Wat is er nieuw

planaria of platwormen?

• Onderwerp starter Onderwerp starter SaschaR
  • Startdatum Startdatum
S

SaschaR

Guest
Hallo,

Ik zie net dat er beestjes in het garnalenbakje zitten. Ik denk zelf dat het geen planaria is, maar dat het platwormen zijn. Klopt dit? Als dit zo is, haalt flubenol niets uit. Wat kan ik dan het beste doen om er vanaf te komen? Ook zit er hydra in, daar heb ik wel al flubenol voor besteld. Het gaat om de witte beestjes naast de slakkeneitjes.

155181_0_82_dsc04075.jpg

Zo,niemand wat gezegt???
Hebben ze oogjes? Sascha?

Planaria zijn platwormen.
Lijkt wel Planaria op de foto dus als het goed is gaan die ook dood door de Flubenol als je dat gaat gebruiken.

ik heb ook zulke dingen in mn garnalenbakje, hele nesten zitten er steeds op de ramen, maar van de Flubenol gingen ze niet dood helaas

Ik kan niet heel duidelijk zien of ze oogjes hebben of niet, maar mijn oogjes zijn ook niet zo heel goed 😉 Als het goed is ligt de flubenol vandaag in de brievenbus. Dan zal ik vanzelf zien of de beestjes doodgaan of niet. Nu nog een vraag: er zitten 4 Tylo's in dit bakje, kan ik die een paar dagen in een apart bakje zetten met water uit het garnalenbakje, zonder filter?

Slakken eruit halen.!!
Flubendazol (Flubenol 5% / 2g per 100 l Aquariumwater)
is effectief, maar doodt ook alle slakken. het lost slecht
op in water, blijft dan liggen op de bodem.
Flubendazol is een antiworm middel welke ook tegen hydra helpt.

Goed een paar keer verversen en de bodem afzuigen dus voor de slakken er weer in gaan. Bedankt voor alle hulp weer 🙂

Dat had ik juist gelezen voordat ik de flubenol erin ging doen Bigsmoke, resultaat.....alle jonge garnaaltjes weg en een paar volwassenen.....
en de planaria viert nog steeds feest in dat bakje....

Misschien eens een kuur No-Planaria proberen An?

nou ik gooi er ff niks in mij nu te link

Garnalen leven allemaal nog, de wormpjes helaas ook... Misschien toch geen planaria dan?

ik heb net eens ff grondige inspectie gedaan, maar het schijnt echt een tijd te duren eer ze mol zijn, volgens mij worden het er minder.......
die nesten zitten iig niet meer op de ramen, misschien nog ff geduld hebben Sascha,
ben wel blij dat jouw garnalen het allemaal overleefd hebben

Is dat flubenazol ook wat ze gebruiken bij bijv varkens die wormen hebben? Vriendin van me heeft planaria en heeft een middel meegekregen daarvoor. Werd ook gewaarschuwd voor slakken die dood konden gaan. Hoeveel heb je gebruikt? Er stond op het middel dat je 0.48mg/100liter nodig had.

Oja en er werd inderdaad ook gewaarschuwd dat het er eerst zelfs meer lijken te worden! Aangezien ze meer zichtbaar worden of dergelijke, of actiever, ik weet het niet meer precies. En dat het echt wel een week kan duren voor je echt verschil merkt, of langer. Na twee weken herhalen overigens, dat was ook belangrijk 🙂

Dat is Flubenol en meestal in poedervorm wordt het gebruikt. Je lost 1 gram op in 100ml water en doseerd dan 1 ml per 5 liter aquawater. Dus 1 gram is voldoende voor 500 liter water.
Het maakt de slakken in de regel ook dood al hebben hier een aantal het wel gehaald.
Soms kun je ze niet allemaal uitvangen namelijk.
Na enkele dagen moeten ze dood zijn hoor die wormen en je moet na 10 tot 14 dagen herhalen ja.

Edit: wij hebben het in de garnalenbakjes een aantal malen moeten gebruiken en het werkt echt prima als het planaria of hydra is hoor. Ook tegen hydra werkt het goed dus.

Voor varkens weet ik niet maar bij de dierenarts kan je het ook halen want daar is het onder andere te krijgen voor wormen bij huisdieren.
Ik heb weleens gelezen dat de wormen door dat spul niet meer kunnen eten en vanwege het uithongeren eerst idd heel actief worden voor ze sterven.

Klopt helemaal John, ze verhongeren als het ware.

Ik heb het gewoon op internet besteld en inderdaad in de hoeveelheid die John zei gebruikt. Het leken er eerst inderdaad meer, maar zie er nu nog maar heel weinig. Werkt dus goed!
Ik heb de vier Tylo's uit het bakje gehaald en de 'gewone' slakjes laten zitten, die hebben het ook overleefd.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan