Wat is er nieuw

planten "bubbelen"

Merethe

Well-known member
Lid geworden
23 oktober 2013
Leeftijd
30
Ik gebruik bioCO2 in mijn aquarium (niet ideaal, maar studentenbudget).
Ik heb zo'n CO2 indicator hangen en die was nog wat aan de lage kant dus sinds gisteren heb ik een 2e bioCO2 systeem aan de andere kant van de tank hangen.
Sinds vanmiddag merk ik dat een groot deel van mijn planten grote hoeveelheid bubbels produceren. De CO2 indicator is nu continu lichtgroen. Als een van de vissen de javavaren aantikt komt er echt een "regen" van belletjes vanaf. De Co2 systemen hangen in de hoeken van het aquarium dus de belletjes blijven niet onder deze planten hangen. Zijn de belletjes van de planten zuurstof? En is het normaal dat de planten zo "bubbelen"?

Ahh ik dacht al dat het misschien zuurstof was maar ik had niet verwacht dat het in zo'n grote hoeveelheid zou komen 😛 het ziet er inderdaad zo uit op de foto.
Maar als het dan inderdaad teveel zuurstof productie is, wat dan? want als ik de CO2 weer weghaal dan heb ik daar weer een tekort aan...

Leuk, nog een bio-co2 gebruiker. Wij gebruiken het ook en naar tevredenheid.

Dat er bellen ontstaan aan de planten is een min of meer normaal verschijnsel, of kan dat zijn.

Wat me opvalt is dat je vrij snel naar een lichtgroene checker bent gegaan. Bio-co2 zet je gedurende de nacht (doorgaans) niet uit. Let wel op of je niet richting geel (te hoog co2 in de meeste gevallen) gaat.

Verder heb je het over een javavaren, welke je vaak plaatst bij wat minder licht. Is het voor jouw planten nodig dat je zo hoog met de co2 gaat zitten? Zijn je planten afgestemd op je verlichting en op elkaar?

Ik heb wel eens eerder bellen gehad bij cabomba maar nog nooit zoveel als nu dus vandaar dat ik verbaasd was.

Wat me opvalt is dat je vrij snel naar een lichtgroene checker bent gegaan. Bio-co2 zet je gedurende de nacht (doorgaans) niet uit. Let wel op of je niet richting geel (te hoog co2 in de meeste gevallen) gaat.

Klopt ik moet even goed in de gaten gaan houden wat hij vanavond gaat doen. het licht staat nu net uit dus ik heb een aantal uur om te kijken hoe het gaat in het donker. Bij teveel kan ik hem altijd even eruit halen natuurlijk.

Verder heb je het over een javavaren, welke je vaak plaatst bij wat minder licht. Is het voor jouw planten nodig dat je zo hoog met de co2 gaat zitten? Zijn je planten afgestemd op je verlichting en op elkaar?

Mijn javavaren stond ooit een stuk donkerder maar is enorm gegroeid en haalt nu bijna het oppervlak dus krijgt volop licht, maar lijkt het niet heel zwaar te hebben. Ik heb hem gelijmd dus hij kan niet even gauw naar een ander plekje. Mijn bak is nogal vol beplant en ik vermoed dat de vraag naar CO2 wel hoog is. Ik heb er wel op gelet dat anubias bijvoorbeeld in de schaduw staan van de grotere planten en dat de rode planten juist licht staan. Op zich doen mijn planten het ook wel goed.

Ik heb wel eens eerder bellen gehad bij cabomba maar nog nooit zoveel als nu dus vandaar dat ik verbaasd was.

Klopt ik moet even goed in de gaten gaan houden wat hij vanavond gaat doen. het licht staat nu net uit dus ik heb een aantal uur om te kijken hoe het gaat in het donker. Bij teveel kan ik hem altijd even eruit halen natuurlijk.

Mijn javavaren stond ooit een stuk donkerder maar is enorm gegroeid en haalt nu bijna het oppervlak dus krijgt volop licht, maar lijkt het niet heel zwaar te hebben. Ik heb hem gelijmd dus hij kan niet even gauw naar een ander plekje. Mijn bak is nogal vol beplant en ik vermoed dat de vraag naar CO2 wel hoog is. Ik heb er wel op gelet dat anubias bijvoorbeeld in de schaduw staan van de grotere planten en dat de rode planten juist licht staan. Op zich doen mijn planten het ook wel goed.

Dat klinkt voor mij alsof je alles onder controle hebt met de planten 🙂
Niet iedereen denkt daar aan bij het inrichten van de bak, vandaar mijn vraag.

Ik ben benieuwd hoe de bio-co2 je gaat bevallen. Veel plezier met je bak 🙂

Dat klinkt voor mij alsof je alles onder controle hebt met de planten 🙂
Niet iedereen denkt daar aan bij het inrichten van de bak, vandaar mijn vraag.

Ik ben benieuwd hoe de bio-co2 je gaat bevallen. Veel plezier met je bak 🙂
Ik heb het ook moeten leren met vallen en opstaan 😉 Maar dit is onderhand mijn derde aquarium en ik blijf me toch nog steeds over dingen verbazen haha

Javavaren heeft zover ik merk een grote tolerantie en doe het ook goed met wat meer licht en ook hier zit het tegen het oppervlak aan maar daar doet ie het niet minder om.

Het is inderdaad simpelweg zuurstofproductie. En als de zuurstof niet direct opgelost kan worden in het water (bijvoorbeeld als het water lokaal verzadigd is met zuurstof) zal de zuurstof als gas ontsnappen. Dat is dus volkomen normaal.
Bij een slechte doorstroming zul je meer bellen krijgen, omdat de zuurstof lokaal meer ophoopt.

Maar al met al gewoon goed nieuws!

Op zich is het helemaal niet erg dat je Javavaren in het volle licht staat. Over het algemeen wordt vaak gedacht dat deze plant weinig licht moet hebben maar de plant houdt juist van een gemiddelde lichtsterkte maar kent een grote tolerantie. Ze neigt eigenlijk dus meer naar gemiddeld en iets meer als andersom. Dat geldt niet voor je Anubias, dat is een langzaam groeier die beslist een beschaduwde plek nodig is zoals je ook zelf al aangeeft.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan