Wat is er nieuw

Planten groeien hard toch beginnende algen

aquatlantis splendid 100

Active member
Lid geworden
20 december 2024
Leeftijd
37
Hallo allemaal,

Mijn aquarium staat nu al een tijdje te draaien en de planten doen het echt goed (in 3 weken tijd al volle bossen en sommige planten al moeten snoeien)
Wat ik nu sinds 2 a 3 dagen zie is dat er bij sommige planten alg op de bladeren ontstaat gewoon een dun laagje (zie foto's)
Het aquarium is 200L met Voedingsbodem en co2. (2 a 3 bellen per sec) de dc is mooi lichtgroen.
Als voeding geef ik all in one van hsaqua(ik wil als dit op is overstappen op een andere voeding).
Ik geef de maximale hoeveelheid die op de fles staat en doseer dagelijks. Toch meet ik lage no3 en po4 waardes (wellicht het probleem van de beginnende alg)
Gisteren heb ik een 30% waterwissel gedaan en een x voeding voor een hele week toegevoegd. Vandaag weer de waterwaardes gemeten maar weer weinig meststoffen.
De waardes zijn:
Nh3 :0
No2 :0
No3 :0,05
Po4 :0,4
Ph :7
Gh :8
Kh :7
Is test dagelijks en de waardes blijven eigenlijk nagenoeg hetzelfde. Ik wil wekelijks gaan testen.

De verlichting gaat via een luminus led controller.
Channel 1 gaat om 6u aan in 90min naar 100%
Channel 2 gaat om 8u aan in 90min naar 100%
Om 16.30u gaan beide in 90min uit(18u uit)
Van 18u tot 22.30u Channel 1 op 7%
De verlichting gaat zo vroeg aan omdat ik iedere dag om 6.15u van huis ga dus dan kan ik nog ff wat zien in het aquarium.
Co2 gaat aan om 5.45u uit om 17.15u

Nu zijn mijn vragen:
- zou ik meer voeding kunnen doseren als wat er op de fles staat?(is dit veilig) Of vinden jullie de waardes ok?

- de groene aanslag is dat te voorkomen of is het normaal

- geef ik te veel of te weinig licht?

-kunnen jullie een andere all in one voeding adviseren. Ik heb nu 2 weken vakantie gehad dus genoeg tijd. Nu ga ik weer 5/6 dagen in de week werken dus vandaar dat ik voor een in mijn ogen makkelijke all in one voeding wil.
17360745897041906583917937448727.jpg
17360746197198086014671027329158.jpg
17360746390131524490706651265827.jpg

Waar test je een no3 van 0m5 mee eigenlijk? Dat is bar weinig. ook vindt ik de dc erg donker en die mag wel lichtgroen zijn.
Ik zou zelf poeders bestellen bij aquariumbemesting.nl en dan kun je ook goed doseren. En daarbij de Tenso voor de sporen.

De no3 is 5mg/l dat was een typfout.
De dc wordt gedurende de dag wat lichter van kleur. Omdat ik al ruim op 2 bellen per sec zit durf ik het eigenlijk niet verder op te voeren.

Ja dat oogt beter dan op de andere foto volgens mij. Groene punt alg kan ook komen door een po4 tekort.
Volgens mij draait de bak vrij kort en kan het ook een gevolg zijn van nh3/4 voorheen. Zover als ik zie zit het meer op oud blad.

Hallo allemaal,

Mijn aquarium staat nu al een tijdje te draaien en de planten doen het echt goed (in 3 weken tijd al volle bossen en sommige planten al moeten snoeien)
Wat ik nu sinds 2 a 3 dagen zie is dat er bij sommige planten alg op de bladeren ontstaat gewoon een dun laagje (zie foto's)
Het aquarium is 200L met Voedingsbodem en co2. (2 a 3 bellen per sec) de dc is mooi lichtgroen.
Als voeding geef ik all in one van hsaqua(ik wil als dit op is overstappen op een andere voeding).
Ik geef de maximale hoeveelheid die op de fles staat en doseer dagelijks. Toch meet ik lage no3 en po4 waardes (wellicht het probleem van de beginnende alg)
Gisteren heb ik een 30% waterwissel gedaan en een x voeding voor een hele week toegevoegd. Vandaag weer de waterwaardes gemeten maar weer weinig meststoffen.
De waardes zijn:
Nh3 :0
No2 :0
No3 :0,05
Po4 :0,4
Ph :7
Gh :8
Kh :7
Is test dagelijks en de waardes blijven eigenlijk nagenoeg hetzelfde. Ik wil wekelijks gaan testen.

De verlichting gaat via een luminus led controller.
Channel 1 gaat om 6u aan in 90min naar 100%
Channel 2 gaat om 8u aan in 90min naar 100%
Om 16.30u gaan beide in 90min uit(18u uit)
Van 18u tot 22.30u Channel 1 op 7%
De verlichting gaat zo vroeg aan omdat ik iedere dag om 6.15u van huis ga dus dan kan ik nog ff wat zien in het aquarium.
Co2 gaat aan om 5.45u uit om 17.15u

Nu zijn mijn vragen:
- zou ik meer voeding kunnen doseren als wat er op de fles staat?(is dit veilig) Of vinden jullie de waardes ok?

- de groene aanslag is dat te voorkomen of is het normaal

- geef ik te veel of te weinig licht?

-kunnen jullie een andere all in one voeding adviseren. Ik heb nu 2 weken vakantie gehad dus genoeg tijd. Nu ga ik weer 5/6 dagen in de week werken dus vandaar dat ik voor een in mijn ogen makkelijke all in one voeding wil.
Bekijk bijlage 383388Bekijk bijlage 383389Bekijk bijlage 383390
De harde groene aanslag is een gevolg van een verkeerde verhouding lichtsterkte/CO2 en een mogelijk fosfaat tekort. Je zou je maximale verlichting het best een duur geven van 8 uur exclusief dus eventuele dimtijden. Om in de vroege ochtend je bak te kunnen bekijken kan je natuurlijk ook beginnen met dimlicht om dan later een 8 uurs lichtsterkte te bieden. Je lichtsterkte hangt weer af van de lichtvraag van je plantenkeus. Je hebt veel planten die een behoorlijke lichtsterkte vragen op de voorgrond maar ook je Hygrophila en Alternanthera soorten vragen hier om. Daarnaast moet je de CO2 aanvulling aanpassen aan die lichtsterkte. Er is nu een CO2 tekort t.o.v. van je lichtsterkte. Kijk ook naar je fosfaat level. Succes!

Laatst bewerkt:
Het aquarium draaid inderdaad nog niet heel lang maar nh3/4heb ik nooit gehad. Ik had de filter al 4 weken draaien op een externe bak met flink wat vervuiling ook lag daar het hout alvast in. In de externe bak heb ik toen het hele proces gehad van nh3/4 naar nitriet naar nitraat.(het idee was dat het filtersysteem dan al ingedraaid was als ik aquarium kreeg en dat is volgens mij goed gelukt) Daarna heb ik in het aquarium na 3 dagen minimaal nitriet gemeten en verder nooit meer. Omdat ik ook een koivijver heb ben ik wel bekend met waterwaardes maar in een aquarium met gevoelige planten is het toch net wat anders.

Zou ik nog extra voeding kunnen toevoegen dus meer als wat op de fles staat of zou dat juist slecht zijn voor de vissen/planten?
Ik ga me nu toch maar verdiepen in andere voeding maar maak deze fles graag eerst op.

Weet je zeker dat er no3 en po4 inzit want dat betwijfel ik maar ja ik gebruik het zelf niet.

De harde groene aanslag is een gevolg van een verkeerde verhouding lichtsterkte/CO2 en een mogelijk fosfaat tekort.
Hier sluit ik me bij aan.

Ik zal eens wat water mengen met de voeding en dan kijken of ik no3 of po4 kan meten
Ik laat jullie de uitkomst dalijk weten.

Kan niet zien hoe hoog de nitraat is. Wel raar dat je po4 dan zo snel weer bijna op is. Op de foto is die zeker 2,0 dus naar 0,4 is wel een hoog verbruik.

