Planten identificeren


Freakert

Member
Lid geworden
7 december 2022
Berichten
16
Leeftijd
38
Hallo,

Mijn huidige aquarium heb ik overgenomen incl een aantal planten en vissen.
Nu ben ik aan het bekijken wat voor planten het precies zijn zodat ik er beter voor kan zorgen.

Google heeft me bij een paar plantjes enigzins geholpen, maar ik zie ook dat er verschillende versies van die plantjes bestaan, en dan raak ik de weg een beetje kwijt.

Hieronder een aantal fotos, die ik voor het gemak voorzien heb van nummertjes:

20221207_180527.jpg


20221207_180506.jpg


20221207_162451.jpg


20221207_180458.jpg


20221207_180430.jpg


20221207_161503.jpg


Recent filmpje, wat misschien wel handig is om alles wat beter te zien:

 
Plantje 1 heb ik ooit gekocht als een busseltje lange stengels met rondom de ronde blaadjes zoals er nog een enkeling aan zit.

Plantje 2 heeft lange bladeren die tot de bovenkant van het water doorgroeien, maar onder water blijven.

Plantje 3 is vermoedelijk een speerblad versie, maar zeker weten doe ik het niet, plant zat in aquarium toen ik hem overnam.

Plant 4 lijkt op wat google zegt dat een waterkelk is, echter blijft deze een stukje kleiner dan wat er bij de waterkelk aan maten opgegeven word.

Plant 5 is een mooi maar apart plantje. De bladeren vertakken tot een aantal smalle sprietjes.

Plant 6 komt uit mijn vorige aquarium, ding groeit goed snel. Echter in de loop der jaren de naam vergeten
 
1 is een beschdigde plant, is bij mij niet goed te zien, misschien een Lobelia. . 2 is een Echinodorug grisebachii 'Amazonicus' (Amazone zwaardplant). 3 Anubias barteri en 4 ook. 5 Javavaren. 6 Hygrophilla corymbosa
 
Laatst bewerkt:
Bedankt!

Plantje 1 is inderdaad niet veel meer van over, deze laat zijn wortels los en gaat drijven en vergaat. Dit laatste stukje lijkt echter toch nog te willen leven aan de kleine nieuwe blaadjes te zien. Ooit eens bij de hornbach gekocht.

Plantje 4 staat samen met de Anubias Barteri op de foto, maar is wel echt een andere plant

De gewone javavaren had ik gevonden, maar daarbij vertakken de bladeren niet. Gelukkig zag ik net op google dat de 'windeslov' versie wel de vertakkende bladeren heeft, dus die is ook geidentificeerd.

2, 3 en 6 lijken inderdaad ook de planten te zijn die jij benoemd, super!
 
4. Cryptocoryne parva misschien?
 
Die zou het best wel eens kunnen zijn, bedankt👍

Ik heb nog even in de archieven gekeken en een plaatje gevonden waar nummer 1 nog wat meer in leven was, hier aan de rechterkant:

20211108_210028.jpg
 
Dat zou hem best wel eens kunnen zijn, thx!

Gelijk de vraag er achteraan wat ik het beste kan doen om dit laatste restje in leven te houden en ervoor te zorgen dat het weer een mooi groeiende plant word?
 
Het hogere plantje rechts op de laatste foto kan een Lobelia zijn als ik het zo even bekijk.
 

Terug
Bovenaan