Wat is er nieuw

Planten bemesten met Easycarbo, Profito en kleibolletjes in een nieuw op te starten aquarium

• Onderwerp starter Onderwerp starter Angelawiersma17
  • Startdatum Startdatum
A

Angelawiersma17

Guest
Hey hoi allemaal! 😀

Ik heb bovenstaande producten aangeschaft en zou graag de natuurlijke wijze willen volgen zoals deze op het forum beschreven staat. Echter las ik ook dingen over de EI methode en dit sprak mij ook aan.. maar toen ik via een site er achter kwam dat ik andere producten nodig ben bij deze methode vond ik de gekochte carbo en profito een beetje zonde om zomaar weg te gooien.

Ook heb ik indicatieplanten gekocht die je volgens de natuurlijke methode nodig bent.

Nu is mijn vraag:

Kan ik een mooi beplant aquarium (Juwel Rio 240) hebben door middel van de toevoeging van Easycarbo, Profito en kleibolletjes (die zitten er al in) En dan i.c.m. de natuurlijke wijze, methode?

De planten:

De planten die er in komen, die ik online heb besteld zijn:

Anubias barteri
Glossostigma elatinoides
Vallisneria spiralis
Limnophila sessiliflora
Lysimachia nummularia
Nymphea lotus rood (lotusknol)
Heteranthera zosterifolia (Sterrenkruid)
Cabomba piauhyensis
Elodea/ Egeria densa (Waterpest)
Hygrophila difformis

Daarnaast heb ik zelf al:

Javavarens
Mos
Hygrophila corymbosa siamensis
Echinodorus soorten
Een cryptocoyne soort

Iets over het aquarium:
Het gaat om een Juwel Rio 240 met twee T5 TL lampen. Ik durf niet te zeggen welke want dit kan ik zo niet zien? De een is rood en de ander is blauw-achtig. (Nu bedenk ik mij meteen de vraag hoe lang dit moet branden en of het voldoende is?)

- Als bodem heb ik zwart zand van de H*rnb@ch.
- Het aquarium is gedecoreerd met stukken wortelhout en een aantal gladde keien.
- Er komen twee externe pompen onder. Een klein potfiltertje voor de stroming en een grote als hoofdmoter, een Eheim 3 professional.
- Het aquarium zal worden verwarmt met een externe verwarming. Een Hydor van 300 watt.

En mijn vissenbestand is (zit nog in mijn oude bak):

15 Diamantzalmen
6 Corydoras Trilineatus
Aantal garnaaltjes
Anatome Helena's

Graag hoor ik tips,trics, wat je zelf zou doen en of ik nog producten aan moet schaffen of juist niet moet gebruiken 😀

Welke producten ben je verder nog nodig dan naast de genoemde??
Je doelt denk ik op nitraat en fosfaat??
Wel dat kun je voor een paar euro in poedervorm kopen voor de EI en daar doe je vrij lang mee.
Die zakjes zitten ergens op zo n 3 a 4 euro per stuk dacht ik uit mn hoofd.

Hey Jessicapilon! Ik zag ook nog iets staan over sporenelementen in de beschreven artikelen, dus ik dacht, heb ik die wel? Maar dat zullen dan de kleibolletjes zijn of de Profito?

En inderdaad de nitraat en fosfaat, kalium en plantenvoeding zou ik missen als ik de EI methode zou volgen. Maar ik ben er dus nog niet uit wat voor mij het beste werkt. En aangezien ik al de indicatieplanten heb aangeschaft met daarnaast Profito, Easycarbo en kleibollen dacht ik dat het beter zou zijn om voor de natuurlijke wijze te gaan?

Of je de zakjes zelf mengt, of EasyLife producten gebruikt, maakt eigenlijk niets uit. Nitro en Fosfo zijn als poeder te krijgen en v��l goedkoper in gebruik. En in een zakje sporenelementen zitten ongeveer dezelfde stoffen als in Profito. Ook ijzer en zo zijn als poeders te krijgen. Voordeel van de poeders is dat je exact kunt doseren; met EasyLife weet ik niet precies hoeveel bijvoorbeeld je nitraatgehalte stijgt. Dus ik zou je voorraad op maken en dan overschakelen op de poeders ! Spaart echt tientallen euro's ! En als je de EI toe gaat passen hoef je zelfs geen meetsetjes meer aan te schaffen.

Oke bedankt Crash Cowboy!

Dan maak ik de Profito en Easycarbo eerst op
En dan bestel ik daarna dit:

benodigdheden.jpg

Kan ik dan met deze producten de EI methode uitvoeren?

Crash Cowboy zei:
Of je de zakjes zelf mengt, of EasyLife producten gebruikt, maakt eigenlijk niets uit. Nitro en Fosfo zijn als poeder te krijgen en v��l goedkoper in gebruik. En in een zakje sporenelementen zitten ongeveer dezelfde stoffen als in Profito. Ook ijzer en zo zijn als poeders te krijgen. Voordeel van de poeders is dat je exact kunt doseren; met EasyLife weet ik niet precies hoeveel bijvoorbeeld je nitraatgehalte stijgt. Dus ik zou je voorraad op maken en dan overschakelen op de poeders ! Spaart echt tientallen euro's ! En als je de EI toe gaat passen hoef je zelfs geen meetsetjes meer aan te schaffen.

Waarom weet je niet precies met hoeveel je nitraat gehalte stijgt als je easylife nitro gebruikt ?

Er staat toch gewoon aangegeven hoeveel ml je moet toevoegen om een bepaald aantal mg nitraat te krijgen ?

KevinK zei:
Crash Cowboy zei:

Waarom weet je niet precies met hoeveel je nitraat gehalte stijgt als je easylife nitro gebruikt ?

Er staat toch gewoon aangegeven hoeveel ml je moet toevoegen om een bepaald aantal mg nitraat te krijgen ?
Klopt, vergissing. Omrekenen tussen poeders en EasyLife is lastig. Sorry !

Crash Cowboy zei:
KevinK zei:
Crash Cowboy zei:

Klopt, vergissing. Omrekenen tussen poeders en EasyLife is lastig. Sorry !

denk al mis ik iets haha. maar snap nu wat je bedoel. 😛

Als je kaliumnitraat en kaliumfosfaat toevoegd dmv poeders dan is eigenlijk de kalium verder niet nodig hoor.
dat gebruik ik verder ook niet.

Jessicapilon, met kaliumnitraat en kaliumfosfaat bedoel je de nitraat en fosfaat uit het lijstje die ik als afbeelding heb bijgevoegd?

Ja klopt hoor. de aparte kalium is in de regel niet nodig omdat in die 2 andere ook al kalium zit namelijk.

Overigens van harte gefeliciteerd met je verjaardag.

Oke!

Bedankt voor de felicitatie!! 😀

Een van de belangrijkste factoren van de EI is het co2 gehalte.
Dus als je nog geen CO2-installatie hebt, zou ik daar mee beginnen.

Easy carbo is een chemisch goedje en het tegenovergestelde van de natuurlijke methode.
Als je het wil gebruiken, moet je er rekening mee houden dat sommige planten er niet goed tegen kunnen.

Dat is inderdaad een hele belangrijke daar de co2 mede de groeisnelheid bepaalt.

Nu kun je ook de EI doen zonder co2 maar daar hebben we het in een ander topic al over gehad dacht ik 😉 .

Is het niet zo dat je bij aquabemesting kno3 en kh2po4 en csm-b (sporenelementen) nodig hebt en dat je daarmee alles besteld hebt wat nodig is?
Als je dan ook nog CO2 voldoende toevoegt je helemaal alle ingredi�nten hebt voor een gezonde plantenbak?

En als ik het helemaal goed heb, kun je nu 2 flessen ( de micro en de Makro) vullen met poeders en een weekschema samenstellen...

Maar ik wil geen reclame maken, dus,....festal is ook goed!

Easy carbo zou aanvullend gebruikt kunnen worden, maar is geen vervanging.
Gooi dit nooit puur op je valisneria, want dat vind hij niet leuk en verslijmd....

Als de eerste regel in dit verhaal niet klopt, moet iemand het echt ff zeggen,...
Zo doe ik het nu namelijk!

In principe wel ja. Licht bepaald ook de groeisnelheid verder.
Soms is wat extra kalium of magnesium nodig maar in de regel werk je met 3 flesjes.
Een fles met nitraat, fosfaat en plantenvoeding (csm+b).
Meer voeg ik ook niet toe hier. Ja ik doseer co2 nog.

De opzet van de EI is in feite om wel met co2 te werken en hierdoor een mooie plantenbak te verkrijgen echter kan het ook zonder co2 maar dan zal de groei veeeeel minder zijn.
Als je de genoemde stoffen in een bak toevoegd zonder co2 dan kan dat best om zo tekorten te voorkomen.
Let wel op dat bij veel of lange belichting er dan een co2 tekort kan ontstaan dus zorg er dan voor dat je niet veel/lang belicht. Meestal is uur voldoende.

Hoeveel uur? 🙂

Sorry van de tikfout. Ik denk rond de 8 uur. Dat heb ik hier ook.
Meer mag natuurlijk maar met T5 zit je dan denk ik aan de veilige kant omdat je ook geen co2 gebruikt.
Ik heb ook T5 en in de tijd dat ik geen co2 gebruikte bemerkte ik dat je snel algen krijgt omdat er meer vraag is dan aanwezig is in de bak.
Dat kun je dan voorkomen door niet teveel/ te lang te belichten. Veel drijvers is ook een optie natuurlijk. Het is even proberen wat in jou bak een goede belichting is zonder de co2.

Toppie! Bedankt voor alle info tot nu toe jongens 😀

Waarom zegt niemand dat ze dan geen flesjes moet hebben , zoals op de afbeelding van de topic starter..

maar de zakjes met poeder 🙂

Iedreeen goed nieuwjaar gewenst!

Of de flesjes of de zakjes worden gebruikt maakt niet zoveel uit verder.
Wel is het zo dat in de flesjes gaan kalium zit maar dat moet voldoende in de vloeibare plantenbemesting zitten is mij verteld.

Verder jij ook een heel gelukkig 2015 alvast.

Angelawiersma17 zei:
Kan ik dan met deze producten de EI methode uitvoeren?

Als je de kant-en-klaar producten besteld, heb je geen weegschaal meer nodig.

Dat is wel een voordeel die Tom noemt.
Je zult dan even moeten navragen hoeveel je moet toedienen om bv 20/2 te verkrijgen op 100 liter.
Dat staat dacht ik niet op de fles, maar dat zie je snel genoeg.

Ik ben hier ook even voor aan het kijken. Heb op dit moment in mijn winkelwagen zitten:

Fosfaat
Nitraat
Kalium
plantenvoeding

Alles vloeibaar.

Nu heb ook ik geen CO2 systeem en zat ik te denken of het verstandig is om ook Aquacarbo er bij te bestellen om de groei van de planten te bevorderen.

Als je geen co2 hebt kun je daar carbo bij gaan gebruiken.
Vloeibaar is ook prima hoor.
Persoonlijk vind ik de kleibollenmix ook wel een aanrader omdat de moerasplanten dat waarderen en het dan goedkoper is dan de kant en klare kleibollen.

ik heb al kleibollen bij mijn planten, maar zal dan ook de carbo aanschaffen. dus kleibollenmix heb ik nietmeer nodig.

Kleibollen werken wel uit hoor na verloop van tijd 😉

ja, dat weet ik.. maar heb er nog meer dan genoeg!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan