Planaria: bodem VS geen bodem (CR's)


S

sandyvanderhorst

Guest
Ik heb in verschillende bakken last van planaria. Ik kan het behandelen, maar t komt terug na verloop van tijd. Deze bakken draaien voor de kweek. Nou zit ik eraan te denken om gewoon in een lege bak te gaan kweken, niets erin. Het is niet echt natuurlijk, maar ze fokken toch wel. Zo kan ik die worpjes gemakkelijk op afstand houden. Ik doe er wel bladeren in bijv. maar die kan ik makkelijk afspoelen etc. Ik weet dat ik geen PH verlagende bodem heb, maar ik heb ook zeer succesvol gekweekt zonder, en het gewone kraanwater hier is qua waterwaarden in de krimpenerwaard erg goed al. Graag jullie visie hierop.
 
Het kan wel... Maar is wel beetje erg onnatuurlijk vind ik. Kan niet voor jou beslissen, maar daarom zou ik het al niet willen.
 
ik zat ook nog te denken, misschien doe ik er wel gewoon een stuk kienhout in! dan hebben ze iig wat om op te zitten en te verschuilen, en die spoel ik makkelijk af
 
Ik zou voor 2 tientjes een bodemstofzuiger aanschaffen daarmee heb ik het ook onder controle gehouden en nu zelfs weg wel in combi met minder voeren.
 
met jonkies is dat niet echt handig.. en minder voeren dan overleven minder jonkies het..
 
Maakt niets uit voor de jonkies, je moet ze niet opzuigen natuurlijk.

Ik voer meestal een week aan 1 kant en zuig de andere kant af en vice versa
 
Garnaaltjes vinden veel voedsel op/in de bodem, ik zou geen kale bak doen. Erg onnatuurlijk..... je moet het de diertjes ook een beetje naar de zin maken vind ik.
 
Voor de zekerheid kun je eerst het afgezogen water in de wasbak doen, checken en dan weg laten lopen.
 
Mare als je er niets in hebt he hoe wil je dan planaria erin krijgen?
 
sandyvanderhorst zei:
Ik heb in verschillende bakken last van planaria. Ik kan het behandelen, maar t komt terug na verloop van tijd.

Dat komt omdat je na een week of 2 ook een tweede kuur moet doen ivm de eitjes.
De anti planaria middeltjes werken niet tegen eitjes dus die komen dan weer uit waardoor je weer van die beesten hebt.
 
ja, dat weet ik van de eitjes. Maar t blijft terugkomen helaas.

En m.b.t. het onnatuurlijke... tja, we hebben het hier over garnalen, niet over bepaalde tropische vissen die enkel kweken onder zeer speciale omstandigheden. Ik vind dat daar een hoop psychologie achter zit, die ik wel kan begrijpen, maar ik ben er te nuchter voor en heb deze bakken niet voor het mooie, maar voor de kweek.

Ik wilde graag kijken wat jullie ervaringen waren zonder bodem in het kader van het last hebben van planaria.
 
Flubenol 5.0 Werkt prima daarvoor.

En wat Seabeit zegt,2 x behandelen.
 
Ik ben nu 2 jaar bezig met het kweken van garnalen en heb verschillende bakjes gehad en de bijbehorende plaagdiertjes zoals planaria maar na 2 behandelingen kwamen ze niet meer terug in de bakjes.

Misschien dat ze steeds terugkomen omdat je bv plantjes of andere dingen waar wormpjes en/of eitjes aanzitten in het bakje doet.

Bodembedekking is natuurlijk niet alleen voor het mooie maar draagt ook bij aan een biologisch evenwicht in de bak wat weer positief werkt op de kweek.
 
sandyvanderhorst zei:
En m.b.t. het onnatuurlijke... tja, we hebben het hier over garnalen, niet over bepaalde tropische vissen die enkel kweken onder zeer speciale omstandigheden. Ik vind dat daar een hoop psychologie achter zit, die ik wel kan begrijpen, maar ik ben er te nuchter voor en heb deze bakken niet voor het mooie, maar voor de kweek.

Dat snap ik dan weer niet... Wat is het verschil tussen een vis en een garnaal op dat gebied? Waarom zou een vis wel een fatsoenlijke bak verdienen en een garnaal niet?

Waarom zou je ze in een kale bak willen houden? Echt puur voor de kweek?? Waarom heb je dan aquaria, als t niet voor t mooie is?? Wil je er geld mee verdienen oid?

Vind niet dat je levende wezens in een kale bak kunt stoppen.
 
Ik ben het helemaal eens met John, dat een bodem dus niet alleen voor het mooie en voor de diertjes is, het is ook een plaats waar de goede bacterien veel goed werk doen.
Oftewel het zal veel lastiger zijn zonder bodem goede waterwaardes te behouden!
Wel zie ik heel vaak een veel te dikke bodem, probeer het eens met een dun laagje?
Ik mijn kweekbakje heb ik een laagje van een paar mm. werkt uitstekend!
 
Vind ik echt ongezellig voor de dieren zonder bodem. Trouwens, er is enorm veel voedsel in de bodem te vinden. Ik doe zelfs een klein laagje in een breedingbox.

ook kwa waterwaarden is het stabieler met bodem.

Gewoon eens goed behandelen met flubenol
 

Terug
Bovenaan