Je schrijft dat je een voedingsbodem hebt, en daar moet je altijd een beetje uitkijken met voeding toevoegen, omdat dat wat anders werkt dan met een inerte bodem.
Op de foto zie ik fijn grint, maar dat kan een toplaag zijn.

Ben wel nieuwsgierig naar het stuk hout met schors in jouw aquarium, komt deze zo uit de natuur, zitten er nog harsen in die kunnen vrijkomen ?

Ik heb dit alleen even gemeten om te kijken of het er überhaupt in zit dus verder niet gekeken naar de inhoud van het aquarium. (Een emmer water met een kleine hoeveelheid voeding en de no3 / po4 slaan maximaal uit.)
Kwa bodem betreft ik heb een voedingsbodem van 2a3cm dik en daaroverheen 4 tot 6 cm filterzand 0.4/0.8mm
De voedingsbodem heb ik gedaan op advies van de lfs maar eigenlijk al een beetje spijt van.(ik wil niet weer alles afbreken om het eruit te halen)Als je wat met de planten doet trek je het altijd mee naar boven hoe voorzichtig je ook doet.

Ja de LFS verkoopt graag voedingsbodem.....

Het hout heb ik gekocht in de lfs en het was niet goedkoop. Er komt geen hars of iets dergelijks uit.

Is iemand bekend met deze voeding? Zou het wat zijn?
Screenshot_20250105_144612_Samsung Internet.jpg

Zou met losse poeders werken zodat je beter kan sturen.

All in One voedingen bevatten een "standaard" mengsel voor een gemiddeld beplant aquarium. Naar mijn idee zullen er dan ook altijd afwijkingen zijn. Je eigen voedsel mixen met afzonderlijke ingrediënten zou dan volgens mij het beste zijn.

Daarbij is de AIO meer voor de EI oftwel bakken waar je de helft wekelijks ververst.

Iedereen bedankt voor de tips en het meedenken.
Ik ben heel eigenwijs en op het moment heb ik het extreem druk dus toch gekozen voor de all-in-one van planten box. Natuurlijk snap ik dat je beter kunt sturen met losse elementen maar wil het nu toch ff zo proberen ik heb heel veel positieve verhalen gelezen hier over deze aio.
Ik heb de verlichting nu ook anders geschakeld.
In de ochtend van 6 tot 8 op 3% dan in 90 min naar 100% en om 16.30u in 90 min weer naar 3%
Dus nu 7a8 uur volle verlichting ruim 1u minder dus.
Uiteraard de co2 daar ook weer op afgesteld.
Ik wil de voeding 1x per dag gaan toevoegen en dan elke zondag als thuis ben ff een waterwissel.
Tijdens vakantieperiode zal ik een wekelijkse dosis toevoegen voordat we gaan.
Natuurlijk blijf ik de waterwaardes goed controleren.
Nogmaals bedankt voor alle adviezen😁 en sorry dat ik wat eigenwijs ben🫣

Iedereen bedankt voor de tips en het meedenken.
Ik ben heel eigenwijs en op het moment heb ik het extreem druk dus toch gekozen voor de all-in-one van planten box. Natuurlijk snap ik dat je beter kunt sturen met losse elementen maar wil het nu toch ff zo proberen ik heb heel veel positieve verhalen gelezen hier over deze aio.
Ik heb de verlichting nu ook anders geschakeld.
In de ochtend van 6 tot 8 op 3% dan in 90 min naar 100% en om 16.30u in 90 min weer naar 3%
Dus nu 7a8 uur volle verlichting ruim 1u minder dus.
Uiteraard de co2 daar ook weer op afgesteld.
Ik wil de voeding 1x per dag gaan toevoegen en dan elke zondag als thuis ben ff een waterwissel.
Tijdens vakantieperiode zal ik een wekelijkse dosis toevoegen voordat we gaan.
Natuurlijk blijf ik de waterwaardes goed controleren.
Nogmaals bedankt voor alle adviezen😁 en sorry dat ik wat eigenwijs ben🫣
De tijd zal het leren of je terecht eigenwijs was😀

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan