Wat is er nieuw

planten goed houden in tijdelijke bak

ultimate

Active member
Lid geworden
26 mei 2014
Goed ik hoop dat ik hem hier goed neer plaats anders mijn excuses maar ik zit met het volgende.

Mijn voorstel post staat Hier

Daarin staat dat het werkelijkheid gaat worden dat ik een tropisch aquarium krijg. Nu heb ik al een tweedehands juwel rio 180 gekocht compleet met inhoud erbij. De vissen heb ik al onder gebracht zo te lezen is in voorstel topic maar ik heb dus ook een bak met planten.
Deze heb ik nu een grote curve box staan waar ze bijna allemaal helemaal onder water staan in het overige van de bodem uit het aquarium. Nu is mijn vraag, planten staan nu dus in koud water, dit moet kunnen toch of moet het verwarmt blijven?
En wat moet ik verder doen om ze goed te houden zonder dat er alg in komt of dat de plant kapot gaat?

Ik kan er een lamp boven hangen zolang, daglicht lamp is voor tijdelijk voldoende?

Moet er een filter pomp bij in of is dagelijks iets water verversen voldoende?

moet er een beluchting pompje (bruissteen) erbij in hangen?

Wat kan ik het beste doen.

Je topic staat prima hier hoor 😉

Voor een paar dagen kan het zo prima zonder extra maatregelen maar moet niet te lang zijn natuurlijk.

Zoals naamgenoot John ook al aangeeft is dit voor enkele dagen geen probleem. Ik doe dat ook wel eens met overtollige drijfbamboe. Echter moet het niet al te lang duren want dan krijgen je planten er vaak wel een klap van.
Maar enkele dagen zal geen probleem zijn hoor.

Liggen bij weken lang los in de bak.
Ververs wel telkens het water voor voedings stoffen.

Ja los zou wel kunnen denk ik Bertus maar in een emmer of iets dergelijks zonder verwarming en licht is toch niet bevorderlijk denk ik.
De drijfbamboe wordt hier na een dag of 5 wel vrij lelijk hoor.
Maar ja de ene plant zal er beter tegen kunnen dan de andere plant.

Hoezo,zonder licht.
loop jij dan de hele dag in het donker?

Ik heb geen drijfbamboe,John.

Bertus zei:
Hoezo,zonder licht.
loop jij dan de hele dag in het donker?

Ik heb geen drijfbamboe,John.

Als de planten in zo n plasic box staan krijgen ze te weinig licht. Ik begreep dat er nu nog geen licht wordt gebruikt boven de planten.
Drijfbamboe is een leuke plant overigens hoor 😉

Ken ik niet,ga ik eens kijken.en/of kopen.
Verdorie, net bestelling binnen,van APO.

Bertus zei:
Ken ik niet,ga ik eens kijken.en/of kopen.
Verdorie, net bestelling binnen,van APO.

Ja die verkoopt ze en het is een mooie stengelplant zeg maar die heel erg lang kan worden en heel veel zijtakken krijgt. je kan hem heel gemakkelijk op lengte knippen en het groeit weer verder.
Ik vindt het een aanrader hoor.
Ook maakt het mooie lange wortels aan en als je die te lang vind dan knip je die ook heel eenvoudig op lengte. Makkelijke drijver dus.

Bedankt voor de reacties en fijn dat ik hem hier goed geplaatst heb.

Het is voor ongeveer twee/twee en halve week maar wil ze eigenlijk in die curve box weer zover hebben dat ze ook weer mooi schoon zijn.

Ik vind de kleur niet echt mooie groen, paar met dorre bladeren en net als of er stof op de planten ligt.

Ik zal morgen even een een foto plaatsen waar ik de planten nu zolang in heb staan en wat ik er eventueel aan zou kunnen doen om ze weer in top conditie proberen te krijgen.

Hierbij een aantal foto's, hopelijk kunnen jullie mij tips geven wat ik moet doen en hoe ik dit kan aanpakken want zo mooie zijn ze niet vind ik persoonlijk.

lxlGDuWz8Ch2oHLZU2J8mU0KGfmfdXmt.jpeg

Ze zitten dus in zn curve box

Ik hoop dat ik ze weer helemaal goed kan krijgen als ze straks in onze bak gaan, mits ze mooi en schoon zijn

Is best lang om ze zo te houden en twijfel of ze dat gaan redden,zo te zien zijn ze eigenlijk al niet in al te beste staat.
Is het geen optie om straks gewoon nieuwe planten te nemen?

Je moet een diepere bak nemen.
De helft is boven water.
Of meer water in doen.

Waarschijnlijk heeft het niet zo veel zin om dergelijke planten zo lang in een bak te zetten.
Je zou de planten eigenlijk binnen een week weer in de bak moeten zetten..

Bedankt voor de reacties weer. Ik denk dat ik inderdaad toch maar over ga op nieuwe planten straks om gelijk goed te doen anders word het goedkoop is duur koop ben ik bang voor.

Ik zal de bak tot de rand toe vullen en zien of ze het vol houden dan kan ik altijd nog bekijken 😉

Klopt .. Indien je het echt lowtech wilt doen,
kun je het beste voor bepaalde soorten kiezen..
Zo zou je bijvoorbeeld eens kunnen zoeken op de naam guppengras of najas.

Zijn zat stekken van een hoop planten enkel tegen verzendkosten te krijgen hier via het forum.
Regelmatig bij aangeboden kijken of een oproepje doen bv.

hangt een af van het soort planten sommige kunnen er heel goed tegen anderen niet
sterker nog heb door omstandigheden planten een zes tal weken in een speciekuip laten staan met zonder er maar ook wat aan te doen
zonder verwarming of lucht steen gewoon in de slaapkamer
planten deden/doen het prima sterker nog sommige platen kwamen er mooier uit als dat ze in de bak zaten
kortom gewoon proberen zou ik zeggen
stonden wel in het oude water uit de bak
en vergeet niet dat de planten die we gebruiken ook gewoon gekweekt worden in koud water

groet

jaap

Inderdaad ik zal eens opzoek gaan. Tot heden zitten nog steeds de planten in de bak alleen tot aan de rand gevuld (ze staan trouwens wel in de voeding bodem en water van het aquarium)
Alleen duurt het allemaal iets langer want de interne pomp had vorige eigenaar naar links geplaatst maar heb ik nu weer terug geplaatst naar originele plaats. Zit al een goeie 24 uur dus bijna spoelen.

Inderdaad ik heb toevallig ergens iets over gelezen dat het op koud water gekweekt word en of ook boven water , geloof dat het hier ergens een artikel over was 😉

Word vervolgt 🙂

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan