Plaatsing van Co2 diffuser

P

Plantman88

Guest
Goedemiddag,

Ik heb een vraag mbt de plaatsing van de co2 diffuser. Ik heb since gister een beginner co2 set aangeschaft en geinstalleerd, nu is mijn vraag wat is nou de beste plek voor de diffuser om de co2 efficient door de bak te laten circuleren?

Ik lees namelijk verschillende berichten waar ieder ze eigen visie erop heeft. De 1 zegt tegenover de uitstroom van de filter, de ander weer onder de uitstroom. Ik heb hem nu zelf onder de uitstroom van de filter en ongeveer 10cm onder het oppervlak. De bubbels zijn dan opgelost voor ze het oppervlak weer raken.

Wat is nu de beste plek voor het plaatsen van de diffuser en hoe diep? Ik heb een foto bijgevoegd voor de beeldvorming.

Alvast bedankt! Gr Plantman
 

Bijlagen

  • 20201101_134236.jpg
    20201101_134236.jpg
    408.1 KB · Weergaven: 210
zo wie zo zo diep mogenlijk
 
Met Rob eens want dan an het beter oplossen en het is altijd aan te raden om een lange spraybar te nemen over de hele achterwand.
 
Bedankt voor de reacties!

Dus een nog langere spraybar word aangeraden? En de diffuser nog wat dieper?

En qwa plaatsing? Of is dat gewoon echt persoonlijk?
 
Op de plek waar de stroming ervoor zorgt dat de belletjes weer richting de bodem worden geduwd
en daarvandaan door de bak heen worden getransporteerd.
 
het is altijd aan te raden om een lange spraybar te nemen over de hele achterwand.
Da's nergens voor nodig. Werkt wel, maar is absoluut geen vereiste. @TS, reden dat veel mensen hiervoor kiezen is om dode plekken in de distributie te vermijden, maar dat is ook sterk afhankelijk van je inrichting en werkt niet per definitie op iedere bak.

Mijn zit zo ver mogelijk op de bodem, tegenover de uitstroom van m'n lilypipe. De neerwaartse stroming vanuit je filteruitlaat duwt de co2-bubbels weer naar beneden en neemt ze mee langs de bodem, zo blijven ze langer in 't water en lossen ze beter op. Bovendien is het zo makkelijker om co2 aan je laaggroeiers te voeren. Er zijn inderdaad ook lieden die 'm direct bij hun uitlaat plaatsen, maar de kans is veel groter dat de bubbels dan al direct aan 't wateroppervlak ontsnappen.
Derde optie is bij je filterinlaat, zodat de bubbeltjes eerst door je filter gaan die dan als 't ware als een reactor gaat werken. Brengt wel enige kans op ophoping van co2 in je filter met zich mee en bijbehorende geluiden als dat via je uitlaat weer ontsnapt.
 
Goedemiddag,

Ik heb een vraag mbt de plaatsing van de co2 diffuser. Ik heb since gister een beginner co2 set aangeschaft en geinstalleerd, nu is mijn vraag wat is nou de beste plek voor de diffuser om de co2 efficient door de bak te laten circuleren?

Ik lees namelijk verschillende berichten waar ieder ze eigen visie erop heeft. De 1 zegt tegenover de uitstroom van de filter, de ander weer onder de uitstroom. Ik heb hem nu zelf onder de uitstroom van de filter en ongeveer 10cm onder het oppervlak. De bubbels zijn dan opgelost voor ze het oppervlak weer raken.

Wat is nu de beste plek voor het plaatsen van de diffuser en hoe diep? Ik heb een foto bijgevoegd voor de beeldvorming.

Alvast bedankt! Gr Plantman
Het antwoord kan zo simpel zijn, de contact tijd tussen water en CO2 moet zo lang mogelijk zijn. Alles wat je dus kan doen om dat te bereiken is goed...
 
Dank je Sophie voor de uitleg! Ik snap nu inderdaad beter waarom er dus voor optie tegenover de uitlaat gekozen word! Ik ga dit advies van jou dan ook opvolgen en de diffuser laag tegen over de uitlaat plaatsen!
 
Duidelijk verschil! Je ziet de Co2 nu echt door de bak heen gaanšŸ‘šŸ¼ en inderdaad ook nu laag over de montecarlo heen! Bedankt voor de vlugge reacties!
 

Bijlagen

  • 20201101_152721.jpg
    20201101_152721.jpg
    523.9 KB · Weergaven: 211
Da's nergens voor nodig. Werkt wel, maar is absoluut geen vereiste. @TS, reden dat veel mensen hiervoor kiezen is om dode plekken in de distributie te vermijden, maar dat is ook sterk afhankelijk van je inrichting en werkt niet per definitie op iedere bak.

Uitzonderingen zul je houden inderdaad maar op deze manier heb je vaak wel goede circulatie en dus ook de goede verplaatsing van de voedingsstoffen waaronder de co2. Als je een halve spraybar neemt zoals ik op de foto zie dan zul je een minder goede circulatie hebben denk ik.
Zelf heb ik ook jaren met een buis langs de zijruit gewerkt en dat kan ook goed werken maar dan wel als die lang genoeg is. Het is verder inderdaad van meer factoren afhankelijk maar een lange buis op de achterwand werkt in de regel goed of mss wel het beste.
 
Ja ik ga morgen een wat langere halen, ze zijn leuk geprijsd dus proberen kan geen kwaad
 
Ja ik ga morgen een wat langere halen, ze zijn leuk geprijsd dus proberen kan geen kwaad
Een langere spraybar bijvoorbeeld over de gehele achterwand maak je liefst zelf. Dat is heel eenvoudig en bovendien perfect te combineren aan de debietmogelijkheden van je filter. Dit doe je door het aantal en de grootte van de gaatjes dus aan te passen aan de gewenste stroomsterkte. Zie voor de instructies bijvoorbeeld in Het handige Tips Topic. (Zie mijn handtekening.)
 
Terug
Bovenaan