Wat is er nieuw

Planten in een nieuw aquarium

• Onderwerp starter Onderwerp starter Thomba
  • Startdatum Startdatum
T

Thomba

Guest
vraagje aan een ieder die het denkt te weten!!!

ik ben een nieuwe bak gestart, wat is jullie mening over het plaatsen van planten?

kan dit:
meteen?
na 3 weken?
na 2 weken?
na 1 week?
na het meten van alle waterwaarden?

ter info: Juwel delta 100 (150liter)

voedingsbodem is geplaatst, daarbovenop rivierzand

ik hoor problemen met onvoldoende afval/voedingsstoffen voor de planten tijdens een nieuwe start, wat dan weer zorgt voor een slechte start, kapotte en dode planten en weggegooid geld.

in mijn bak zit sinds 2 dagen:
1/3 osmose water
1/3 leidingwater
1/3 water uit een goed draaiende bak!

ik heb reeds vloeibare plantenvoeding toegevoegd en een aantal kleine plantjes en wat drijfplanten

de bak is 26 graden warm en heeft 6 uur per dag verlichting

graag jullie meningen 🙂

Je zegt zelf dat er een voedingsbodem in zit en dat je al plantenvoeding hebt toegevoegd. Dan lijkt het mij toch dat die planten volop voeding hebben. Mag dus geen probleem zijn om meteen planten in te zetten.

Enige vragen :
Welke planten heb je al ?
Waarom een voedingsbodem ? Dat geeft alleen maar een hoop rotzooi, plaatselijk bijplaatsen van een kleibolletje is meer dan voldoende.
Waarom 26 graden ?? Ga je vissen houden die die temperatuur nodig hebben ?
Waarom maar 6 uur licht ?? Planten hebben juist licht nodig. Mag best wat meer

Het licht heb ik nu maar op 6 uur staan, zodat de planten niet te hard willen groeien en dus niet te veel voeding nodig hebben. Ze kunnen zo iets ''rustiger'' wennen aan de nieuwe bak. ik ga de hoeveelheid licht langzaam opbouwen naar 8 a 9uur.

ik zal een fotootje posten, geen idee hoe ze precies heten al de planten 🙂

in ieder geval:
een aantal anubia's(hastifolia en de ''gewone'')
mos
echinodorus grisebachii
drijfplanten

en nog een boel van 2 soorten planten die ik niet ken!

ik heb een klein gedeelte van de bak ingericht met voedingsbodem, dit omdat ik niet elke week voeding wil gaan toevoegen uit een flesje(hoge kosten). Het verschil in plantengroei word vanzelf zichtbaar op de stukken waar zich geen voedingsbodem bevind, soort van experimentje.

26 graden omdat ik dit al jaren zo doe voor de meeste vissoorten
ik weet nog niet precies wat ik erin wil houden.
mijn garnalen en otto's gaan sowieso over vanuit mijn oude bak.

ik heb trouwens geen ''troepervaringen'' met het gebruik van een voedingsbodem. Ik gebruik een soort turf en daarvan maar een dun laagje.

517847_0_82_img20150129wa0008.jpg

26 graden is voor de gemiddelde vis en garnaal veel te hoog.

mijn 60 cm bak, die al 2 jaar prima draait is ook zo'n 26 graden.

hierin zitten 12 tetra's
2 otto's
50+ vuurgarnalen
1 bijtje

benieuwd naar meningen en ervaringen van een ander, ieder doet dingen op zijn eigen manier nietwaar?

ik heb nu wat geprobeerd en hoop dat het werkt, maar ben nog steeds benieuwd naar andere ervaringen

Ik snap je wel maar dan kan je toch ook vragen naar het waarom over bv de opmerking van de temperatuur waarvan 2 mensen aangeven dat die eigenlijk te hoog is.

Nu vraag je dingen en als mensen een reactie geven zeg je enkel dat alles zo al 2 jaar prima draait.
Dan ben je volgens mij niet heel erg benieuwd naar andere meningen en ervaringen toch?

wanneer iemand beweert dat dit ''te hoog'' is en ik daadwerkelijk het bewijs heb dat dit niet zo is, dan deel ik mijn ervaring op dit gebied.

maar wellicht dat ik mijn temp verlaag naar 24 a 25graden, hangt af van de vissen die ik wil nemen.

welke temperatuur gebruik jij en waarom?

heb je buiten de temperatuur nog andere tips?

waarom geeft een voedingsbodem troep bij jou als ik zo nieuwsgierig mag zijn?

Zal afhangen van de soort.. sommigen geven troep bij bodemonderhoud of gewoel door bodemscharrelaars. De variant die jij gebruikt blijkbaar niet.

De opmerking over de voedingsbodem was van aquavisie trouwens 😉

Wat betreft de temperatuur en "bewijs" is het een algemeen bekend gegeven en ook van mezelf in ongeveer 25 jaar de ervaring dat vissen en garnalen een hogere temperatuur wel overleven maar het vaak beter doen op een geschiktere temperatuur.
En met beter doen bedoel ik bv mooiere kleuren en een leuker gedrag door minder verstoppen oid.

lijkt me het proberen waard, dankje voor de tip.

wat is je mening over het plaatsen van planten in een nieuw aquarium?

(onderwerp)

Haha,oja ging over je planten! 😉

Is gewoon heel normaal om gelijk planten in een nieuw aquarium te zetten,is goed voor het indraaien ivm zuurstof en dat soort zaken.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan