Wat is er nieuw

Planten behandeling tegen slakken

• Onderwerp starter Onderwerp starter Ella
  • Startdatum Startdatum
E

Ella

Guest
Vorige keer dat ik nieuwe planten toevoegde in mijn aquarium had ik na enkele dagen een enorme slakkenplaag.
Binnenkort bestel ik nieuwe planten, maar deze keer wil ik ze van te voren kort behandelen met een middel tegen slakken.

Welk middel werkt het beste?
Het gaat trouwens om een nieuw aquarium, zonder bewoners nog.
Dus het zou voor mij niet erg zijn als het middel in aquariumwater terecht komt.
Maar de planten in een emmer behandelen kan natuurlijk ook.

Welk middel werkt het beste?

Glastropex werkt tegen slakken, maar je zal 2x de behandeling moeten herhalen om de eitjes die nog later uit komen ook te doden.
Behandelingen gedaan dan minstens 50% water verversen voordat je Garnalen of vissen gaat toevoegen aan het aquarium.

Pas wel op met Glastropex niet over doseren want nuttige bacterien kunnen er ook slecht tegen.

Flubenol staat er ook om bekend maar ik heb zelf de ervaring dat veel slakken er niet anders van worden.

Aquariumslakken eten zelden tot nooit gezonde planten. Ze eten juist afgestorven delen, algen en ander 'afval'. Ze zijn daarom bijzonder nuttig en van meerwaarde in ieder aquarium. De torenslak is zelfs van nog grotere waarde, aangezien deze slak zich ingraaft en daardoor de bodem luchtig houdt.

Mocht je ze toch kwijt willen, dan zijn chemische middelen niet bepaald aan te raden. Ik zou alleen in geval van ziekte overwegen om middeltjes toe te voegen aan een aquarium.

De beste manier om het aantal slakken te verminderen, is om minder te voeren. Als er te veel voer blijft liggen, dan eten de slakken dat op. Vaak gebeurt dat met bijv. vlokvoer of tabletten.

Er zijn leden die beslist geen slakken willen maar goed ze zijn vaak best nuttig .

De 'Helena' slak, (Anatome Helena) die eet andere slakken. Een effectieve manier om op een 'natuurlijke' manier van je slakken af te komen. En daarna kan je de Helena er weer makkelijk uit halen.
Maar ik zou je aanraden de slakken te behouden. Ze zorgen voor een goed natuurlijk evenwicht in je tank.

Oh, ik wil juist wel slakken hoor haha.
Maar vorige keer had ik binnen 3 dagen zoveel kap-slakjes dat ik amper in mijn aquarium kon kijken.
Niks hielp om die slakjes te bestrijden.
Daarom dat aquarium toen maar leeg gehaald helaas.

Omdat ik nu een nieuw, wat groter aquarium heb en binnenkort planten bestel, wil ik niet weer kap-slakjes natuurlijk.
Vandaar dat ik de planten wou behandelen van te voren.

Je kan ook een slakkenval maken. Deze heb ik gemaakt, garnalen kunnen er niet inkomen en het ding werkt prima tegen slakken!

Slakkenval.jpg

Als je een aantal slakken niet erg vind maar niet teveel wil laten komen .
Laat dan de volwassen slakken zitten en verwijder enkel de kleinere en middelgrote dan heb je het nuttig effect van slakken/garnalen en na een tijdje zal je minder aangroei hebben omdat die grotere het voedsel (vlugger) opeten .

Toen wij in de piek van de plaag zaten haalde we gewoon iedere dag alle zichtbare slakken eruit. Dat is dan misschien een week of 2 volhouden, maar je bent er dan wel vanaf zonder het gebruik van middeltjes waarvan je eigenlijk niet weet wat ze doen met je bacteriën en/of andere bewoners. 🙂
De paar slakjes die overblijven kunnen onze Helenas mooi opeten.

Kijk eens naar deze video:
Ik heb het zelf niet getest, maar ben van plan aluin te proberen mocht ik weer eens waterplanten in het tuincentrum kopen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan