Wat is er nieuw

Planten groeien niet tot amper

O

OJ

Guest
Hi allemaal,

De bak van mijn broertje draait al jaren zonder problemen met de vissen. Het grootste probleem zijn de planten. Die gaan stuk voor stuk dood. Algen overleven wel maar zijn nou niet echt het grote probleem want ook die overwoekeren niet.

Er zit veel vis in de bak (naar mijn mening net iets te veel)
Alleen Valisneria Gigantica groeit een beetje
Drijfplanten doen het niet, lotus niet

pH 5,5
GH 13
KH ging over de 40 druppels dus wellicht een defect setje.

Foto's plaats ik zsm.

ph 5.5 hoe kom je tot die waarde

heb je ook de po4 en no3 waarde
wordt er iets van voeding toegevoegd

hoe staat het met het licht
hoelang welke

Op een 1 meter 20 bak 1 T5 buis en een led-strip, de ph heb ik met een testsetje gemeten. Er word niets aan het water toegevoegd (hij voert de vissen wel te veel in mijn ogen).

De andere twee waardes kan ik op het moment niet meten, was gisteren daar en dacht ik ga jullie eens vragen wat er misschien fout gaat.

foto's zullen helpen

en de andere waarden ook
zonder een van die kunnen de planten niet groeien

Een Ph van 5,5 ???? Gebruik je gewoon kraanwater ??? En je voegt niets toe en je filtert niet over turf ofzo ?? Dan is die waarde totaal onmogelijk. Water dat in Nederland uit de kraan komt heeft een Ph-waarde die ligt tussen 7,5 en 8,2.

Het gaat niet om mijn aquarium, die van mijn broertje. Hij gebruikt gewoon kraanwater en voegt niks toe.

vmnHdqFit5ENaogdE6-YUMVVRRaq2PSP.jpeg

OJ zei:
Het gaat niet om mijn aquarium, die van mijn broertje. Hij gebruikt gewoon kraanwater en voegt niks toe.

Zoals ik dus al gezegd heb : Een Ph van 5,5 is dan totaal onmogelijk. Dermate zuur water kan absoluut niet uit de kraan komen, de waterleidingmaatschappijen zouden niet erg blij zijn hiermee. Zuur water tast de leidingen aan. Als je die waarde ook uit de kraan meet dan gooi dat testsetje maar weg, want die deugt dan voor geen meter

persoonlijk hou ik geen rekening met je aangegeven waterwaarde.
indien je geen watertest wenst aan te schaffen ,kun je zou ik de gegevens van je watermaatschapij mogelijk eens nazien

wat ik wel vermoed :
-co2 tekort: omdat er een luchtpompje gebruikt word in dit aquarium waardoor er een zeer laag co2 gehalte verkregen word.
-licht tekort: dit sluit ik niet uit voor sommige plantjes volstaat 1 tl buis maar andere overleven amper
-npk : het veiligst zou zijn dat je daar eerst waardes van weet (vermoed dat er hier geen probleem mee is)
-sporenelementen: mogelijk zorgt de vissenvoeding en kraanwater deels voor sporenelementen maar toch zou ik hiervan extra doseren

Water laten testen bij een speciaal zaak (testen via druppels) zo een eerste stap kunnen zijn.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan