Wat is er nieuw

plant hemianthus callitrichoides

• Onderwerp starter Onderwerp starter sdf
  • Startdatum Startdatum
S

sdf

Guest
Hallo,

Ik heb nu weer na een lange tijd mijn Rio240 opnieuw opgestart
en dit keer heb ik gekozen voor de HS plantensoort, want het lijkt
mij heel gaaf om een hele stuk groen veld in je aquarium te hebben, maar nu is het een week verder en helaas zie ik bij sommige blaadjes doorzichtig/bruin verkleuring ontstaan.
CO2 natuurlijk aangesloten en de indicator geeft het kleur groen aan.

Als opstarten gekozen voor de Easy-life omdat ik het een geweldig product vind. aquarium slaat om 10 uur in de ochtend aan en 22.00 uur uit. Het enige waar ik ook aan zit te twijfelen is het blauwe T5 verlichting, kan het daar iets mee te maken hebben? en ik heb ook een klein beetje van het steenwol aan de onderkant van het HS plant laten zitten i.v.m. beter vastzitten in het grind, wat zou ik fout hebben gedaan?

Graag zou ik advies willen van een Ervaren iemand of evt. een expert.

Grt
Dawoud

Kun je de waterwaarden meten? (pH, KH, NO3, PO4, Fe) (liefst met druppels)

~ Ivo

Als je pas bent opgestart, de verlichting max 8h per dag aanzetten.
Dan per week een half uurtje bijgeven.
Blauw licht word meestal bij zoutwater gebruikt.
Welke lampen heb je exact? Welke kleurtemperatuur?

Met HC moet je gewoon veel geduld hebben!
Dat het nu wat verdord is normaal, de plant is zich aan het aanpassen.
Heb gemerkt dat als het niet genoeg licht krijgt, de blaadjes heel klein worden. Dus zolang dat niet gebeurt zit je verlichting goed.
Als je het plant best alle steenwol er af doen en het plantje bijna helemaal onder het grind steken, anders komt het toch los of krijg je een gebogen mat.
Wat voor grind heb je?
In een fijne korrel (tot 1mm) heeft het genoeg plaats om boven de grond te komen, bij grotere korrels heeft het meer moeite.
Als de nieuwe wortels mooi wit zijn is je plantje goed aan het groeien.
Heb zelf een matje van ong. 80cm bij 10cm en dat heeft toch een maand of 3 geduurd eer het helemaal dichtgegroeid was, en ik werk met T8 verlichting.
De eerste maand zag het er echt niet uit, maar eens het goed groeit blijft het meestal wel goed groeien.

Meet je ph en kh eens om zo je maximale co2 te bepalen die er nu is.
Bij mij geeft de co2 indicator een gele kleur aan.

Welke plantenvoeding gebruik je?

Welk product van easy life gebruik je?

Upload eens een foto, dat is makkelijker om conclusies te trekken.

Hallo,

Bedankt voor jullie reactie.
Ik heb de Juwel 1047MM 54W T5 geel en blauw en ik zal het dan rond 18.00 uur ongeveer uitzetten.
Ok dus ik kan beter het steenwol eraf halen? Ik heb best fijne korrel, zie foto.

Ik zal morgen mijn water gaan testen bij een aquariumzaak.
Ja mijn indicator geeft op het moment licht groen aan.

Ik zaal eerlijk zijn ik heb niet echt plantenvoeding, alleen het opstart set gebruikt van Dennerle ( 3 componenten S7,E15,V30 )
Ik heb alleen de Easy-life vloeibaar filtermedium.

http://nl.picturepush.com/+wdk2

http://nl.picturepush.com/+wdk4

http://nl.picturepush.com/+wdk3

groetjes

Hallo,

Ik heb trouwens mijn aquarium 9 januari opgestart en ik wil begin februari visjes in gooien en dan beginnen met 20 Kardinaal tetra en stuk of 5 gernalen
is dat verstandig?

foto: http://nl.picturepush.com/+wdkf

Dat ziet er niet slecht uit.
Als dit je eerste aquarium is, heb je qua inrichting het wel in de vingers. 😉
Grind is idd ok.
Zou je iets specifieker kunnen zijn over de lampen, welke kleurtemperatuur of desnoods merk en type.
Hoe voeg je co2 toe?

De ijzertabletten gaan misschien niet zoveel nut hebben omdat de wortels van hc niet zo heel lang worden.
Je kan de tabletten in kleine stukjes breken en ongeveer 1,5cm onder de plant steken.
Vind niet onmiddellijk een samenstelling van de V30, maar neem aan dat Dennerle wel weten wat erin moet zitten.

Vloeibaar filter medium best achterwege laten en alleen gebruiken in geval van nood.
Mocht je het toch gebruiken, de plantenvoeding er pas in doen nadat de mist helemaal is weggetrokken.

Steenwol zou ik er toch afhalen.
Doe de plantjes dan nog eens in 2 of 3 stukken en plant ze iets dieper.

Als je naaldgras nieuw is, best afknippen tot ongeveer een cm of 2 boven de grond.

Best meten voor je de visjes erin doet.
Nu je co2 gebruikt zal je ph wat lager zijn en de nitrificerende bacteri�n vermenigvuldigen zich wat trager in een lagere ph.
Kan dus zijn dat het wat langer duurt.

Zou toch overwegen om een testkoffer te kopen, zal je toch nodig hebben.
Zo iets bijvoorbeeld en bestel er dan nog een refill voor po4 bij. dit dus.

EDIT:
Zie dat je voor je straatje fijn zand boven je grind hebt gedaan.
Na verloop van tijd gaat het zand naar beneden zakken en komt het grind omhoog. Volgende keer best compleet afscheiden dmv plastic.
Als je zoals op je voorgrond je grind omhoog laat gaan, best stenen, terrasjes maken met plastic of een filterzakje vullen met filtermateriaal.
Zo voorkom je dat het grind terug richting voorruit gaat.

Bedankt 🙂

nee ik heb hiervoor ook een aquarium gehad alleen stuk kleiner.
Het enige wat ik zie is merk: Juwel 1047MM 54wat T5, een wit-geel licht en een blauwe.

Is goed ik zal morgen even opnieuw de steenwol eraf halen en inplanten.
als het blaasje onder het grind komt is het dan niet erg?

ok het is mij nu een stuk duidelijker en ik zal morgen het water laten testen en
dan post ik wel de gemeten waterwaarden.

Bedankt voor de tips!

sdf zei:
als het blaasje onder het grind komt is het dan niet erg?

Kan geen kwaad.
Heb ze zelf na een tijd bijna helemaal onder een laagje grind geplant.
Was het beu dat het steeds weer boven kwam door het wroeten van de vissen/garnalen.
Op die manier "plakt" het ook beter tegen het grind en krijg je geen bolle mat.

Kijk ook eens HIER wat voor lampen je hebt.
Als het de Marine of Blue is moet je ze wel vervangen.

Ja ik heb idd de blue. Is het dan niet goed als ik de blue laat zitten?
ik heb de originele ook nog liggen. De Hig-light day. Dus ik moet gaan voor de Hig-light day en de Hig-light nature?
Is goed bedankt voor de tip, zal morgen alles uithalen en opnieuw inplanten, hopelijk gaat het dan wel goed.
Ik zal de waterwaarden morgen weer posten.

Bedankt.

grt.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan