linker zijruit.

zolang je maar nooit uitstromen tegen elkaar in zet.

heb zelf ook mijn 2 filters met PVC aangesloten, en het enige wat ik heb zijn 2 knietjes terug de bak in en in elke hoek een intake.

heb even gevisualiseerd wat ik bedoel (@Sanneke80 had laatst ook zo´n tekening gemaakt maar kan m even niet 1-2-3 terugvinden)

Naamloos.png

dus als ik je foto´s bekijk zit je goed, alleen lijkt mij die 1e uitlaat wel erg dicht tegen de ruit op te zitten.
zou je deze niet wat meer richten het midden van de bak kunnen doen? (zelf heb ik er dus helemaal links in en 1 op 2/3 van de bak)

Die spraybar gaat denk ik wel erg opvallen op deze manier, maar ligt er even aan hoever die onder het wateroppervlak komt te zitten.

Ik heb het net zo als Richard. Alleen de rechter aanzuig heb ik niet.

De tekening van @Sanneke80 staat hieronder.

Het eerste is niet goed. Schoon water wordt gelijk weer opgezogen.

Het 2e voorbeeld is ideaal. Met eventueel halverwege ook nog een uitstroom.

4030B88A-9948-4AC1-B9DC-016E551C5857.jpeg

Oke thanks voor de info beiden. Het blijft moeilijk allemaal. Ik zal de linker uitlaat wat meer naar het midden en beneden richten. Met die spraybar is het inderdaad afwachten gaat me vooral om de kamlaag die ik wil vermijden. Hij komt in in ieder geval in het water te hangen en niet er boven

Hier heb ik twee spraybars die richting de voorruit spoelen, links en rechts een aanzuig waarvan links tot de bodem komt en rechts halverwege. Waarom? Omdat ik nog een andere komt kopen 😉

Hier heb ik twee spraybars die richting de voorruit spoelen, links en rechts een aanzuig
Hier op dezelfde manier gedaan. Echter wel met twee gelijke filterpompen. De TS heeft twee verschillende, met een groot verschil aan water verplaatsing.

Hier op dezelfde manier gedaan. Echter wel met twee gelijke filterpompen. De TS heeft twee verschillende, met een groot verschil aan water verplaatsing.
Dat heb ik ook, heb een JBL e701 en een Eheim 2213. Niet ideaal maar het werkt goed en de bak is prachtig in balans.

Zolang de stroming maar 1 kant uitgaat is het goed, dus of alle uitstromen richting de rechter zijruit, of alle uitstromen richting de linker zijruit.

zolang je maar nooit uitstromen tegen elkaar in zet.

Hoezo is dat erg dan?

Je stroming gaat dan tegen elkaar in en heft elkaar op.

Ik heb het net zo als Richard. Alleen de rechter aanzuig heb ik niet.

De tekening van @Sanneke80 staat hieronder.

Het eerste is niet goed. Schoon water wordt gelijk weer opgezogen.

Het 2e voorbeeld is ideaal. Met eventueel halverwege ook nog een uitstroom.

Bekijk bijlage 239772
Wanneer je het tweede voorbeeld neemt en de linkerkant ziet als achterwand en de rechterkant is het voorglas dan zie hoe ik het heb. Mijn spraybar zit over de gehele achterkant en stuwt het water licht naar beneden naar het voorglas waar het naar de bodem gedrukt wordt en vervolgens naar de achterkant gaat. Spiraal gewijs gaat het, in mijn geval naar de rechterkant waar mijn inlaat zit. Het grote voordeel hiervan is dat je met een relatieve zwakke stroming toch ook de onderkant van je planten bereikt. (Ik heb een plantenbak)

wel n.a.v. de opmerkingen de uitlaat links ietwat aangepast, zie foto. Is dat beter zo ? Rechts de spraybar zo gelaten. Meteen vulpijp gemaakt en dan vanavond maar weer eens slag verder gaan met de techniek. Zie foto kast, rechts komt de andere filter te staan met de co2 installatie
toevoer links nieuw.jpg
toevoer rechts oud.jpg
vulpijp aquarium.jpg
techniek.jpg

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan