Wat is er nieuw

Planten hebben bruine randen maar waterwaardes zijn goed

De leidse glibber

Well-known member
Lid geworden
21 maart 2020
Leeftijd
29
Goedemorgen!

Vrijwel alle planten die ik heb beginnen bruine randjes te krijgen, terwijl mijn waterwaardes volgens de teststrips goed zijn.

Bij mijn vorige waterverversing (2 weken geleden) heb ik Tetra Plantenmin toegevoegd. De planten groeien wel, maar het groene resultaat is nog niet zichtbaar.

Ik las dat het soms even kan duren voordat ze mooi groen worden nadat je ze in je aquarium hebt geplaats, en dat ze eerst bruin worden en hun oude bladeren afsterven.

In mijn aquarium heb ik zowel een ingebouwde Juwel bioflow en waterpomp en daarnaast een Tetra In300 plus. Ook las ik dat te veel bewegend water ook kan zorgen voor te weinig zuurstof.

Weet iemand hoe dit kan komen en hoe dit kan worden opgelost?

Alvast bedankt!

Teststrips zijn niet erg betrouwbaar. Om er achter komen hoe je waterwaarden zijn is een wat meer betrouwbare druppeltest nodig. Verder is het van belang om welke planten het gaan, welke bak je hebt en welke verlichting je voert? Voeg je CO2 toe? Geef je bodemvoeding? Planten zijn micro en macro voeding nodig. Hoe lang draait je bak eigenlijk en hoe lang staan welke planten erin? Edit: Cornelis was weer sneller...

Goedemiddag en excuus voor mijn late reactie!

Ik ben me wat meer gaan verdiepen in de oorzaken en ik weet vrijwel zeker dat ik veel te veel lichturen had en een co2 tekort.

Inmiddels heb ik mijn oude planten verwijderd en een aantal nieuwe planten geplaatst. Mijn lichturen heb ik teruggeschroefd van 12 naar 8. Ik gebruik nu 3ml easycarbo per dag en mijn waardes zijn nu een stuk beter:

NO3: 25 (mg/L)
NO2: 0 (mg/L)
GH: 8
pH: 6.8
CI2: 0 (mg/L)

Ik heb een aquarium van 200L op 25°C, met daarin:
- 8 Corydoras
- 1 Crossocheilus oblongus
- 15 Kardinaaltetras
- 10 Neontetras

Denken jullie dat de bak nu vanzelf beter zal draaien en de planten nu wel goed zullen blijven?

Alvast hartelijk bedankt en nog een fijne dag!

Weet je de kh ook want dan kun je met de tabel een beetje zien hoeveel co2 je in de bak hebt. Waarmee zijn deze waarden gemeten? Carbo heeft in principe geen invloed op je waterwaarden.

Oh excuus dat mijn kh is 6!
Volgens de co2 tabel zit ik met mijn kh van 6 en ph van 6.8 kom ik op 30mg/L. Dit zou goed moeten zijn toch?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan