Wat is er nieuw

Planten groeien goed, maar..

Patr!ck

Well-known member
Lid geworden
25 februari 2020
Leeftijd
35
Avond,

Nog steeds probeer ik mijn juwel rio 180 te fine tunen tot een mooie planten bak.
Nu zou ik mijn planten graag wat donkerder groen zien. Op het moment lijken ze nogal geelachtig / wit.
Dit doet mij dus denken dat ze niet voldoende voeding krijgen.
Terwijl ik voor mijn gevoel al vrij fors voeding doseer. (Maar goed zo lang heb ik er nog geen ervaring mee)
Iedere zondag doseer ik week hoeveelheid voeding volgens EI.
En vervolgens een week lang iedere dag profito.

Mijn waterwaardes;

pH 6.8
NO3 10mg/l
PO4 1mg/l
KH 6
GH 6

Mijn vragen aan jullie, wat kan het zijn en wat kan ik het beste doen?
Is het nog verantwoord om nog meer voeding te doseren?
Kan het met de standaard juwel led verlichting te maken hebben?
Of zijn deze kleuren dan toch plant eigen en moet ik het gewoon voor lief nemen?

Ik hoop dat het een beetje over komt via foto’s.

Bijlagen

• FC802ECB-A7B3-4434-AA75-547833B6ECB6.jpeg
    FC802ECB-A7B3-4434-AA75-547833B6ECB6.jpeg
    226.6 KB · Weergaven: 122
  • BD9C0DD2-7C7A-43C6-8516-5092F7F5DAB2.jpeg
    BD9C0DD2-7C7A-43C6-8516-5092F7F5DAB2.jpeg
    475.5 KB · Weergaven: 120
  • B7B5D03E-6DF9-4093-A994-585E389751B0.jpeg
    B7B5D03E-6DF9-4093-A994-585E389751B0.jpeg
    285.4 KB · Weergaven: 114
  • 4F2E244F-F99F-43CB-9E31-0989443A87EE.jpeg
    4F2E244F-F99F-43CB-9E31-0989443A87EE.jpeg
    239.9 KB · Weergaven: 124
  • D6E72212-BB4A-4183-BEF9-55FFDD60C2C3.jpeg
    D6E72212-BB4A-4183-BEF9-55FFDD60C2C3.jpeg
    589.7 KB · Weergaven: 132
Ik vind het er normaal uit zien, hooguit dat je ambulia - imophila sessiflora grote internoidia hebben. Dat kan door voedsel/lichttekort. Dat is het enige wat mij zo opvalt.

De standaard led verlichting van Juwel is zeer hoog qua kelvin. Hierdoor lijkt alles wat sneller "kil". Ik weet even niet de aanta kelvin uit mijn hoofd, maar rond de 5000 worden de planten waarschijnlijk optisch gezien mooier. Ik wil echter niet zeggen dat de planten persé beter groeien op 5000k!

Ik heb het zelfde gehad in mijn vision 180.
Ben eerst overgestapt naar Heliux om het licht te kunnen regelen. Daarna heb ik alles van Easy Life de deur uit gedaan en overgestapt op een all in one plantenvoeding. Ben daar nu zeer te vrede mee.

Ik vind het er normaal uit zien, hooguit dat je ambulia - imophila sessiflora grote internoidia hebben. Dat kan door voedsel/lichttekort. Dat is het enige wat mij zo opvalt.

De standaard led verlichting van Juwel is zeer hoog qua kelvin. Hierdoor lijkt alles wat sneller "kil". Ik weet even niet de aanta kelvin uit mijn hoofd, maar rond de 5000 worden de planten waarschijnlijk optisch gezien mooier. Ik wil echter niet zeggen dat de planten persé beter groeien op 5000k!

Misschien kan ik dat wel even testen, door de 9000k eruit te halen en alleen de 6500k lamp te laten branden. Allicht dat het mooier toont. Dan zou ik eventueel nog een 6500k lamp kunnen kopen als dat er optisch beter uit ziet. Al zijn de standaard led balken nog vrij prijzig.

Ik heb het zelfde gehad in mijn vision 180.
Ben eerst overgestapt naar Heliux om het licht te kunnen regelen. Daarna heb ik alles van Easy Life de deur uit gedaan en overgestapt op een all in one plantenvoeding. Ben daar nu zeer te vrede mee.

Doseer jij nu alleen all in one? Dagelijks of een keer in de week? En aan wat voor hoeveelheid moet ik dan denken? (Uiteraard is geen voeding / systeem het zelfde maar ter indicatie)

Ik heb de helialux ook voorbij zien komen op het internet en het is hier ook wel eens door mijn hoofd gegaan er een aan te schaffen.
Maar vraag me wel echt af of het veel verschil maakt met de standaard led balken of dat het meer voor het zicht is.

Doseer jij nu alleen all in one? Dagelijks of een keer in de week? En aan wat voor hoeveelheid moet ik dan denken? (Uiteraard is geen voeding / systeem het zelfde maar ter indicatie)

Ik heb de helialux ook voorbij zien komen op het internet en het is hier ook wel eens door mijn hoofd gegaan er een aan te schaffen.
Maar vraag me wel echt af of het veel verschil maakt met de standaard led balken of dat het meer voor het zicht is.
Ik doseer nu wekelijks 50ml van Planted Box All in One (ik gebruik hiernaast ook co2).
En de helialux heeft mij erg geholpen balans in de bak te krijgen.
Zo bouwt hij ‘s avonds rustig af zodat ik nog wel van mijn aquarium kan genieten maar de planten al rust krijgen.
Omdat mijn achtergrondplanten best hoog staan en veel licht nodig hebben hangt daar voor een aantal uur per dag nog een SuperFish retroled bright extra.

4E5E2D82-C408-44C8-AD39-970B1D7FD7E7.jpeg

Ik doseer nu wekelijks 50ml van Planted Box All in One (ik gebruik hiernaast ook co2).
En de helialux heeft mij erg geholpen balans in de bak te krijgen.
Zo bouwt hij ‘s avonds rustig af zodat ik nog wel van mijn aquarium kan genieten maar de planten al rust krijgen.
Omdat mijn achtergrondplanten best hoog staan en veel licht nodig hebben hangt daar voor een aantal uur per dag nog een SuperFish retroled bright extra.

Bekijk bijlage 309408

Ik kon me weer eens niet beheersen en heb nu een paar weken ook de helialux er boven hangen. Het is echt geweldig licht idd. Heb jou schema enigsinds over genomen en het lijkt er op dat de balans in mijn bak zich hersteld. Tot nu toe komt er af en toe een bruin/draadalg wolkje ergens bij. Verder blijven zelfs de anubias helemaal schoon van alg! Wat mij voorheen dus totaal niet lukte. Ben zeer tevreden met deze prijzige maar goede verlichting. Ook heb ik even omgerekend wat ik ongeveer aan voeding zou kunnen doseren om bij jouw wekelijkse hoeveelheid te komen. Uiteraard is de bemesting van aquariumbemesting.nl net iets anders van samenstelling maar komt in de buurt van de plantedbox vgm. Tot nu toe gaat het dus voorspoedig. Bedankt voor de tip Leon!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan