Wat is er nieuw

Planten gaan niet goed.

Sem

Member
Lid geworden
15 februari 2024
Beste lezers,

Mijn juwel rio 180 draait nu 6 weken. Echter groeien nog niet alle planten even goed. Vooral de anubias planten lijken het erg zwaar te hebben. En heb vooral last van puntalg.

Ik maak gebruik van een oase thermo 350 en een CO2 installatie die nu op 22 bellen per minuut zit.

Hebben jullie tips wat ik beter kan doen?

Waterwaardes:

PH: 6

KH: 5

NO3: 10

PO4: 5

Nitraat en fosfaat voeg ik wekelijks toe, omdat deze redelijk snel omlaag gaan tot nu toe.

Bijlagen

• IMG_8019.jpeg
    IMG_8019.jpeg
    2.8 MB · Weergaven: 27
  • IMG_8020.jpeg
    IMG_8020.jpeg
    2 MB · Weergaven: 25
  • IMG_8022.jpeg
    IMG_8022.jpeg
    1.9 MB · Weergaven: 22
  • IMG_8023.jpeg
    IMG_8023.jpeg
    1.7 MB · Weergaven: 24
We hebben toch iets meer info nodig Sem om je beter te helpen

- heb je dat gemeten met een druppeltest of teststrip?
- Hoe kom je aan dat zachte water; komt dat uit de kraan of is het osmose?
- Hoe heb je de bodem opgebouwd
- Welke belichting gebruik je en op hoeveel % intensiteit draait ie?
- Kleur van je dropchecker?

Met deze waarden zouden je vissen luchthappen want dat zou mega veel co2 zijn. Om de co2 vast te stellen kun je het beste een dropchecker kopen. Of je moet iets gebruiken om de waarden te verlagen.

We hebben toch iets meer info nodig Sem om je beter te helpen

- heb je dat gemeten met een druppeltest of teststrip?
- Hoe kom je aan dat zachte water; komt dat uit de kraan of is het osmose?
- Hoe heb je de bodem opgebouwd
- Welke belichting gebruik je en op hoeveel % intensiteit draait ie?
- Kleur van je dropchecker?
Ik heb alles gemeten met een druppeltest.
Ik gebruik geen osmose. Misschien verkeerd opgeschreven, ga het morgen opnieuw meten voor de zekerheid.
Bodem is enkel filterzand.
Belichting is de standaard van Juwel, niet dimbaar.
Kleur van de drop checker is donker groen.

Met deze waarden zouden je vissen luchthappen want dat zou mega veel co2 zijn. Om de co2 vast te stellen kun je het beste een dropchecker kopen. Of je moet iets gebruiken om de waarden te verlagen.
Misschien verkeerd opgeschreven, zal het morgen eens opnieuw meten voor de zekerheid. Ik gebruik een dropchecker, deze is donker groen.

Een kh van 5 is wat mij betreft een normale waarde. Ik denk dat de kh waarde wel goed is gemeten, maar mogelijk de ph waarde niet.
Of er is iets anders dat het water verzuurd.

En ik zou een All In One plantenvoedingstof gaan gebruiken. Want alleen nitraat en fosfaat is niet voldoende. En ik zou een voedingsbodem overwegen, en dit mengen met het bodemzand wat je al hebt. Ik heb zelf de voedingsbodem Tropica aquasoil, en ik heb sindsdien bijna geen algen meer. Als de planten met het vele licht van de juwel standaard lamp niet genoeg voedingsstoffen krijgen dan kwijnen ze weg. Die juwel standaard lamp is helaas niet ideaal.

Balen van je valse start. Wat ik zou doen?
- Dropchecker kopen en net zo lang de CO2 verhogen tot deze lime groen is. Denk dat je dan al wel over de 100 bellen per minuut gaat. Met 22 zit je sowieso veel te laag nu,
- Heel veel voeding bij je planten in het substraat steken, behalve bij de snelgroeiende stengelplanten. Bijvoorbeeld zelfgemaakte kleibolletjes van aquariumbemesting.nl
- Een volwaardige vloeibare plantenvoeding regelmatig toevoegen. Kan bij dezelfde firma aangeschaft worden, is niet duur als je dit ook zelf mengt (Tenso).
- Als je nog de Daylight lamp van Juwel erin hebt zitten; Eruit halen en vervangen voor een 2e Nature of een Colour. Ik zou Colour doen. Geeft minder fel licht en laat kleuren mooier uitkomen.

Misschien verkeerd opgeschreven, zal het morgen eens opnieuw meten voor de zekerheid. Ik gebruik een dropchecker, deze is donker groen.
Donker groen geeft al weinig co2 aan en je moet richting een lichtgroene dc.

Een kh van 5 is wat mij betreft een normale waarde. Ik denk dat de kh waarde wel goed is gemeten, maar mogelijk de ph waarde niet.

En ik zou een All In One plantenvoedingstof gaan gebruiken. Want alleen nitraat en fosfaat is niet voldoende. En ik zou een voedingsbodem overwegen, en dit mengen met het bodemzand wat je al hebt. Ik heb zelf de voedingsbodem Tropica aquasoil, en ik heb sindsdien bijna geen algen meer. Als de planten met het vele licht van de juwel standaard lamp niet genoeg voedingsstoffen krijgen dan kwijnen ze weg. Die juwel standaard lamp is helaas niet ideaal.

Balen van je valse start. Wat ik zou doen?
- Dropchecker kopen en net zo lang de CO2 verhogen tot deze lime groen is. Denk dat je dan al wel over de 100 bellen per minuut gaat. Met 22 zit je sowieso veel te laag nu,
- Heel veel voeding bij je planten in het substraat steken, behalve bij de snelgroeiende stengelplanten. Bijvoorbeeld zelfgemaakte kleibolletjes van aquariumbemesting.nl
- Een volwaardige vloeibare plantenvoeding regelmatig toevoegen. Kan bij dezelfde firma aangeschaft worden, is niet duur als je dit ook zelf mengt (Tenso).
- Als je nog de Daylight lamp van Juwel erin hebt zitten; Eruit halen en vervangen voor een 2e Nature of een Colour. Ik zou Colour doen. Geeft minder fel licht en laat kleuren mooier uitkomen.

Donker groen geeft al weinig co2 aan en je moet richting een lichtgroene dc.
Een dropchecker hangt erin. Maar is het echt noodzakelijk om de CO2 met zoveel bellen verhogen? Want er zijn toch ook genoeg mensen die geen CO2 gebruiken en wel een goede plantengroei hebben? Ik dacht zelf dat ieder beetje CO2 wat je extra toevoegt, mooi meegenomen is🙈 Of moet je dat dan gelijk maximaliseren? En ik vind zelf de huidige juwel lamp niet perce heel fel. Ik heb door de drijfplanten al enkele donkere hoeken. Maar als het beter is voor de planten, moet ik deze misschien toch maar vervangen.

Een dropchecker hangt erin. Maar is het echt noodzakelijk om de CO2 met zoveel bellen verhogen? Want er zijn toch ook genoeg mensen die geen CO2 gebruiken en wel een goede plantengroei hebben? Ik dacht zelf dat ieder beetje CO2 wat je extra toevoegt, mooi meegenomen is🙈 Of moet je dat dan gelijk maximaliseren? En ik vind zelf de huidige juwel lamp niet perce heel fel. Ik heb door de drijfplanten al enkele donkere hoeken. Maar als het beter is voor de planten, moet ik deze misschien toch maar vervangen.
Wat je schrijft over co2 klopt denk ik wel. Er zijn genoeg mensen die geen co2 hebben. Voor jouw planten is veel co2 misschien niet eens nodig.

Als je niet te veel geld wilt uitgeven zou ik eerst eens alleen een All In One plantenvoeding proberen. Ik heb die van het merk Planted Box, en die koop ik online.

Het te veel aan licht uit de lamp kun je inderdaad op lossen met drijfplanten. Dus dat is ook al een goede oplossing.

Ik heb zelf iets minder goede ervaring met klei bollen. Ik gebruik deze daarom niet meer. Root taps is voor mij een goed alternatief.

Soms heeft men geen of weinig co2 en dat kan als je hele makkelijke planten hebt en erg weinig licht waardoor de vraag naar voeding laag is.

Staan die anubias planten niet gewoon te veel in het licht? Daar houden ze niet zo van.

Als de rest van je planten goed gaat zou ik me alleen op de anubias richten door m te verplaatsen naar een schaduw plek en de rest eerst laten voor wat t is..

Je hebt idd veel drijfgroen, dat scheelt zeker.
Maar als je de CO2 beschikbaar hebt dan zou ik all-inn gaan, anders kun je het net zo goed eraf halen. Met 22 bellen kom je nergens op dit formaat bak. En dan ook direct zorgen voor voldoende overige voeding in de bodem en waterkolom.
Het is een samenloop van omstandigheden die voor problemen zorgen, niets staat op zich.

NPK deze hou je meetbaar .
Sporenelementen 100 tot 200% weekdosis.
Co2 afhankelijk van plantenbestand is meestal groene kleur dropchecker voldoende.
Watt en hoelang verlicht je?
Misschien foute plantenkeuze?
Foto van de planten in problemen.

Volgens mij zijn de foto s in de startpost wel duidelijk Rinzo.

Staan die anubias planten niet gewoon te veel in het licht? Daar houden ze niet zo van.

Als de rest van je planten goed gaat zou ik me alleen op de anubias richten door m te verplaatsen naar een schaduw plek en de rest eerst laten voor wat t is..
Boven de anubias drijven wel wat drijfplanten. En een aantal andere planten groeien ook niet goed. En verplaatsen word denk ik moeilijk aangezien ze op het hout zijn gebonden….

Je hebt idd veel drijfgroen, dat scheelt zeker.
Maar als je de CO2 beschikbaar hebt dan zou ik all-inn gaan, anders kun je het net zo goed eraf halen. Met 22 bellen kom je nergens op dit formaat bak. En dan ook direct zorgen voor voldoende overige voeding in de bodem en waterkolom.
Het is een samenloop van omstandigheden die voor problemen zorgen, niets staat op zich.
Oke, dan zal ik de co2 eens verhogen. Ik voeg trouwens wel profito toe wekelijks. Maar puntalg op de anubias, kan toch ook een teken zijn van een onbelans in de co2 en fosfaat?

Volgens mij zijn de foto s in de startpost wel duidelijk Rinzo.
Ai van me.
Als het enkel de oudere groei is zou ik me er geen zorgen om maken.(je weet nooit hoe de groei omstandigheden voor die planten in je bak staan)
Het zijn de nieuwe verse bladeren die algarm en gezond horen te groeien.

Het is goed te weten wat planten vragen voor een goede groei. M.a.w. het uitgangspunt moet de groeivraag van je planten zijn. Je planten vragen een bepaalde lichtsterkte om te groeien en die lichtsterkte geeft dan ook de groeisnelheid aan met daaraan gekoppeld de vraag naar voeding. En onder voeding valt dan ook CO2. Merk de volgorde op die in deze denkwijze zit! Nu doen we dus even een stap terug; niet elke plant vraagt om dezelfde lichtsterkte! Met name Anubias is een "langzaam groeier" die dan ook het liefst op een sterk beschaduwde plaats staat! Dus je zou goed moeten kijken of je een dergelijke plek in je bak hebt of zou moeten creëren. We merkten al op dat je lichtsterkte een groeisnelheid creëert met een voedingsvraag als gevolg. Het zou dus kunnen dat je planten een tekort aan CO2, een belangrijk onderdeel van plantenvoeding, hebben t.o.v. van je lichtsterkte om hun groeisnelheid te kunnen handhaven. Dat gemis uit zich onder meer doordat de plantengroei stagneert en algen, in dit geval groene puntalg, de kans geeft. Waardoor een gezonde plantengroei nog meer wordt tegen gehouden. Gezonde planten zijn namelijk de beste afweer tegen alg in z'n algemeenheid. En ook de beste verklikkers om aan te geven dat er iets mis is in je bak. Hopelijk heb je iets aan deze reactie. Veel succes!

Oke, dan zal ik de co2 eens verhogen. Ik voeg trouwens wel profito toe wekelijks. Maar puntalg op de anubias, kan toch ook een teken zijn van een onbelans in de co2 en fosfaat?
Heb geen verstand van puntalg. Maar het is in mijn ogen vrij simpel.
De basis is een goede voeding in de bodem. De hoeveelheid voeding in de waterkolom stem je proefondervindelijk af op je lichtsterkte en die is met standaard Juwel buizen vrij fors. Je drijfplanten verbruiken ook veel voeding!
Met de CO2 gewoon maximaal gaan, dit kun je de planten nooit teveel geven, wel te weinig als je veel licht hebt. Wel je dropchecker niet geel laten worden, dan gaan je vissen dood. Limegroen is prima.

• Leuk
Waarderingen: Sem
Nee, de onbalans zit dan eerder in de lichtsterkte vs CO2! Zie hiervoor ook mijn voorgaande bericht. Natuurlijk kan er wel te weinig fosfaat in je bak zitten en er is ook een relatie nitraat vs fosfaat te noemen. En de waterkwaliteit KH heeft een binding met CO2. Eigenlijk kan ik nog beter zeggen dat alles in een aquarium gerelateerd is aan elkaar. Maar in dit geval; puntalg problemen hebben te maken met de verhouding lichtsterkte die de vraag naar voeding waaronder CO2 bepaald.

Het is goed te weten wat planten vragen voor een goede groei. M.a.w. het uitgangspunt moet de groeivraag van je planten zijn. Je planten vragen een bepaalde lichtsterkte om te groeien en die lichtsterkte geeft dan ook de groeisnelheid aan met daaraan gekoppeld de vraag naar voeding. En onder voeding valt dan ook CO2. Merk de volgorde op die in deze denkwijze zit! Nu doen we dus even een stap terug; niet elke plant vraagt om dezelfde lichtsterkte! Met name Anubias is een "langzaam groeier" die dan ook het liefst op een sterk beschaduwde plaats staat! Dus je zou goed moeten kijken of je een dergelijke plek in je bak hebt of zou moeten creëren. We merkten al op dat je lichtsterkte een groeisnelheid creëert met een voedingsvraag als gevolg. Het zou dus kunnen dat je planten een tekort aan CO2, een belangrijk onderdeel van plantenvoeding, hebben t.o.v. van je lichtsterkte om hun groeisnelheid te kunnen handhaven. Dat gemis uit zich onder meer doordat de plantengroei stagneert en algen, in dit geval groene puntalg, de kans geeft. Waardoor een gezonde plantengroei nog meer wordt tegen gehouden. Gezonde planten zijn namelijk de beste afweer tegen alg in z'n algemeenheid. En ook de beste verklikkers om aan te geven dat er iets mis is in je bak. Hopelijk heb je iets aan deze reactie. Veel succes!
Hey, bedankt voor u uitgebreide reactie. Anubias is misschien een risico ja zo midden in de bak. Maar ondertussen groeien er veel drijvers boven. Heb de co2 bellen verhoogt naar 30 nu. Dus ga maar even afwachten weer, of dat verbetering brengt.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan