Wat is er nieuw

Planten groeien slecht en misvormen

• Onderwerp starter Onderwerp starter NickT
  • Startdatum Startdatum
N

NickT

Guest
Beste Forumleden,

Ik heb sinds ongeveer een jaar dit aquarium, sinds een maand of 3 heb ik hem opnieuw ingericht.

Ik heb in die tijd veel last gehad van verschillende algen, maar heb het nu redelijk onder controle, alleen op de bladeren van de planten die niet echt goed groeien blijven ze terug komen.

Nou is mijn vraag aan jullie of jullie een idee hebben waarom de meeste planten in mijn bak niet goed groeien, en sommige vervormen?

mijn waterwaardes zijn:
KH : 6
PH : 7
GH : 8
No3 : 5
Po4 : 0.07
Sio2: 1.6
Co2 : 19mg/L

Elke week ververs ik 30% van me water.
Ik voeg de volgende voedingsstoffen toe:

iedere dag 1ml Easycarbo toe
1x in de week 10ml Profito
1x in de week 10ml Ferro

581851nickt_0_82_5.jpg

834382nickt_0_82_1.jpg

426593nickt_0_82_3.jpg

297178nickt_0_82_4.jpg

Met vriendelijke groet,
Nick

Als je co2 doseerd is eigenlijk carbo overbodig. Ik vind de no3 en de po4 erg laag. Je voegt co2 toe dus dan is de vraag naar voedingsstoffen in de regel ook niet echt weinig. Ik zou de no3 en po4 wel op een waarde van 15 no3 brengen en 1,5 fosfaat.
Verder is ook wel bekend dat je wat meer profito mag geven dan wordt aanbevolen als je co2 doseerd.
Ik denk dus dat je toch een tekort hebt in e bak en dat hierdoor de problemen ontstaan.
Ik weet niet hoeveel liter je bak is namelijk en hoeveel profito hiervoor wordt geadviseerd volgens het flesje.

Bij de Echino s is het ook raadzaam een kleibol te steken omdat deze hun voeding eigenlijk niet uit het water halen, maar via de wortels.

Ooh, dat was ik vergeten te melden, het is een 120 liter bak

Ja ik denk een Rio125. Dan zou ik de plantenvoeding verdubbelen naar 10 ml per week.
Dan de nitraat en fosfaat verhogen zoals ik al schreef en een kleibolletje bij de Echino s.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan