Wat is er nieuw

planten advies!

• Onderwerp starter Onderwerp starter Trueno
  • Startdatum Startdatum
T

Trueno

Guest
Hey allemaal,

aangezien mijn eerste opstart met mijn aquarium niet zo goed ging ga ik (dit keer op de goede manier) wat herplanten. Ik heb een gezocht naar planten die we mooi vonden en redelijk makkelijk zijn in onderhoud, wat denken jullie van deze planten set? zit er een slechte keuze bij?

Achterwand van Vesicularia Dubyana - Javamos.(link)
stukje bodembedekker : Hemianthus Callitrichoides (link)

Achtergrond planten:
Gymnocoronis Spilanthoides (link)
Ludwigia-arcuata (link)
Alternanthera Cardinalis (link)
Hygrophila polysperma (link)

Midden:
Anubias nana (link)
Hygrophila Compacta Stricta (link)
Alternanthera Sessilis (link)
Samolus Floribundus - Sla plantje (link)

voorgrond:
Cryptocoryne Petchii (link)
Anubias Bonsai - Dwerg Anubias (link)

Info:
Ik heb een Rio125 aquarium, Buitenfilter, C02-set (waar ik ook een reactor voor ga maken) en gebruik (ik weet dat niet iedereen een voorstander er van is, maar ik heb er erg goede ervaring mee) de estimative index als voeding.
Ik ga Akamada grond gebruiken ( deze) Zonder voedingsbodem, de EI moet ruim voldoende zijn zonder voedingsbodem (volgens aquascaping-blog.com)
Ik hoor heel graag jullie advies,

alvast bedankt voor alles,
gr Laura en lesley

Achterwand van Vesicularia Dubyana - Javamos.(link)Prima.
stukje bodembedekker : Hemianthus Callitrichoides (link) Redelijk moeilijk

Achtergrond planten:
Gymnocoronis Spilanthoides (link) Prima, maar groeit erg snel en open.
Ludwigia-arcuata (link) Redelijk makkelijk.
Alternanthera Cardinalis (link) Redelijk makkelijk.
Hygrophila polysperma (link) Prima.

Midden:
Anubias nana (link) Prima.
Hygrophila Compacta Stricta (link) PRima.
Alternanthera Sessilis (link) Redelijk makkelijk.
Samolus Floribundus - Sla plantje (link) Prima.

voorgrond:
Cryptocoryne Petchii (link) Prima.
Anubias Bonsai - Dwerg Anubias (link) Kan, maar moet opgebonden worden dus daardoor wellicht minder makkelijk voor de voorgrond van een kleine bak.

Mijn suggestie:

ACHTERWAND:
Versicularia dubyana
Microsorium pteropus 'windelov' of 'philipinnes' om de eentonigheid van een hele wand javamos te breken.

ACHTERGROND:
Hygrophila corymbosa 'stricta'
Ludwigia repens x palustris
Limnophila sessiliflora
Hygrophila polysperma
Vallisneria spiralis

MIDDENGROND:
Hygrophila difformis
Hygrophila corymbosa 'kompact'
Bacopa soort.
Rotala rotunifoliae

VOORGROND:
Hydrocotyle tripartita
Cryptocoryne soort (tot 15 cm hoog).
Glossostigma elatinoides

STRAATJE:
Lobelia cardinalis
Heterantheran zosterfolia
Saggitaria subulata

STERK PUNT:
Nymphaea lotus

COULISSE:
Myriophyllum aquaticum/aquatica

Dit zijn natuurlijk teveel soorten voor je bak om een rustige inrichting te krijgen (1 plant per 10 cm moet je niet al te nauw nemen), dus je zal hier uit moeten kiezen. Denk het de aanschaf goed aan het contrast in kleur (ook groen op groen kan een sterk contrast leveren en schaf niet te veel rode en bruine planten aan, lastiger te plaatsen), bladvorm, groeiwijze, grootte van de plant, grofheid/fijnheid van de plant, grootte van de bos en hoogteverschillen bepalen het contrast in de bak natuurlijk.

Ik stuur zelf ook op EI aan, prima systeem.

Als je het aquarium helemaal om wilt gooien, zou ik niet, een hoop geld in planten investeren.
Je kunt beter vragen of dat iemand hier wat snelgroeiers voor je heeft en daarmee beginnen.
Tegen de tijd dat je aquarium goed draait, kun je wat andere planten proberen..

Hoi,

Ik stap juist weer over op een voedingsbodem met fijn grind.

Mijn eigen ervaring is dat deze bodem als een spons fungeert en dat ik zeker meer voeding ben gaan gebruiken. aangezien je de ei methode wil hanteren zit dat wel goed. Maar je zal merken dat bepaalde soorten zoals bv Cryptocoryne, ludwigia, strikta toch echt wel bodembemesting nodig hebben.

In mijn optiek is het een dure bodem, met niet het resultaat wat ik wenste. Het verlaagd wel je ph, maar kan ook het probleem geven dat je te weinig co2 krijgt in je bak. De kh verlaging is wel gunstig. Ook is de bodem luchtig waardoor je planten gemakkelijk kan plaatsen, maar dus ook makkelijker los kan komen.

mocht je wel willen gaan voor deze bodem, mag je deze van mij hebben als je dat wil (bruin en zwart door elkaar heen)en deze is ingedraaid. Ik hoef er niets voor te hebben, maar moet uiterst zaterdagmiddag weg anders verdwijnt hij in de bak. De bodem heb ik precies 1 jaar. Kijk maar ff in mijn Topic en heb je interesse stuur ff een pb. Als het niet te ver rijden is voor je.

Mijn bak gaat vrijdag of zaterdag leeg.

Ben het wel met Tom eens, zorg eerst dat je bak stabiel is voordat je al te veel planten er in doet.

Gr Martinez

hey hallo weer!

Bedankt voor je advies Jeffrey, ik ga ze even bekijken.

Okay, Ik was van plan mijn aquarium water om te zetten in een andere bak waar mijn buitenfilter op komt te staan, verwarming en het water van het aquarium. vissen over zetten, bodem eruit, oude interne filter eruit, achterwand eruit en het alles weer terug plaatsen en de planten erin.

Maar als het beter is dan sla ik die nieuwe planten even over en hou ik mijn oude planten gewoon en draai ik hem gewoon een tijdje in voor ik wat verander of planten erbij plaats. (is dat slimmer??)

En Martinez, ik hoor alleen maar positieve berichten over Akadama, maar ik heb het ook alleen van forums he! dus misschien hebben ze het mis hoor! Ik heb trouwens een zak (en een heb ik genoeg aan) voor 18 euro gekocht, dus de prijs valt wel mee. Dus echt heel aardig dat ik je akadama mag hebben maar als ik er nog mee doorga dan heb ik het dus al.

je hebt wel een super mooie bak trouwens Martinez, wow! dat is waar ik heen wil....
Gr Les

Ok, goed om te horen.
Bij mij gingen er wel een paar zakjes in zeg maar.-)

Thx, Maak er maar wat moois van Les!

Gr Martinez

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan