Wat is er nieuw

Planten doen het slecht

Douwe

Member
Lid geworden
2 november 2024
Leeftijd
46
Goedemiddag,

Ik heb een 60 liter aquarium met co2 en ik geef bijna dagelijks planted box all in one voeding. In de bodem heb ik nutri caps planten voeding.

Mijn planten verliezen steeds meer blad bij begin van de stengels. Te weinig licht misschien?? De eheim juwel heeft standaard 1 led balkje

Bijlagen

• IMG_9352.jpeg
    IMG_9352.jpeg
    1.6 MB · Weergaven: 39
  • IMG_9353.jpeg
    IMG_9353.jpeg
    1.6 MB · Weergaven: 37
Te weinig licht herken je doordat dan de onderste blaadjes als eerste afsterven. Die krijgen het minste licht. Dus ja, dat zou goed kunnen.

Ben het met Ronald eens en de oudere 60cm bakjes met T5/8 hebben niet echt veel lumen.

Waarschijnlijk te weinig voor je plantenkeuze. Idd de onderste blaadje sterven als eerste af, en de lengte van de stengel tussen de blaadjes is lang. Zorg voor meer licht of kies planten uit die met minder licht kunnen groeien.

Ik heb wel de indruk dat genoeg voeding er wel voor zorgt dat het met iets minder licht ok werkt. Maar helemaal voorkomen doe je het niet. Ik heb ook weinig licht en zie hetzelfde.
1000025234.jpg

Hier ook goed te zien.

Iemand een idee welke led lamp qua kleur wenselijk is, naast de standaard juwel led lamp? Er is mogelijkheid om er nog 1 naast te plaatsen

Om welke bak gaat het en hoeveel lumen heb je nu?

Dit heeft in mijn optiek niets met belichting te doen.
Het is een normaal verschijnsel dat het onderste blad slechter gaat worden na verloop van tijd.
Maar jouw planten krijgen zo te zien genoeg licht aan de onderkant. Zeker met licht gekleurd grind omdat dit enigszins reflecteert.

geef eens wat meer info: hoelang draait je bak, waterwaarden zoals PO4, NO3 en Fe, belichtingstijd en hoe voeg je de CO2 toe

Ja ik snap het ff niet want op de foto in de startpost is de bodem donker en oogt het licht niet veel. Of mis ik iets?

Ik heb wel de indruk dat genoeg voeding er wel voor zorgt dat het met iets minder licht ok werkt. Maar helemaal voorkomen doe je het niet. Ik heb ook weinig licht en zie hetzelfde.
Bekijk bijlage 383325
Hier ook goed te zien.
Maar ik merk hier dan ook op dat de verhouding lichtsterkte/CO2 niet optimaal is. (Baardalg...)

De belichting van TS speelt hier mede wel een rol maar het begint bij de plantenkeus. Zo merkt ik een half vergane Alternanthera op die nu eenmaal veel licht vraagt en daarnaast ook niet vies is van een hoger CO2 level. Ook z'n Hygrophila wil niet altijd een hoge lichtsterkte maar om een gedrongen vorm te krijgen met bladeren ook onderin wil het licht maar deze plant vraagt ook altijd een voedselrijke bodem! Eigenlijk probeer ik hier aan te geven; weet wat je plantenkeus vraagt, qua lichtsterkte én voeding, om überhaupt goed te kunnen groeien. En bovendien heb ik qua hardware de mogelijkheid om mijn plantenkeus te houden?

Aha dus Ronald gooit roet in het eten en de bodem is dus wel donker :DD :DD

Volgens mij zit er in de juwel primo 70 standaard een novolux 60. 624 lumen als ik de juiste vind online. Vermoed standaard de white

Deze zit origineel in mijn primo 70:

20250104_154013.jpg

Staat er onder 24v 8w niet dat hij 550 lumen is?

Is bij mij genoeg om de boel mooi groen te houden iig:

Ik zou een ander lampje gebruiken minimaal 20watt en zelfs 30watt met je drijfplantjes

Drijfplantjes zijn er in gegaan omdat de groene versie van de rotala rood begon te kleuren.

Maar @TS: Hoe is de staat van je bodem? als je daar met je hand doorheen woelt, komen er dan belletjes uit?

Is het slim om 2 novolux white boven de bak te hangen. Of combineren met een andere kleur lamp

Planten hebben het meeste baat bij verlichting van ongeveer 4000-5500 kelvin. De lichtsterkte die je nodig hebt hangt af van het plantenbestand dat je hebt, of het plantenbestand dat je graag zou willen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan