Wat is er nieuw

Planaria in mijn opstartende bak? Help!

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Sokonomi
  • Startdatum Startdatum
S

Sokonomi

Guest
Mijn nieuwe aquarium draait net een week of 3 (nog geen vissen),
en ik heb blijkbaar al prijs;

20190511_095105.jpg


Het lijkt erop dat ik Planaria in mijn bak heb..?
Voor zover ik kan zien was het er maar ééntje (wel een flinke, ongeveer 2cm).
Ik heb hem er voorzichtig uit gevist, maar daarmee ben ik er nog niet vanaf gok ik.

Wat kan ik nu het beste doen?
 
Gewoon afwachten en de bak lekker laten indraaien. Vaak zie je veel planaria als mensen veel voeren.
 
Gaan die krengen straks niet aan mijn garnalen/kuhli's zitten?

Is het misschien verstandig om ze te bestrijden vóórdat er vissen in zitten?
 
In de meeste bakken met garnalen zullen wel enkele planaria zitten hoor. Zolang het geen plaag is denk ik niet dat er reden voor paniek is.
 
Planaria en garnalen gaan niet samen, planaria pakt de garnaal, beter nu de bak kuren met flubenol dan straks met de ellende zitten
 
Pfff, dus toch.. was er al bang voor.
Duurt het nóg 3 weken langer voor ik visjes heb. 🙁

Is dit wat ik nodig heb?
 
Planaria en garnalen gaan niet samen, planaria pakt de garnaal, beter nu de bak kuren met flubenol dan straks met de ellende zitten

Pakken planaria dan gezonde garnalen? De kweker waar ik ze hier van heb die heeft er flink wat in zn bakken zitten soms en ik heb niet het idee dat ie daar veel hinder van ondervindt.
 
Voor zover ik kan lezen, zitten ze vooral aan zwakke, zieke, en gevoelige dieren.
De kuhli hoort daarbij omdat ze geen schubben hebben, gok ik..

Kan ik beter even wachten tot die flubenol kuur helemaal af is,
of kan ik vissen/garnalen in gaan voeren terwijl dat nog aan de gang is?
 
Pakken planaria dan gezonde garnalen? De kweker waar ik ze hier van heb die heeft er flink wat in zn bakken zitten soms en ik heb niet het idee dat ie daar veel hinder van ondervindt.

Ja mijn ervaring is dat ze ook gezonde garnalen pakken, en waarom het risico lopen als de oplossing zo simpel is?
 
Ja dat is wat je nodig hebt, bestel dan 2 kuurtjes want na 2 weken moet je de kuur herhalen
Eén zon zakje is goed voor 500 liter, dus daar zou ik 7 doseringen uit kunnen halen (is maar een tank van 70L).
En het moet blijkbaar ook maar eens per twee weken, dus dat gaat niet snel op zijn denk ik.

Wel klote dat ik nu weer ruim 4 weken langer met een leeg aquarium zit.. :stom:
 
2x kuren is voldoende daarna is het niet meer nodig, dus dan zit je optimaal max 3 weken met een leeg aquarium
 
Eén zon zakje is goed voor 500 liter, dus daar zou ik 7 doseringen uit kunnen halen (is maar een tank van 70L).
En het moet blijkbaar ook maar eens per twee weken, dus dat gaat niet snel op zijn denk ik.

Wel klote dat ik nu weer ruim 4 weken langer met een leeg aquarium zit.. :stom:


Tja, wetende dat hij jaren moet staan. is 4 weken niets
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Klopt maar als je een keer een plantje koopt is de kans op nieuwe planaria ook aanwezig dus ik zou met om een enkele niet zo druk maken. Ik denk dat heel veel mensen, vooral met garnalen, wel een paar in de bak hebben zitte
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan