Planten groeien niet


YDB

Active member
Lid geworden
30 augustus 2023
Berichten
28
Leeftijd
33
Locatie
Leipzig
Hoi allemaal,

Inmiddels is mijn aquarium weelderig in planten geworden en lijkt alles goed te lopen. 1,5 maand terug ben ik met CO2 begonnen en hiermee doen de planten het zeer goed. Er zitten ongeveer een 20 verschillende soorten in men bak, maar... hiervan willen twee soorten niet groeien. Deze groeien wel, maar blijven zeer laag. Deze zijn: Hygrophila corymbosa en Althernathera reinneckii 'Pink'. Hebben jullie enige ideeën waaran dit kan liggen?

Een uitgebreide set voor men waterwaardes te testen heb ik niet. Hetgeen wat ik wel kan zeggen is:
CO2 30mg/l
pH 6.6
NO2 minder dan 0.01mg/l

Ik voeg wekelijks ook nog Easycarbo en profito aan men water toe.

Ik heb alvast enkele foto's toegevoegd. Bij de Althernathera zie je enkele bladeren in slechte conditie, dit zijn de bladeren die boven water zijn gegroeid en aan het afsterven zijn. De nieuwe lijken gezond te zijn. De Hygrophila staan achter enkele andere planten en waren moeilijk om een deftige foto van te maken. En voor de liefhebbers heb ik ook nog een totaalfoto toegevoegd.

Alvast bedankt!
IMG_20240201_180701.jpg
 

Bijlagen

  • IMG_20240201_180710.jpg
    IMG_20240201_180710.jpg
    4.3 MB · Weergaven: 23
  • IMG_20240201_180727.jpg
    IMG_20240201_180727.jpg
    4.4 MB · Weergaven: 22
Althernathera reinneckii 'Pink' vraagt voldoende licht en voeding onder de wortels.
Hygrophila corymbosa is normaal niet zoveel eisend .
ps profito is ok maar zorg ook dat er wat NPK (nitraat,fosfaat,kalium) voeding aanwezig is
 
  • Leuk
Waarderingen: YDB
Ik heb zojuist root sticks onder de wortels gestoken van Easy Life. Deze had ik twee dagen terug gekocht voor alle wortel planten.

Hoe kan ik het beste NPK toevoegen?

Bedankt voor het advies!
 
Deze website had ik al tegengekomen, maar ik weet niet goed wat te kiezen hieruit.. Of is het de bedoeling om alle 8 zakjes te kopen en aan de hand van water testen hetgene toe te voegen wat laag is?

Helaas ben ik vaak pas alle twee weken terug thuis en kan ik ook niet zo nauw mijn water parameters opvolgen.
 
Nog een kleine toevoeging: Mij leek het ook beter om op termijn te stoppen met vloeibare plantenvoeding, maar er werd afgeraden om dit abrupt te doen, maar geleidelijk aan af te bouwen. Het is dan uiteindelijk de bedoeling om over te schakelen via enkel plantenvoeding die op die website staat. Of raden jullie wat anders aan?
 
Nog een kleine toevoeging: Mij leek het ook beter om op termijn te stoppen met vloeibare plantenvoeding, maar er werd afgeraden om dit abrupt te doen, maar geleidelijk aan af te bouwen. Het is dan uiteindelijk de bedoeling om over te schakelen via enkel plantenvoeding die op die website staat. Of raden jullie wat anders aan?
Vloeibare voeding, of bemesting in poedervorm maakt geen verschil voor de planten. Het voordeel van poeder is, dat je per voedingselement kan aanpassen. Zorg er in ieder geval voor dat je hoofdelementen toevoegd (NPK) en de sporenelementen (bijvoorbeeld Profito of Tenso).
 
  • Leuk
Waarderingen: YDB
Deze website had ik al tegengekomen, maar ik weet niet goed wat te kiezen hieruit.. Of is het de bedoeling om alle 8 zakjes te kopen en aan de hand van water testen hetgene toe te voegen wat laag is?

Helaas ben ik vaak pas alle twee weken terug thuis en kan ik ook niet zo nauw mijn water parameters opvolgen.
Als basis zou ik (4x) kaliumnitraat (1x) kaliumfosfaat en daar kun je stockoplossingen van maken

profito is volgens me een prima product als sporenelementenvoeding en beetje vergelijkbaar/alternatief voor de tenso cocktail in deze bevelen ze wel aan om extra magnesiumsulfaat en kaliumsulfaat bij te doseren

Een voordeel aan die (droge) tenso is gebruiken als verrijking van klei/leem balletjes om in de bodem te stoppen
 
  • Leuk
Waarderingen: YDB

Terug
Bovenaan