Wat is er nieuw

Planten groei perfectioneren.

Tiemo2203

Active member
Lid geworden
27 oktober 2016
Leeftijd
26
  • Welke planten betreft het?
    Het gaat om Vallisneria, cryptocoryne undulata, anubias ( 1 grote en een nano variant) en Ludwigia repens.
  • Hoe lang staan je planten al in het aquarium? En hoe lang heb je het probleem al?
    Alle planten staan al ruim een jaar in me bak, uitzondering voor de ludwigia repens deze heb ik sinds 3 maanden.
  • Heb je een voedingsbodem? Zo ja, hoe oud is deze?
    Ik heb een turf bodem toegevoegd aan me bak dit is zo'n 2 jaar geleden bij het opstarten, voor de rest is de bodem van zand.

Mijn bak is 60x40x40 en er hangt een philips T8 TL-buis van 15Watt boven, deze staat gemiddeld 10 uur per dag aan. De temperatuur in me bak is altijd 25/26 graden, ik ververs mijn water ongeveer 1x per 2 weken voor 1/3.
    Ik voeg gewoon kraanwater toe. De stroming in mijn bak is niet bijzonder, ik heb een Superfish Aquaflow 100 en dat is de enige stromingsbron in me bak. Verder heb ik op me kienhout hier en daar wat draadalg
    (Hoogstwaarschijnlijk door gebrek aan CO2).

Wat ik wil gaan doen is beginnen met Bio CO2 en dan een omgekeerd bakje, ik heb al bereking gemaakt hoe groot etc.
    Verder wil ik root-taps gaan maken, en bij de winkel een flesje met ijzer kopen.
    Bij de CO2 bemesting wil ik zo'n bolletje halen die blauw en groen kleurt om het CO2 gehalte te meten.

Als ik dit voor elkaar heb, zou ik dan voldoende voeding licht en CO2 hebben voor mijn planten?

Groetjes Tiemo

Ik heb hier een aantal bakjes van 60cm met hetzelfde aan licht en voeg alleen wat plantenvoeding toe. Met dat licht zal de groei nooit zo snel zijn en is de vraag naar voeding ook gering. Ik heb dan ook de Aquaflow 100 erin draaien. Het licht is hier zo n 9 uur aan. Wel heb ik aan het oppervlak zo n 30% aan drijvers.
Jij zou co2 kunnen nemen maar dan is de kans reëel dat de vraag naar voeding gaat stijgen en dan moet je ook voldoende no3 en po4 voorhanden hebben. Ik voeg ook geen extra ijzer toe. Zelf zou ik in jouw geval bodemcapsules gaan gebruiken en wat drijvers aan het oppervlak. Die draadalg zal vast door weinig co2 komen maar met wat drijvers erin denk ik dat dit wel zal weggaan. Het hout waarop dit zit zou ik schoonboenen onder de kraan.

Zoals ik al zei kun je prima bio co2 gaan gebruiken maar dan moet je er wel voor zorgen dat je geen tekorten gaat krijgen bij andere voedingsstoffen.

Ja daarom wil ik ook root taps gaan gebruiken, dat zijn een soort capsules met daarin macro voedingstoffen, voor de rest ga ik niet mijn hele verlichting ombouwen, eventueel kijken of ik een 20+ watt tl buis kan kopen voor meer licht.

Daarvoor kun je lid Backplay een pb sturen. dan heb je er ik dacht 30 voor 5 euro.

Dit zijn ze dus:

Bodemcapsules: 30 stuks = 5euro
Voedingscapsules voor planten met een groot wortelgestel.
Bevat alle macro en micro elementen voor een goede plantengroei.
Geeft de voedingsstoffen geleidelijk af.
Samenstelling:
Stikstof, Fosfor, Kalium, Magnesium, Ijzer, Mangaan, Calcium, Boor, Zink, Koper,
Molybdenum.
Gebruik:
1 x om de 6 maanden zo diep mogelijk in de bodem, bij de plantenwortels steken

dat is wel een goede koop heel erg bedankt voor je reactie

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan