Wat is er nieuw

plant met heel lang uitsteeksel

• Onderwerp starter Onderwerp starter OVL
  • Startdatum Startdatum
O

OVL

Guest
Hallo,

In onze nieuwe bak heeft een v/d planten ineens een heel lang uitsteeksel gevormd-mxpydf2qR57HZKDeJNRKTxZo9HBsRc5.jpeg
Eerst dachten we dat er gewoon een nieuw blad uitkwam (zoals de stengel in het midden van de plant op de foto)

maar het blijft maar groeien en ligt nu op het wateroppervlak. (het moet zo'n meter lang zijn)

kent iemand dit?
-mxpydf2qR57HZKDeJNRKTxZo9HBsRc5.jpeg

Dit is een bloemstengel, hier komen na verloop van tijd blaadjes aan. Nog wat later zie je wortels. Je hebt dan een nieuw plantje! In de natuur zakt de stengel naar beneden en kan het jonge plantje in de bodem wortelen. De "navelstreng" naar de moederplant rot dan weg. Volgens mij is dit een Echinodorus major zo te zien?

Groet,
Ben.

Benvo heeft gelijk, heb het bij mijn echinodorussen ook gehad. Komt een mooi bloempje in en vervolgens groeit er een plantje uit, erg leuk! Je kan deze natuurlijk ook altijd weghalen als je de stengel niet leuk vind, dan zal de plant zijn energie ook meer in zijn bladeren steken.

Dit is idd een bloemstengel. Niet van de echinodorus maar van de aponogeton ulvaceus.

Leuk !!

Ik laat het zeker groeien, zal een foto posten als er een bloempje op komt :thumbs:

Idd een bloeiwijze Aponogeton ulvaceus.

Over een tijdje sterft je plant af en gaat in rust als knol in je bodem. Maar hij komt vanzelf weer op.

De bloem
65cvABgfZI7QLHLJjJlztLzVURaEaE_x.jpeg

Moet ik de stengel boven ergens aan vast maken? hij kan immers nergens "houvast" vinden, hij drijft nu heen en weer op het wateroppervlak.

In de natuur drijven ze ook gewoon rond. Vast maken hoeft niet pers�.

Zelf zou ik de stengel verwijderen en weg gooien. Het kost de plant onnodig veel energie.

bartman zei:
Dit is idd een bloemstengel. Niet van de echinodorus maar van de aponogeton ulvaceus.

Inderdaad, mee eens! Het principe van de bloemstengel werkt overigens hetzelfde. Dank voor de juiste aanvulling!

Groet,
Ben.

De bloem is uitgekomen !!!

Nu wachten op de 2de want er zit nog zo'n stengel aan!

yRgsqHVjSrz24FOzRvCGzy61yuvxehl0.jpeg

De tweede bloem is ook uitgekomen !!!

Nu maar hopen dat de plant blijft groeien en niet meteen "in rust" gaat.

Mooi om te zien maar het kost de plant wel kracht en moeite denk ik. Dat gaf Botia eerder ook al aan. Maar goed, zoiets heb je ook niet elke week natuurlijk, dus is het wel bijzonder.

jessicapilon zei:
Mooi om te zien maar het kost de plant wel kracht en moeite denk ik. Dat gaf Botia eerder ook al aan. Maar goed, zoiets heb je ook niet elke week natuurlijk, dus is het wel bijzonder.

Wel, het moet uitzonderlijk zijn, maar een 3de stengel is in aangroei!!!!!
tevens ook een nieuw blad.
De vraag is nu , alles gewoon laten gaan of bloemen toch snoeien om plant te sparen?

@ C�dric: zal zien of ik morgen of overmorgen effe een foto kan maken

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan